honung

Trådstartare
Själv har jag aldrig tagit studenten, och av familjekulturella & strukturella skäl så är jag inte så insatt i seden och behöver lite input på hur man gör. Det är möjligt att tråden skulle vara bättre på ÄU, men det är väl inte studenterna själva som arrangerar allt runt om? Här på senior borde massiv kunskap om ämnet finnas?

Jag undrar varför man gör förstoringar på babybilder? Varför har man mottagning efteråt, och har man numer mottagning alls i delade familjers tidevarv? Nallarna, vad liksom...varför ger man nallar? Är det för att studenten ska bli gratulerad och få presenter man har mottagningen? Liksom, rent praktiskt, ska inte studenten ut och åka flak, ut och festa med vännerna efter utspring? Vad förväntas att man 'ska' göra för sin student?

Jag är helt okunnig i detta, jag behöver ett ABC för hur studenten går till rent familjärt såväl formellt som informellt. Hjälp buke!
 
Sv: Studenten

Åh, jag kommer att följa den här tråden slaviskt, för jag har heller ingen aning!
 
Sv: Studenten

Jag är helt okunnig i detta, jag behöver ett ABC för hur studenten går till rent familjärt såväl formellt som informellt. Hjälp buke!

Det måste inte nödvändigtvis vara babybilder - själv hade jag en målad psykedelisk giraff på min eftersom jag är samlare - men att det blivit detta kommer väl av tänket att studenten en gång var baby och nu går ut i vuxenlivet. Själv skylten är väldigt praktiskt för man ser sin egen familj mitt i folkhavet genom att titta efter just sin personliga skylt.

Mottagning har man för att det är ett firande. Idag får ju vem som helst bära studentmössa så det har lite spelat ut sin roll men tidigare satt man studentexamina och bara de som klarade sig fick bära mössan så det är klart det var festligt att man klarade sina studier.

Presenter är inget måste men det är ju en personlig fest med gratulationer inblandade så det brukar finnas med. Roligast är kanske presenterna mellan klasskamrater som också skriver meddelanden i varandras mössor (kanske efter att ha startat dagen med champagnefrukost i någon park nära skolan). Just nallarna tror jag bara är en kommersiell grej som poppat upp de senaste decennierna och att det blev nallar är väl också för att dra paralleller till babyvärlden kontra vuxenvärlden.

Man måste inte ut och åka flak. Själv gjorde jag det inte. Sitta och få kläderna (både egna och oskyldiga flanörer på gator och torg) nedstänkta med öl, ramla omkring och bli döv av musiken...inte vår grej alls i min klass. Vi gick hem till våra respektive familjer och på kvällen till varandras mottagningar och så var det bra med det. En del hyr ju sportbil eller häst och vagn istället. Det är lite som man vill men i en del klasser verkar det vara ett måste att vara med på de där sabla flaken.
 
Sv: Studenten

Såhär vad min studentdag:

Morgon: champagnefrukost hos en klasskompis, hela klassen var där, vi skrev i varandras mössor och sådär.
Förmiddag: samling/avslutning i skolan, rektor höll tal, stipendie- och betygsutdelning osv
Lunch/tidig em: utspring. Det är nu släkt och vänner står utanför med bebisskylt eller annat (jag hade en bild på mig och en häst), klasserna springer ut till sina respektive familjer och säger hej
Em: flakåkning. Min klass hade en lastbil har jag för mig. En del åkte egna bilar. Andra var inte alls med, så här gör man som man vill. Anhöriga åkte hem till mig där vi hade mottagning. Efter flakåkningen åkte alla hem till sina respektive mottagningar. Mina föräldrar hade fixat någon buffémat och så hade vi lite fika och typ öppet hus. Folk kom och gick lite hur som, tog fika/mat, gav presenter osv.
Kväll: Det var någon studentfest på ett uteställe så de flesta gick dit och festade.

SLUT!

Vad mina föräldrar fixade:
-skylt för utspringet
-inbjudningar till mottagning för släkten, jag bjöd själv in vänner
-mat till mottagning
-lite presenter
 
Sv: Studenten

Flak-saken och vad som händer sker i skolan/tillsammans med klasskamraterna studentveckan är jag inte alls involverad i, det sköter ungdomarna själva.
Jag vill veta vad JAG ska göra!

Tilläggas bör - vi bor på landet, inga spontana besök 'på vägen emellan' av klasskamrater kommer att göras. Vi är en delad familj, vi har en sån av modellen berlinermuren modell XL - ska vi fixa två mottagningar, med ytterst få deltagare i var och en då det handlar om två små familjer på plats i landet?

Jag vill bespara min dotter en resa i tre mil på landsväg i märklig farkost, troligtvis åker dottern själv i tung mc hem och övriga i bil. Är det inom regelboken?
 
Sv: Studenten

Känns väl lättast att höra med dottern hur det går till i hennes skola och hur hon själv vill ha det? Jag tänker med den delade familjen osv.

Mina föräldrar dök upp vid utrsrpinget med en stor skylt samt ordnade med mottagningen (inbjudningar, mat, dryck och ett par presenter). Resten skötte vi i klassen själva.
 
Sv: Studenten

Men liksom, vi är inte den enda delade familjen i världshistorien - hur har andra gjort?

Jag ser liksom framför mig illusionistiska förväntningar på stor tillställning, naturligtvis i badande solsken och blå himmel och med blommande syrener...;)

Vad är klassiska presenter att ge till en student? Finns det något som är klassiskt i det sammanhanget?
 
Sv: Studenten

Flak-saken och vad som händer sker i skolan/tillsammans med klasskamraterna studentveckan är jag inte alls involverad i, det sköter ungdomarna själva.
Jag vill veta vad JAG ska göra!

Tilläggas bör - vi bor på landet, inga spontana besök 'på vägen emellan' av klasskamrater kommer att göras. Vi är en delad familj, vi har en sån av modellen berlinermuren modell XL - ska vi fixa två mottagningar, med ytterst få deltagare i var och en då det handlar om två små familjer på plats i landet?

Jag vill bespara min dotter en resa i tre mil på landsväg i märklig farkost, troligtvis åker dottern själv i tung mc hem och övriga i bil. Är det inom regelboken?

Jag har också delad familj och numera har mina halvsystrar också det så jag kan ge lite exempel på hur vi löste det på våra studenter.

På min student stod min mors släkt + pappa och systrar utanför skolan med en bild på mig som liten (tanen är att det gärna får vara en pinsam bild). Jag åkte amerikanare hem till min mor där hennes släkt + vänner fanns (pappa och systrar åkte hem till sig). Vi åt kallskuret och jag fick presenter. Ingen utgång då mor bor på landet. Den helgen åkte jag till pappa och så hade vi en minimottagning där med hans släkt. Grillade tror jag vi gjorde :)

Syster 1. Så stod vi i närmsta familjen utanför skolan. De åkte flak så jag och sambon väntade på henne medan de övriga åkte hem till pappa. Hon åkte vanlig bil till pappa där närmsta släkten på pappas sida fanns + pojkvännen. Hennes mamma och morföräldrar gick på restaurang den helgen istället. Här var det buffé och presenter.

Syster 2. Här var vi lite fler utanför skolan. Hon åkte flak och åkte därefter hem med pappa i hans Monte Carlo. Vi andra åkte i förväg till den hyrda lokalen för det är viktigt att studenten kommer dit när där redan är folk så att man kan hurra när denne kommer. Bägges släkter var med + lite kompisar som tittade inom då det var i ett samhälle. Buffé och presenter

Utanför skolan vill man ha en skylt, blommor som hängs runt halsen och ngt gosedjur (oftast brukar kompisar/ yngre släktingar stå för det sistnämnda). Tänk på att köpa ett genomskinligt plastförkläde i blomsterhandeln så att inte kläderna förstörs av blommorna.

När man komemr hem vill man gärna att folk hurrar för en. Föräldern får gärna hålla ett litet tal också om att liten blir stor (om inte studenten är för full). Enkel mat, presenter och tårta :D

Vad ni än gör så glöm inte att FOTA!! Desto fler bilder desto bättre. Det blir minne för livet
 
Sv: Studenten

Men liksom, vi är inte den enda delade familjen i världshistorien - hur har andra gjort?

Jag ser liksom framför mig illusionistiska förväntningar på stor tillställning, naturligtvis i badande solsken och blå himmel och med blommande syrener...;)

Vad är klassiska presenter att ge till en student? Finns det något som är klassiskt i det sammanhanget?

Är dessvärre fel person att fråga, familjen är visserligen extremt splittrad men vi lyckas för det mesta foga ihop oss när det kommer till saker som stundenter etc.

Typiska studentpresenter är, i alla fall när jag gick ut, typ flytta-hemifrån-grejer. Folk fick mängder med porslin och kastruller vill jag minnas.
 
Sv: Studenten

Vårt barn var en fosterdotter, så vi var inte mindre än tre involverade familjer - vi, biologiska mamman, biologiska pappan med fru.

Mottagningen äger rum hos den förälder som ordnar den i det fallet, skulle jag säga. Hos mig, i vårt fall. De övriga föräldrar som vill komma är välkomna, pappan med fru och småttingar deltog. Biologisk farmor med man samt biologisk farfar med fru och barn deltog, och så mina föräldrar. Plus lite löst folk. Alla avskydde minst en av de övriga gästerna, men alla visade sig från sin bästa sida.

Studenterna strömmade inte in och ut hos varandra särskilt mycket, eftersom alla hade besök av sina splittrade familjer och fullt upp med alla de spänningar det medför.

Efter flakåkningen hade vi mottagningen i buffébetonad stil, lite fint sådär. Men jag antar att det inte är matlagningen som bekymrar dig?

Jag ser inte att det där med delade familjer påverkar saken så mycket, förutom att man blir fler, särskilt om det finns en massa halvsyskon. Det roliga för studenten är ju ändå det med kompisarna tidigare på dagen och under kvällen. Mottagningen hemma är ju mer en mat- och sovpaus i allt drickande och festande.

Presenterna var "mogna" saker, glas, smycken, sådant.
 
Sv: Studenten

Vad vill dottern?

Själv hade jag värsta krisen när jag tog studenten och jag ville inte få en massa besök, av flera anledningar. Mormor betalade för min balklänning så det var min studentpresent från henne. Sen fick jag en liten servis från min moster med familj. Fick lite flytta hemifrån-presenter av päronen och någonting från brorsan. Och ett champagneglas i kristall med en gravering på från Kosta Boda. Kommer inte ihåg att resten av släkten gav någonting, men de gjorde de säkert. Pengar i alla fall.

Käkade tårta på kvällen med familjen och sen var det party med kompisarna hela kvällen och natten.

Lastbil åkte vi dock och det var jättekul just då. Nu känns det väl som att de där pengarna hade gjort bättre nytta någon annanstans i det långa perspektivet, men just då var det sjukt kul. :)
 
Sv: Studenten

Jag tillhör en delad familj, som när jag tog studenten hade varit delad i 2,5 år ungefär. Vi hade en mottagning i det tidigare gemensamma hemmet, mest av praktiska skäl, då det finns trädgård där. Släkt (visserligen ganska liten släkt) från båda sidorna kom och stämningen var väl lite frostig... Själv undvek jag de vuxna rätt mycket och spelade fotboll med mina kusiner i stället - mycket roligare... :D

När jag tänker på det var min brors student två år tidigare, vilket innebär att skilsmässan då var ännu färskare. Även då var det samma arrangemang för mottagningen, men jag minns inte hur stämningen var, men gissningsvis nånstans ner mot sibirisk iskyla... Gött att jag har förträngt det.

Vet inte om det var den bästa lösningen för delade familjer, men resonemanget var väl att det är studentens dag, och vill studenten ha det så, får de andra gilla läget, spela spelet och gräva ner stridsyxan för en eftermiddag. För egen del ville jag mest få det överstökat och få åka tillbaka till kompisarna igen, så det var ingen långdragen historia, tack och lov.
 
Sv: Studenten

Men liksom, vi är inte den enda delade familjen i världshistorien - hur har andra gjort?

Jag ser liksom framför mig illusionistiska förväntningar på stor tillställning, naturligtvis i badande solsken och blå himmel och med blommande syrener...;)

Vad är klassiska presenter att ge till en student? Finns det något som är klassiskt i det sammanhanget?

På studenternas dag så är alla sams och alla firar studenten och struntar i sina egna känslor.
Vi har firat studenten här hemma eftersom barnen har velat att vi ska vara här hemma. På studenten var förutom jag och min sambo och syskonet även deras pappa med fru och deras barn. Mina föräldrar, pappans skilda föräldrar med nya respektive, pappans frus föräldrar och syster. Sedan var givetvis studentens respektive med familj och eventuella syskon också här.
Jag har säkert glömt någon men det viktiga är att på en sådan dag så struntar man i om man egentligen hatar varandra och gör dagen till en dag att minnas för sitt barn.

Klassiska presenter är lite finare "flytta hemifrån" presenter eller smycken.
 
Sv: Studenten

Liksom, rent praktiskt, ska inte studenten ut och åka flak, ut och festa med vännerna efter utspring? Vad förväntas att man 'ska' göra för sin student?

Nej, inte festar man direkt efter utspringet! Festar gör man ju på kvällen och natten, inte många nattklubbar som har öppet på eftermiddagen direkt. :angel: Det blir ju lite märkligt att vara den enda studenten som inte åker hem till en mottagning, utan blir tvungen att "vänta" tills kompisarna är klara med sina familjer och mottagningar.

På min student så hade vi utspring, åkte flak, blev avsläppt hemma där släkt, familj och vänner väntade. Hade tur med vädret så det var strålande solsken och alla åt en sen lunch/middag och åt tårta ute i trädgården. Fick presenter och var jätteglad! Sedan gjorde jag mig iordning och mötte upp några vänner för att sedan festa resten av kvällen/natten. Hade en så himla bra student! :love:
 
Sv: Studenten

På min student kom vi till skolan, skrev i varandras mössor, tog studenkort och rektorn snackade lite. Min närmaste familj var med när jag sprang ut. Jag fick nallar, visselpipa, dricka och lite sånt att hänga runt halsen. Familjen hade även tryckt upp en (skittråkig) bild på mej som liten. Sedan var det studentflak och efter det åkte jag hem. Efter det kom släkt och vänner hem och jag fick studentpresenter och vi friade och åt god mat. Sen åkte jag till studenfesten som var på en krog, jag åkte innan gästerna hemma hade åkt. Festade hela natten och åkte sedan hem :)
 
Sv: Studenten

Min dotter tar studenten nu i år och vi har planerat så här:
Vi är delade familjer på "alla håll", hennes pappa och jag är separerade med nya respektive och hennes pojkvän (de är förlovade och sambo så jag räknar hans familj till den närmaste familjen också) har också separerade föräldrar med nya respektive. Min uppfattning är att vid sådana här större tillställningar kommer alla och bär sig vuxet åt, dvs gräver ner eventuella stridsyxor, för studentens skull. Blir man många och det är buffé och mingelfest typ drop in, så behöver ju inte eventuella stridstuppar sitta i knät på varandra heller...

Min dotter har själv lagt upp riktlinjerna för firandet. Hon går ut den 5 juni på internatskolan där hon gått och de som vill får ta emot henne där med blommor. Eftersom vi har en bra bit till skolan, typ 2 timmars bilresa, så valde hon att ha festen dagen efter. Hon har lånat ett hus av en granne till hennes pappa eftersom ingen av oss har plats att husa 50 personer hemma och så blev det på "neutral mark". Det är ett stort sommarhus med fin trädgård och pool så nu hoppas vi på solsken. Menyn har hon själv bestämt till helstekt gris eftersom hon har en bekant som kan fixa det och när vi räknar på det blir det lika dyrt som att själv fixa buffé. Dottern bakar tårtor och kuvertbröd o sen får vi fixa potatissallad och grönsallad till maten. Lite snacks och bubbel vid ankomsten. Hennes pappa och jag delar kostnaderna för festen 50/50.

I studentpresent önskar hon sig nog bara pengar. Hon håller på att spara till en ny sele och maratonvagn... :angel:

Eftersom hon har gått på internatskola där alla kompisarna är utspridda över landet blir det inget festande med klassen på kvällen efter studenten utan alla åker ju hem till sig. Hon har bjudit några "gamla kompisar" som hon umgås med på fritiden till festen, annars blir det bara släkten - hennes och pojkvännens.
 
Sv: Studenten

Hör med studenten om vad planen för kvällen är? Är det någon form av festlighet för alla studenter som denne vill gå på?
Så här såg min ut:
1) Champagnefrukost hos klasskompis
2) Gemensam tur på lastbil m flak (med vissa omvägar) till skolan
3) Avslutning med lärare och andra klasser
4) Utspring, leta upp föräldrar och andra vid min skylt
5) Alla studenter som ville åkte (olika fordon (mc för mig) i kortegé runt samhället sedan hem till mottagning
6) Mottagning med släkt och vänner
7) Kvällen & natten tillbringades på en fest ordnad av oss studenter

Fråga: Du pratar om delad familj, kommer ni överens och kan umgås eller är det uteslutet?

För en student som har familj som ändå kan umgås hade jag pratat ihop mig med den andre föräldern och bestämt ett ställe att ha mottagning på och sedan hjälpts åt med mat och annat fix. Enklare för studenten att kunna träffa alla ur familjen samtidigt speciellt om denne ska iväg med kompisarna under kvällen.

Kommer ni inte överens måste ni nog ändå bestämma vilken mottagning som ska vara först och tid när studenten behöver åka till den andra (är väldigt lätt att som student skjuta upp mottagning nr 2 länge och den delen av familjen blir nog lite besvikna då). Tips är fika med tårta och dylikt på mottagning 1 och ngn form av middag/kvällsmat på mottagning 2 i så fall.

Viktigast av allt är nog att diskutera och höra vad studenten vill.
 
Sv: Studenten

Om presenter:

Det lär nog variera väldigt mycket. Vet att någon i vår skola fick en egen båt, andra fick smycken, pengar, mc, dykcertificat eller körkort betalt osv. En del fick pengar/prylar till lägenhet/studentrum om de skulle plugga vidare.

// LillaGubben som fick smycken, pengar, delar till servisen jag samlade samt en ny av finare sort resväska inför planerad resa.
 
Sv: Studenten

Jag svarar alla här:

TACK för att ni delar med er! :bow:

Studenten själv vill ha en samlad familj på ett ställe. För mig är det inga som helst problem, exet och jag har med åren lärt oss prata och kunna umgås med barnens väl och ve i främsta rummet. Problemet är andra familjemedlemmar som är av den tjurskalligare och ffa giftigare sorten som trots respektable ålder, erfarenhet och annan vishet - har en förmåga att skapa obehag för alla om de tvingas umgås. Vi får se hur vi kan lösa det. Jag har funderingar på silvertejp och stämbandsförlamande preparat och mörka solglasögon för dessa...;) :devil:

Som jag förstår det rätt ska vi, familjen alltså...vara närvarande vid utspringet, hänga blommor och blader & visselpipa runt halsen på studenten, och när hon med sin klass äntrar det ordnade flaket, så ilar vi hem och förbereder en buffé - naturligtvis i stålande solsken och med blommande syrén! :) Sen hämtas studenten upp, i lämplig farkost och transporteras till den glada familjen, äter gott, öppnar presenter och sen ska ungen in till stan och festa.

Studenten själv berättar att de geografiskt utspridda klasskamraterna har bokat flak tillsammans, och kanske har planer för kvällen, beroende på tågtider och övernattningsmöjligheter.

Jamen dåså, då har jag läget något sånär under kontroll. Detta ska nog kunna lösas. Tack till er alla igen. :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp