Bukefalos 28 år!

Studentbal=hysteri!

Andorra

Trådstartare
Fler än jag som tycker att det börjar gå för långt med de här studentbalerna? Är det rimligt att skolungdomar utan egen inkomst ska lägga ut 1000:- i inträde till balen + att betala 1000:- för den de har bjudit med?
Klänning, håruppsättning, bil osv.
Vet att man kan hålla nere kostnaderna men vissa tonårsdöttrar är inte riktigt mottagliga för det.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag tycket att det är okej.
Det är visserligen mycket pengar, men studenten tar man en gång i livet. Då tycker jag att det är ok med en extra festlig fest.
Däremot fattar jag inte varför de skall betala 1000 för den som de har bjudit med - var och en får väl betala för sig ?
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Av den anledningen gick jag själv inte på bal för 14 år sedan då jag tog studenten, just pga att jag inte hade råd. Mina föräldrar hade säkert betalat om jag frågat dom, men nej, det blev inte så.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Måste väl vara en prioriteringsfråga? För mig fanns faktiskt inte detta trams med på kartan även om jag i den åldern hade extrajobb i stallet och kunde sparat till kostnader.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Eh varför ska man betala för den man bjudit med, töntigt... Vad får man för 1 000 kr?

O vad kostar studentskivorna...hrm
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Tror min studentskiva kosta max 500 kr, 3 rätter och dricka till maten, vi kunde köpa eftersläppsbiljetter till våra kompisar för en 100 kr eller nått, lite billigare än inträdet annars.

Det var ingen som piffade till sig med frisörbesök och fina klänningar, tur att jag gick på en bonnskola ;)

Sen tror jag det beror på vart man bor, jag tog studenten (gymnasiet) i uppsala, vi hade som sagt en liten studentskiva. På studentdagen åkte vi några varv med en lastbil och sen var det ett litet firande ungefär som om man skulle fylla 17 år.

Medans mina kompisar utanför sthlm har mösspåtagnings fest och studentbal, de lägger nog i snitt 5.000:- på bara kläder, skor, hår och smink. Sen mat och dricka på det!
På själva dagen så åker de runt i flera timmar tillsammans alla kompisar och släktingar som vill åka med (vad tusan har de där å göra??)
Sen firas det regält, ALLA kommer och det är 5 rätters, fyverkerier osv osv.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Medans mina kompisar utanför sthlm har mösspåtagnings fest och studentbal, de lägger nog i snitt 5.000:- på bara kläder, skor, hår och smink. Sen mat och dricka på det!
På själva dagen så åker de runt i flera timmar tillsammans alla kompisar och släktingar som vill åka med (vad tusan har de där å göra??)
Sen firas det regält, ALLA kommer och det är 5 rätters, fyverkerier osv osv.

Precis så firar vi studenten här ute på landet i Jämtland osså. ;) Det är tradition...

Men själva studenten är för mig ett fantastiskt minne som jag aldrig kommer att glömma. Hade så ofantligt roligt den dagen/kvällen/natten. :love: Och dagen efterå åkte jag & en kompis till Rodhos, första utlandsresan utan föräldrarna. :banana:

Men balen som var flera veckor innan studenten kändes inte så viktig för mig, jag prioriterade hellre att kosta på studentdagen + att jag fick utlandsresan av mina föräldrar & hellre den än balen. :D
 
Sv: Studentbal=hysteri!

tur jag inte gick på balen om det är så dyrt.

aldrig att jag skulle köpa en klänning för 1000 kr! det kostade inte ens min brudklänning (dock var den inte traditionell).
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Ja du...har precis betalat in 750 kr för dotterns bal, dock ska hon gå med tjejkompisarna, så var och en betalar för sig. Klänning gick på 1995 kr, tillhörande kuvertväska 495:eek:Skor hittade vi billiga 198 kr. Sen kommer frisyr (kompis) hyra bil (kompis också, men nåt får man väl betala)

Sedan kommer själva avslutningen, studentmössa, klänning, buffé för släkt o vänner.

Man känner sig som Al Bundy, bara att öppna plånboken och låta det flyga...

Men jag ska egentligen inte klaga, vi har råd med det, och storasyster som tog studenten förra året var väldigt sparsam, lånade klänning, enkla sommarskor, vit enkel sommarklänning till studentdagen osv.

Som sagt, once in a lifetime...

Men jag förstår att det är mycket pengar för många.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Oj, vilka kostnader!

När jag tog studenten så bjöd skolan (kommunen) på balmiddagen (3-rätters, eleverna i ÅK 2 på hotell- och restaurang var delaktiga för att få ner kostnaderna). Till eftersläppet fick samtliga avgångselever bjuda in 5 personer. Enbart avgångselever och lärare var med på balmiddagen.

Jag sydde upp klänning, dock minns jag inte vad den kostade. Min håruppsättning + sminkning fick jag gratis då jag gjorde den hos min medryttarhästs ägare som jobbar som frisör. Fick det som ett tack för all hjälp med hästen.

Bilskjutsen till balen ordnade jag genom min systers pojkväns mamma som hade en gammal Volvo PV, och hon ställde upp gratis :bow:

Det finns många vägar att ordna det lite billigare, men att snåla känns ju inte direkt roligt!
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Håller helt med dig!

Nästa vår har jag två som tar studenten...inte kul alls om man ser till den ekonomiska biten! :cool:

Jag hörde av en bekant att i höstas, när dennes son började sista året på gy var det tävling i vem som hade den första avslutningsfesten...och den kom en vecka in på höstterminen...:eek: , sen höll det på så hela året...:grin:

Nää, jag hoppas att trenden vänder, herregud, man är inte precis gjord av pengar när man studerar själv...! Men jag skulle förstås ha sparat till barnens studentskivor/baler/whatever innan jag själv började studera (obs! ironi obs!), attans att jag inte tänkte på det! :devil:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Jag kan förstå om de vill vara fina och fira men själva balen är två veckor innan studenten. Det verkar ha blivit en tävling och blir mer upphaussat (stavning?) för varje år.

I balpriset ingår trerätters middag och så ska det vara någon underhållning också. Dottern har beställt en klänning 2000:-, tid för håruppsättning ?, skor ?, Hon åkte till GBG för att köpa löshår till håruppsättningen:eek:. Vi betalar för hennes ex pojkvän också eftersom hans föräldrar betalar för vår dotter när hon ska gå på hans bal.
Jag har gjort en deal med dottern att vi betalar inträdet sen får hon arbeta ihop till resten själv. Min ekonomi klarar inte av det eftersom hon ska ha studentfest på själva avslutningsdagen också. Hon tycker att jag är så negativ men kan faktiskt inte känna någon större glädje eftersom jag vet att det finns dom som inte har råd att gå på balen.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Att man slår på stort när man firar studenten, dvs när man gått ut gymnasiet, är väl en sak MEN här firas avslutningen av grundskolan på liknande sett. Med balklänning, håruppsättningar, bil ja allt.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

KL
Jag har bara varit med om studentbal i samband med univeristet o dyl. Annars har det bara varit vanliga hederliga men dyra studentskivor. Efter att ha läst allt detta så inser jag att mina döttrar ska få skaffa sommarjobb sommaren innan de slutar gymnasiet, dessa pengar skall tvångsinsättas på ett konto så de själva får betala allt festande:idea: Jag är ju så gammal ;) men när jag tog studenten så var det bara en enkel buffe för närmaste släkten och sen gick studenterna ner till Ekbacken och festade vidare, utomhus utan inträde (där träffade jag min man:love: 20 år sedan blir det i år:p)
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Fler än jag som tycker att det börjar gå för långt med de här studentbalerna? Är det rimligt att skolungdomar utan egen inkomst ska lägga ut 1000:- i inträde till balen + att betala 1000:- för den de har bjudit med?
Klänning, håruppsättning, bil osv.
Vet att man kan hålla nere kostnaderna men vissa tonårsdöttrar är inte riktigt mottagliga för det.

Jag tycker synd om dom som inte har råd att gå. För det ÄR väldigt dyrt. Man kanske skall börja spara redan nu. :grin:
 
Sv: Studentbal=hysteri!

När jag tog "studenten" (slutade 2-årig linje, på stenåldern, dvs. 1983) hade vi fika för närmsta släkten, sen var det middag på Stadshotellet med efterföljande dans + uppträdande i Folkets park senare på kvällen för oss "studenter".
Detta kostade en "liten" peng, och några balklänningar var det inte tal om, förresten hade jag vita byxor och en vit blus vill jag minnas! ;)
Klänning (en helt vanlig) hade jag på själva avslutningsdagen när vi tågade från skolan ner på stan, och där de som hade råd och/eller möjlighet blev hämtade med fräsig bil/häst och vagn/etc.

Welsh: Det där med sommarjobb-och-konto-till-studentenfix åt barnen lät helt lysande, det får bli för de kommande 3 som tar studenten år...få se nu...2011, 2015 och 2017! :banana::bump:;)
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Min date fick betala sin biljett själv (har för mig att en biljett kostade 700 kr). 700 kr tycker jag är helt OK för en 3-rättersmiddag, dryck och dans.

Sedan gick håret och klänningen kanske på tillsammans 2500 kr men jag fick betala hälften av det med egna pengar.

Kanske kan man upplysa sina tonårsdöttrar om att pärona inte har råd att lägga ut alla pengar själv utan att de får spara av sina egna pengar och hjälpa till med kostnaderna? Jisses, tar man studenten är man gammal nog att förstå det där med ekonomi och kunna vara med och betala lite själv...
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Här i Linköping är balen en jättestor grej och har varit så långt tillbaka som jag vet.

Balträningarna börjar redan i januari och då är det träning varje söndag och varannan onsdag. Man lär sig vals och att dansa i olika kombinationer. På själva baldagen är det sen hårfix och sminkning, sen fotografering och sen genrep och sen på eftermiddagen är det sen dansuppvisning i ishallen. På kvällen är det fin middag.
Min syster tar studenten nu iår och de får betala ungefär 700 kr för balträningar och sen middagen. Balklänningen är den dyraste avgiften, sen skor+håruppsättning mm. Killarna kommer undan lite billigare, inte så många som köper en frack utan de flesta lånar eller hyr.

På själva studenten går det att hitta ganska billiga kläder, där har väl killarna istället högre avgifter om de köper en kostym.

När jag tog studenten (5år sen) var de flesta med på balen. Men visst är det mycket pengar, några tusen går ju åt.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Tack och lov ar jag en dotter som själv tycker det är hysteri.
Hon vill bara he en god middag hemma i all enkelhet, trots att jag har erbjudit mig att batala för studentbal på "det stora slottet".
Hon vill inte ens att vi ordnar "häftig skjuts" hem från utspringet i skolan.
Ja,ja, men en ordentlig present ska hon i alla fall få!!!
Kanske en bil då hon fick sitt körkort i November.
 
Sv: Studentbal=hysteri!

Var glada att ni inte bor i Norge som jag med alla kostnader som den sk Russetiden medför.

Russetiden är stort sett hela sista terminen på gymnasiet och kräver en speciell dress, röd eller blå, mössa, russebil/buss med kraftig ljudanlegg, russesamlingar, russekort, mat, dryck, studenbal som på en del platser drar med sig limosin, helikoptertransport (ja, ni läste rätt). Skall ditt barn vara med på allt och ha del i buss/bil så pratar vi många 10.000 tals kronor.

Vad är en studentbal till några 1000 lappar i jämförelse?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 717
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 223
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp