Stubben VS Prestige

Dannie

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp och hoppas få några goda råd av er:) Söker efter en ny dressyrsadel till dottern och hennes ponny. Ponnyn är welsh av cob typ och har bred, svängd rygg. Min dotter är ganska lång, ca 155 cm (växer)och vill ha en djup sadel med om stöd. Vi har provat Lucky Dressage från Prestige och tyckte om den sadeln, men har även funderingar på en Stubben Laurus som ju skall vara mjukare än äldre stubbenmodeller samt med kilbossa (??). Har hittat en begagnad i nyskick till bra pris, men det viktigaste är förstås att hon gillar den och att den passar. Eftersom jag har långt att åka för att prova Laurusen vill jag först höra lite åsikter om exemeplvis sätet, är det litet? Och hur mycket stöd ger sadeln? Ja allt....
Tacksam för råd
Nina
 
Sv: Stubben VS Prestige

Om ponnyn har en väldigt bred rygg så tvivlar jag på att en prestige ligger bra. Är du säker på att den är tillräckligt bred?
 
Sv: Stubben VS Prestige

Hmmm, han är i behov av en vid eller x-tra vid (beroende av modell), går inte Prestige att ändra till det. Skulle funka enligt sadelmakaren.....
 
Sv: Stubben VS Prestige

bred är ju relativt.... men för dom flesta hästar räcker xvid till. har prestige 37 på min arab som nästan är helt platt över ryggen. stubben 32 är däremot för smal för honom, men vet inte om ponnysadeln kanske finns i 33 också?

jag skulle valt prestigen, vet att det sägs att stubben har blivit mjukare men det håller jag inte med om. :p inte dom jag suttit i iaf!
 
Sv: Stubben VS Prestige

Min häst är platt över ryggen. elltså där sadeln ligger från mitten och bak mot korset är han platt som en pannkaka!
Men vid manken är han inte mer än drygt 100grader. Prestige 37 i bomvidd låg bra.
 
Sv: Stubben VS Prestige

mm precis, det är så himla olika var dom är breda och vad folk anser vara en bred rygg.
ser ju bara på mina två, araben ser verkligen jättebred ut, halvblodet ser inte på långa längder lika bred ut. ändå behöver han en bredare bom.

inte konstigt man blir förvirrad.:D
 
Sv: Stubben VS Prestige

Jag har bara provridit Prestigen och den tyckte jag faktiskt var rätt hård. Skulle tro att Stübbensadeln faktiskt är mjukare. Men jag tror som de andra att Stübben trots att det är bomvidd 33 blir för smal.
 
Sv: Stubben VS Prestige

Bara ett tips:
Om sitsen är mjuk eller hård brukar inte betyda någonting bara sadeln passar ens rumpa. En stenhård sadel med bra passform känns inte hård. (Jag är jättekänslig, blir alldeles öm i sittbenen väldigt lätt, men trivs jättebra i Stubbensadlar bara för att de passar min kropp så bra.) Så lägg inte för stor vikt vid sitsens hårdhet. passformen är viktigare.
 
Sv: Stubben VS Prestige

Tackar för svar.... När det gäller ponnymodellerna för stubben så är 33 xtra vid och skall inte jämföras med hästmodellerna, de är tydligen mer anpassade efter rundisar;). Jag kan känna igen det där med att han är ganska normal (nåja, nästan:crazy:) över främre sadelläget, men tämligen platt över rygg från mitten och bakåt.. någon som provridit laurus med tanke på sitsstorlek??
tackar //nina
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 765
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 787
Senast: Harbor
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 867
Senast: caballus
·
Utrustning Kan ni hjälpa oss med dressyrmodell? Vi har köpt ett halvblod som det ligger en Tristan dl på just nu, jag får inte sadeln med mig och...
Svar
1
· Visningar
796
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp