strypkoppel

Milosari

Trådstartare
varför strypkoppel istället för ett brett läderhalsband (på träning)? är det ngn skillnad på styphalsband av platt läder, runt läder, kedja och metallänk?
 
Att fråga en viss typ av hundmänniskor varför de har strypkoppel istället för att lära hunden att gå ordentligt är som att fråga en viss typ av hästmänniskor varför de har chambon/graman/gummiband istället för att lära sig att rida hästen. En del människor väljer alltid den enkla vägen istället för kunskap. :devil:
 
Jag har stryp på min äldre hund och det är inte av elakhet eller av lathet, utan det är för omgivningens skull. Det är för att jag skall orka hålla henne när "proppen går". Det gör den ibland. T.ex. när vi möter Schäfrar eller stora hundar som gör utfall mot henne.

Varför jag inte får bort det beteendet från henne fick jag svar på när jag mentaltestade henne. Dåliga nerver (dvs hunden gör många felbeteenden som de inte kan styra över) och stor skärpa.

Sen är det så också att så länge hunden inte drar så spelar det ingen roll vad den har för nått runt halsen och drar gör hon inte när vi går på våra vanliga promenader.

Trots att det är långt mellan hennes "anfall" så vill jag ändå ha kedja för att vara på den säkra sidan, jag är inte mycket för att chansa bara för att det skall se "snyggt" ut.

Och att en kedja på en lydnadsplan skulle vara djurplågeri får mig att skratta eftersom att alla moment utom två går ut på att ha hunden lös. Vad spelar det då för roll vad de har på sig??
 
Varför inte strypkoppel??

Säger Kaza som inte använder något till sin hund, men om jag måste använder mig av ett smalt rundsytt koppel utan varken stryp eller halvstryp.
 
Jag har helstryp (kedja) på min 16mån RR hane av den enkla anledningen att har är så jävulskt stark.
Oftast går han snällt i kopplet och vi tränar mkt kontaktövn och ledarskap. Men han är dock en hormonknäpp tonåring som ibland får för sig att hälsa på hundar vi möter. Då känns det bättre att jag har kontroll i de situationerna än att jag har ett vanlig halsband så jag kanske inte orkar hålla honom.

Därför!
 
Det är enklare att träna med en länk helt enkelt. Om hunden till exempel larvar iväg i vändingarna kan man knycka till på handen och göra den uppmärksam igen. Det krävs inga hårda tag utan ett lätt rassel från kedjan brukar räcka.
Det går att förfina hjälperna mycker mer med en länk än med ett vanligt halsband, tycker jag.
 
Jag håller med Jadzia.

Det blir ingen direkt eftergift med andra halsband, men det blir det med strypkoppel.
 
nyps det inte i skinnet på dom om det är tunnhudade hundar? det tycker jag nästan att det borde göra.

kan man välja själv vad man vill ha för halsband på brukshundklubbens träningar?
 
För att man har en korthårig collie som lätt smiter ur fasta halsband eftersom huvudet är smalare än halsen ;) Jag använder ett läderstryp, för att det är snyggare än textil och inte kallt som en metallkedja.

Jag tycker dessutom att stryp är mildare än vanligt halsband, eftersom det inte är lika stumt.

PS. En gång gick jag med en kompis sheltie på en tävling. Jag tyckte folk tittade konstigt på mig - vadå har de aldrig sett en sheltie förut? Sedan vänder jag mig om, och upptäcker att, förutom min hund, så håller jag i ett tomt koppel :rofl: Sheltien hade nämligen halvstryp, och passade på att smita när jag hade uppmärksamheten på annat håll :o
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya ridskor, vattenavstötande, mjuka, lätt fodrade, trevliga att gå i och mocka med Och som INTE är i läder :(. Har...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Seaside
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp