Stubbåkrar

P

pajkastning

Om man ska rida på en stubbåker under hösten/vintern. Ska man kontakta ägaren först?
Hur får man lättast tag på ägaren? Genom kommunen? :D
 
Sv: Stubbåkrar

Du måste absolut prata med markägaren det kan vara att det är höstsådd och då vill de absolut inte att du rider där. Kolla på närmaste gård är inte de ägare så vet de säkert vem som äger
 
Sv: Stubbåkrar

Man ska inte rida på stubbåkrar alls. Bara för att det är tröskat så är det inte detsamma som att allemansrätten gäller. Ofta har man ju insådd och det är lagom kul att få söndertrampat. Samt att börjar någon att rida på en åkerbit oavsett så ger det genast klarsignal till omgivningen att det är fritt fram att rida på åkrar.

Den mark som jag odlar och har mitt levebröd på ska behandlas därefter. Sedan så är det ju inte alltid den som äger marken som förfogar över den, vi arrenderar ju en del mark och det betyder ju att det är vi som lägger ned pengar och jobb på den samt vi som beslutar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Stubbåkrar

Fråga på närmsta gård vem som äger marken. Är det inte deras mark så kanske de kan hänvisa dig till rätt person.
OCH fråga hellre en gång för mycket om det är ok att rida på mark som man är osäker på vad som gäller för regler med (allemansrätt eller ej).....

Ryttare har fått ganska dåligt rykte p.g.a vårdslös ridning i skog o mark.
 
Sv: Stubbåkrar

Ägaren kan du kolla upp via lantmäteriet om du inte lyckas på annat sätt. Men det är som tidigare nämts inte alltid ägaren som bestämmer utan arrendatorn.

Och ja man måste fråga innan man rider på stubbåkrar!
 
Sv: Stubbåkrar

Du ska alltid prata med den som brukar marken, vilket kanske inte alls är samma person som äger marken ifråga.

Att man förr ofta red på stubbåkrar hörde ihop med att man så gott som alltid plöjde upp marken efteråt... idag finns det andra odlingsmetoder med plöjningsfri odling etc så då är det ett helt annat läge.
 
Sv: Stubbåkrar

Tack för svaren! Det var som jag trodde :D
 
Sv: Stubbåkrar

Oavsätt vad för fält du tänker rida på, om det så är en "gräsäng", så ska du alltid ta reda på om det är tillåtet att rida på den. Marker kan ligga i träda, de kan vara nysådda och tom plantering kan vara svår att se.

Vår bonde fick en äng med nyplanterad gran nergalopperad av ett gäng hästar. Det är aldrig ok att rida på åkrar av något slag utan tillåtelse. Man kan aldrig avgöra själv om det är ok eller ej.

Vi har ständig kontakt med vår bonde och efter som at vi har en sån kommunikation gör han sitt bästa för att ge oss åkrar att rida på så mkt som möjligt. :) En bra ide om det finns åkermark som man får rida på, är att rita en karta att sätta upp i stallet. Så vet alla vad som gäller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 104
Senast: Badtz Maru
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 100
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp