Studenter - hur står ni ut?

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka om och hitta lösningar men i slutändan sitter jag ändå kvar på samma ruta. Det känns som att det inte finns någon lösning annat än att bara finna sig i situationen.

Bakgrund:

Jag har alltid strävat efter att träna och bli bättre på hästar och ridning. Under ponnytiden fick jag inte åka och träna eftersom min familj inte delade mitt intresse, så jag var den ständiga hästskötaren då mina kompisar åkte och tränade/tävlade med sina ponnyer. Hela tiden drömde jag om att jag själv en dag skulle vara den som satt på hästen och inte den som sprang omkring och höll reda på startlistor osv.
På gymnasiet såg jag äntligen en ljusning då jag lyckades komma in på ett ridgymnasium = gratis träning utan att jag skulle vara beroende av skjuts och engagemang från familjen. Och det blev verkligen ett lyft. Jag kände helt plötsligt hur jag kom framåt i ridningen och att det gick bra. För första gången i livet kände jag att gjorde framsteg trots att jag aldrig haft samma förutsättningar som mina tränande och tävlande kompisar. Det var en märklig känsla och jag kände att jag kan nog ändå komma långt en dag trots att jag inte grundat så bra i yngre år.

Men så blev det inte. Efter halva gymnasietiden blev jag sjuk och fick avbryta efter två år. Jag slutade rida och tillbringade flera år i min sjukdom. När jag sedan blev bättre kändes hästarna väldig avlägset. Jag hade ingen hästintresserad kompis kvar i stan och jag hade dessutom börjat läsa in gymnasiet och hade fullt upp. Sedan flyttade jag och började jobba.
För ett år sedan kände jag dock att det var dags att börja återuppta det igen. Och sedan dess har det mesta känts som en enda uppförsbacke.

Jag hade visserligen räknat med att vara ringrostig. Det är inte det värsta. Problemet är snarare att jag hela tiden blir påminnd om att jag inte kommer vidare. Jag började som medryttare på en ponny men i kombination med att jag inte fick rida lektioner (pga reglerna i stallet) och att ägaren och jag hade helt olika syn på hästhållning så slutade jag efter ett halvår. Sedan dess hittade jag en stor häst som jag rider men där är det bara skogspromenader. Det blir också väldigt sällan, kanske bara 4-5 ggr/mån.
Jag funderade ett tag på att kanske kunna ta en häst på foder eller köpa, men det gick inte ihop med min dåliga inkomst då jag jobbade inom vården.

Med tiden kände jag att jag började må allt sämre pga att inte komma vidare. Jag känner verkligen att hästar är mitt liv och en förutsättning för att kunna ha häst är att ha bättre inkomst.
Jag funderade på vad jag skulle göra åt det ekonomiska och räknade alla möjliga kalkyler för att ha råd. Efter att ha vänt och vridit på varenda krona och tanke om extrajobb osv insåg att det enda är att utbilda sig till nåt annat. Jag hade tur och fick en restplats och har nu börjat plugga till ett yrke där lönen är bra och när utbildningen är klar är förhoppningsvis arbetsmarknadsläget bättre så att jag kan få ett jobb. Men under studietiden är ju chanserna att klara en häst ekonomiskt om möjligt ännu mindre.

Sedan dyker det hela tiden upp nya hinder. Jag funderade på att leta efter en till medryttarhäst för att kunna rida lite mer än bara ibland samt få rida för tränare nån gång, men min utbildning kommer framöver att innebära mkt praktik då jag kommer bara borta 2-3 månader åt gången och hur många hästägare vill ha en sådan medryttare? Det är TVÅ ÅR tills jag är klar med skolan och tills dess känns allting så stillastående. Jag kommer inte ha råd med häst och jag kommer dessutom vara borta mkt :(

Jag är trött på att hela tiden vänta på bättre tider. Det känns som att hela mitt hästliv varit ett långt väntande på bättre tider. Det är inte bara en eller två gånger jag förbannat att jag "drabbats" av ett hästintresse. Varför ska jag bara vara intresserad av det som alltid är så omöjligt att ägna sig åt?
På sätt och vis var mina hästlösa år lättare att hantera... jag gjorde inget annat än att gå ut med hunden, men jag var åtminstone inte så deppig över att vara hindrad hela tiden. Jag har aldrig hittat nåt som kunde mäta sig med hästarna, jag är helt enkelt inte intresserad av nåt annat. Antingen sysslar jag med hästar eller så gör jag inget.

Hur fasen ska man uthärda två år i väntan på livet? :crazy: Jag vet att det är en kort tid i fråga om utbildningar, men för mig som verkligen hatar att plugga så känns det som en evighet. Dessutom måste jag läsa på distans och kan inte läsa med mina klasskamrater så jag kan inte ens se det positivt ur ett socialt perspektiv. Jag sitter bara hemma med datorn och det känns oerhört uttråkande.
Jag pluggar endast för att få en bättre lön i slutändan. Egentligen är jag inte intresserad av att utbilda mig, men man måste ju om man nån gång ska kunna ha häst eller utvecklas ridmässigt...

Detta blev tidernas gnälltråd - jag vet :o Men frågan återstår: Hur fasen står andra studenter ut med detta fattiga och minst sagt urtråkiga studentliv? :eek: Då menar jag ni som inte har sambos eller familjer som sponsrar ert hästintresse.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

En lång gnälltråd blev det, ja... ;) Verkar också som att du har fastnat i det negativa tanketräsket. Men där har/kommer vi alla någon gång vara!

Jag själv upplever det faktiskt som att studenter på studiebidrag/-lån har bättre ekonomi än arbetslösa. Så har det varit för mig, och tyckte nästan att jag blev "miljonär" när jag började plugga.
Nu både pluggar och arbetar jag, så nu är ekonomin ännu bättre.
(Fast nu var det ju inte mig tråden handlar om...:p)

Vet många studenter som har egen häst och själva lever på nudlar för att få det att gå runt, men antar att det är olika beroende på var i landet man bor.

Fördelen med att plugga på distans och ha häst är ju att man bestämmer själv över när man vill vara med hästen resp. studera. Men du kanske bor i de delar av landet där studenter inte har råd med egen häst...

Då är mitt tips att skriva en annons, där du söker medryttarhäst/sköthäst, och listar vad du vill få ut av den, samt att du kommer att vara borta vissa perioder pga praktik.

Finns nog folk som skulle nappa på det, om de fick läsa annonsen och fundera på det. Jag skulle iaf överväga att ha en sådan medryttare. Tycker det skulle kännas skönt med lite semester från häst och medryttare vissa perioder, men samtidigt kunna spendera all tid i stallet vissa perioder utan att behöva kolla vilken dag som är medryttarens dag...

Hoppas du fick ut något vettigt av mitt inlägg, är förkyld så det sjunger om det och känner mig inte så sammanhängande :cool:
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Är ju inte student men absolut inte rikare än någon heller, jag får det att gå runt genom att inte köpa någon direkt mat eller liknande. Köper aldrig kläder eller går ut, alla pengar går till hästen och hyran och en del till bilen såklart.

Jag kan tycka ibland att jag gett upp hela mitt liv för hästen, har fått välja lite mellan liv och häst och jag väljer helt klart hästen. Han är värd så otroligt mycket för mej att jag gärna lever såhär. När jag tänker efter endå så vet jag endå inte vad jag skulle göra om jag inte var i stallet.

Men självklart känns det lite hopplöst ibland när man inte ens har råd att köpa det man vill ha oavsett hur billigt det är osv men det är såhär jag valt att leva och trivs med det väldigt bra endå.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

En lång gnälltråd blev det, ja... ;) Verkar också som att du har fastnat i det negativa tanketräsket. Men där har/kommer vi alla någon gång vara!

Ja, det är lätt att hamna där när allt känns tröstlöst. Man försöker tänka positivt och lösa situationen men det känns som att vad man än gör så händer inget i rätt riktning :o

Vet många studenter som har egen häst och själva lever på nudlar för att få det att gå runt, men antar att det är olika beroende på var i landet man bor.

Fördelen med att plugga på distans och ha häst är ju att man bestämmer själv över när man vill vara med hästen resp. studera. Men du kanske bor i de delar av landet där studenter inte har råd med egen häst...

Ja, hur jag än räknar kan jag inte komma på en lösning där hästen skulle kosta en krona mindre än 4000 kr/mån inkl stallplats, försäkrning, foder, hovslagare, träning osv. Utöver det skulle kostnad för bil för att ta sig till stallet (bor i stan och har minst en mil till stall som inte kostar 2000 kr el mer), hyra, mat och övriga räkningar (som inte uppgår till mer än 600 kr/mån men dock) bli sammanlagt runt 6000 kr. Alltså 6000 + 4000 = mkt mer än 7000 som man har som student :crazy:
Med andra ord: det spelar ingen roll hur snål man är, det går inte runt.

Men vart bor då folk som har råd med häst när de pluggar/har så låg inkomst som 10.000 kr (vilket jag haft innan)? Hur billig stallplatsen än är så kostar ju annat. Och man bor ju förhoppningsvis själv någonstans också, och äter mat, vilket kostar en del...
Jag kan helt enkelt inte få det att gå runt, inte ens om jag räknar på hästkostnader i norrbotten där man kan påstå att det är ganska billigt med häst (kommer därifrån men bor söderut nu).
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Det skulle vara intressant att veta vart i landet du bor samt vilka kostnader du har för häst resp. dig själv. Om du har lust att skriva ut dem dvs :)
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

2 år går snabbt! Jag tänkte som du, då jobbade jag med hästar och lärde mig massor, men hur har man råd med häst på en hästskötarlön?

Jag började plugga, och först NU, 10 år senare, är jag klar. Jag har inte kommit någonstans under dessa 10 år, snarare glömt bort vad jag redan kunde. Har haft lite medryttarhästar emellanåt, men hade inte råd att betala några träningar ändå, så det blev ändå bara skogskridning/egen träning.

I perioder här i Ungern har jag ridit och utbildat hästar på en av ridskolorna utanför stan, men då är det oftast ren kamikazeridning som inte är så utvecklande. (Men ändå kul såklart).


Men nu är jag äntligen klar, och jisses vad jag har mycket att ta igen!!
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Herregud, 10 år... :eek: Jag undrar verkligen hur du stått ut? :crazy: Själv hade jag förmodligen blivit självmordsbenägen på den tiden... Jisses.

Jag antar att man ändå måste ha ett starkt driv för att klara av att tänka att "sen blir det bra" när det rör sig om så lång tid. Jag hade som sagt aldrig klarat av det. Hästar är mitt enda intresse och jag känner att jag hela tiden stått tillbaka. Först genom att inte ha uppbackning hemifrån (vilket jag förstår i vuxen ålder att ointresserade föräldrar inte vill ge upp sina egna liv pga ungens intresse) i kombination med att jag själv inte haft råd att finansiera det (som man inte har när man går i skolan och är tonåring) och sedan pga min sjukdom. Efteråt är det enbart ekonomin som hindrat mig från att utvecklas.

Ena dagen känner jag att jag är för dålig för att ha egen häst oavsett, eftersom jag blivit så ringrostig både vad gäller ridning och skötsel, och andra dagen känner jag att egen häst är det enda sättet att komma vidare på... Vet inte vad som är rätt faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag visste ju inte från början att det skulle bli så lång tid, som tur är! Jag hade halvfoderhäst där i mitten nånstans, då hade jag forskningsstipendium och liiite mer pengar varje månad (8000 kr), men det var verkligen precis att det gick runt, var ju tvungen att ha bil då, och hyran gick ju på nästan 4000 kr (liten etta i studentområde).Och som sagt, träningar hade jag inte råd med då heller. Sen kom jag ju på att jag var tvungen att byta utbildning, och då blev det ju 5 år till som student, hade jag ju inte riktigt räknat med.

Jag hade andra intressen under tiden, tränade kampsport och sjöng i kör, men inget av det kunde fylla hålet efter hästarna. Första åren fattade jag inte ens själv hur mycket jag saknade det, men upptäckte när jag var hemma och hälsade på min kompis med hennes hästar hur en underbar känsla av "hemma" spred sig när jag kom upp i sadeln.

Försök hitta en medryttarhäst där du kommer överens med ägaren och har möjlighet att träna lite, och håll igång intresset, så är du beredd att skaffa egen så fort du har råd!
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Hmm...

Ska försöka räkna ut kostnaderna, men kom på att när jag pluggade på distans förra året så bodde jag 500 meter från hästen så då hade jag inga kostnader för bensin:o

Nu betalar jag:
1200 (stallhyra inkl spån och hösilage)
50 (kornkross)
300 (hovslagare, hovarna växer sakta så ibland så blir det mindre pga att hovslagaren bara tittar på hovarna och säger att det finns inget att ta utav)
100 (komplettering av vitaminer och mineraler)
150 (försäkring)
432 (bensin, räknat på 2 mil/dag, bensinpris 12kr/l, bil som drar 0,6/mil)
Summa: 2232 avrundar till 2300 eftersom det händer att jag är dit 2 ggr/dag.

Det är klart, ska man träna ofta för tränare så blir det ju dyrare.

Har personligen nu en varmhyra på 3000 (inkl. vatten och el), bilkostnad ca 900 (inkl. försäkring), fackavgift 500, bredband 200, telefon 100, mat ca 800..

Ojdå, det blev visst mer kostnader än jag trodde:o Hade ju faktiskt en hyra på bara 3000 inkl. mat, bredband då när jag pluggade på distans, däremot var bilkostnaden dubbel pga att jag bodde långt utanför stan...

Har inte hunnit ställa in mig på mina högre kostnader än. Det blir ju strax under 8500! Dvs 700 kr mer/månad än studielånet.

Nä, du får nog leta medryttarhäst med ägare som kan vara flexibel!!
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag pluggar också nu för tiden och från att ha haft egen häst till att knappt rida alls gör ju att det blir jobbigt emellanåt. Jag rider däremot på ridskolan nångång då och då. Det fungerar bra och hästarna är ändå hyfsat välutbildade så man får ut något av varje lektion. Fördelen är att jag inte behöver boka upp mig på en dag i veckan utan kan välja själv när jag vill/kan rida och betalar bara för de lektionerna. Jag gör det enbart för att underhålla min ridning, och det som är allra mest galet är att jag faktiskt utvecklats som ryttare trots att jag inte haft egen häst på över 2½ år. Fråga mig inte hur det gått till, men jag tror mycket handlar om att de gånger jag rider fokuserar jag verkligen på ridningen och tänker igenom min sits och min hjälpgivning. Jag har också ridit en hel drös med outbildade travare som i princip bara varit suttna på och för att hjälpa de hästarna att utvecklas, ja då krävs det att jag sitter i balans och är tydlig med min hjälpgivning.

Har du inte möjlighet att hitta en medryttarhäst, så försök hitta nån ridskola med "drop-in" ridning liknande den jag rider på (detta är genom en ryttarförening på universitetet). Den andra ridskolan här har även "after-work"-ridning på fredagar där man också kan anmäla sig när man har tid/lust.

Jag klarade mig och min häst på 10-11.000 kronor i månaden, med en stallhyra på 1600:- samt en bostadshyra på 3.500. Sen tillkom ju självklart andra kostnader såsom skoningar, mat, bredband osv. Det var ett snålt leverne, men jag hade turen att hö/silage, korn/havre och spån ingick i hyran.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag tror säkert det finns medryttarhästar för dig också, om du bara tar dig för det istället för att tänka ut värsta scenariot från början! Det är bara att höra av dig till alla lockande annonser samt annonsera själv. Säkert kommer många säga nej pga någonting, det kan vara vad som helst eller så säger de nej efter provridningen om de känner att du inte passar med deras häst.

Men det gäller ju att pröva! Det finns många som får båda träna och tävla på sina medryttarhästar. Min kompis red bara andras hästar en period och utvecklades massor. En häst var hon medryttare på och tävlade upp till 1,10 och tränade varje vecka. Samtidigt red hon andras hästar då och då för hon var duktig och de ville ha hjälp av henne.

Sök dig till större stall där kanske tidspressade personer finns som gärna vill hålla hästen i topptrim men inte riktigt hinner. Om du får rida 1-2 ggr/v, varannan gång i skogen och varannan gång träning (på egen hand eller för tränare) skulle det väl vara värt det? Tror absolut det upplägget är möjligt :)
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag tror också att du skulle kunna hitta medryttare, t ex för mig med väldigt oregelbundna arbetstider skulle det funka rätt bra att ha någon som rider vissa veckor. Så lägg ut en annons och nämn de förutsättningar du har, du har ju inget att förlora på det iaf. Ridskola är väl också ett alternativ, många erbjuder privatlektioner/mindre grupper på dagtid. Eller ring runt till handels/tävlingsstall, du kanske kan få rida mot lite stalljobb?

MEN, det jag egentligen skulle säga. Jag hade råd att ha häst när jag pluggade, mycket tack vare att jag delade lägenhet med kompisar, och därmed hade en hyra på max 2000(plus ett par hundra för el/internet). Lägg till att jag jobbade extra så mycket jag hann under terminerna(blev ca 1-2000/mån), och såklart heltid under alla lov. Så, kan du se över ditt boende och få till ett extrajobb kan du nog lyckas få råd med häst. Däremot kanske du får skära ner på träningar under studieåren, och såklart se över andra nöjeskostnader utöver hästen. Man kan ju inte få allt:).
Sen verkar det kanske inte förenligt med dina praktikperioder att ha egen häst?
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Hur man står ut?

Tja, jag jobbar häcken av mig så att jag kan försörja mig och min häst. Sommarhalvåret jobbar jag heltid, vinterhalvåret jobbar jag 30%. Det är lite drygt de månader som studierna löper parallellt med heltidsarbete, förstås. Dessutom har jag utökat studietakten så att jag ska bli klar med min utbildning snabbare. Lite drygt nu i september när jag jobbar heltid och läser dubbla heltidskurser, men det får gå. Jag har definitivt inte tid att ha tråkigt i alla fall...
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Kan ju tillägga min hästkostnader då jag pluggade:
Lösdriftshyra 1300 (400 för bete 4 mån/år)
Kraftfoder 2-300
Försäkring 450
Hovslagare 3-500
Annat 200
Bil (som jag fick låna av mamma, men betalade drift/service) 500-1000

Lägg därtill att min häst var en olycksfågel dessa år, så en hel del ut på veterinärvård (10-15000 på två år).
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Det är inte alla studier som går att kombinera med både extrajobb och häst. Tjejen jag delade foderhästen med gick läkarutbildningen, jobbade extra inom handikappomsorgen och hade häst på halvtid. Det slutade med att hon inte klarade skolan och fick gå om, flera gånger till och med. (och det på en svensk läkarutbildning, här där jag har gått är det mer regel än undantag att folk går om).
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

*kl

Tack för alla svar. Kan berätta lite mer om den nuvarande situationen.

Jag bor i en tvåa med min sambo. Per person blir hyran ca 2500 kr/mån inkl el beroende på hur mkt el vi använder. Sedan räknar jag med att vi köper mat för 2000 kr per person och månad (jag är vegetarian och min sambo väldigt allergisk så tyvärr kan vi inte alltid köpa det som är billigast). Vi har flyttat hit i våras för att få ner hyran och att flytta igen är inte aktuellt (min sambo skulle bli vansinnig om jag förde det på tal igen).

Utöver detta har jag räkningar på mobilen ca 300 kr/mån och hundmat + hundförsäkring 350 kr/mån. Nu när jag börjat plugga ska jag se över a-kasseavgift och fack men det är 3 månaders uppsägningstid från facket så jag står ändå med räkning på 350 kr/mån. Någon försäkring kommer jag dock att behöva teckna (eftersom jag blir av med fritidsförsäkringen via Kommunal) om jag går ur facket så speciellt mkt biligare blir det nog inte tror jag.

Min utbildning går på distans med föreläsningar 3 dagar/vecka a 6 tim åt gången via datorn. Hur mkt plugg det blir vågar jag inte svara på då vi inte kommit igång ordentligt ännu men jag vill inte binda upp mig i ett jobb innan jag vet. Jag är inte speciellt bra på att plugga så jag har räknat med att inte kunna jobba samtidigt utan måste nog lägga ner mkt tid på studierna beroende på vilka kurser man läser för tillfället. Att dessutom ha häst + plugga + jobba tror jag tyvärr att jag aldrig skulle hinna/orka med oavsett. Att dessutom betala för helskötsel under de perioder på 8-10 veckors praktik då jag inte kommer att vara på orten känns uteslutet om man knappt har råd till uppehället annars.

Ja, jag hör själv hur det låter :o Det är uteslutet med egen häst. Ibland drabbas man dock av drömmar och positivt tänkande och då får man upp hoppet igen om att det KANSKE går trots allt... :o Igår var det en i stallet som sa att han klarat plugg + häst och då tändes ett ljus (tills jag insåg att hans sambo betalat mat + bostad under den tiden och då kan man ju förstå att man har råd:grin:)
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

*kl
Nu när jag börjat plugga ska jag se över a-kasseavgift och fack men det är 3 månaders uppsägningstid från facket så jag står ändå med räkning på 350 kr/mån. Någon försäkring kommer jag dock att behöva teckna (eftersom jag blir av med fritidsförsäkringen via Kommunal) om jag går ur facket så speciellt mkt biligare blir det nog inte tror jag.

Nu vet jag inte om det gäller för alla fackförbund, men i "mitt" få man sänkt medlemsavgift vid studier, 50:-/mån o då gäller alla försäkringar som vanligt..

För att besvara grundfrågan: jag har 4,5år kvar på min utbildning, visserligen älskar jag pluggandet o utbildningen, men saknar hästarna nått fruktansvärt.. Jag har "istället" under första året lyckats bli värsta träningsfreaket - jag som innan aldrig gjorde nått mer ansträngande än promenader springer numera 10km-lopp, o tränar 4-5ggr/v.

Och i somras när jag va hemma o red regelbundet upptäckte jag hur mkt bättre jag blivit tack vare övrig träning trots att jag inte ridit nått under vintern...
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Kommunal har inga studerande förmåner alls - tyvärr.

Jag har gått över till annat fackförbund och A-kassa, där jag betalar mycket mindre (100 sek för hela studietiden i fackavg.)

Jag har tecknat försäkring hos folksam, både hem- och olycksfall och betalar, som student 115 kr/mån (tror jag det är). Det är alltså billigare för mig att gå ur fack och A-kassa och betala försäkringen separat.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag har tecknat försäkring hos folksam, både hem- och olycksfall och betalar, som student 115 kr/mån (tror jag det är). Det är alltså billigare för mig att gå ur fack och A-kassa och betala försäkringen separat.

Ska genast ta kontakt med Folksam om detta. Ingår ridning i olycksfallsförsäkringen eller måste man ha ett tillägg? (vet att det för vissa räknas som extremsport)

Kommunal har 350 kr i avgift inkl a-kassa för studenter - inte vidare billigt.
 
Sv: Studenter - hur står ni ut?

Jag när jag var försäkrad genom kommunals gruppolycksfallsförsäkring fick jag iallafall ut ersättning efter en ridolycka så jag tror inte man behöver tillägg för det. Jag tror att det är samma villkor (dock ger studentförsäkringen inte lika hög ersättning som grupplivsförsäkringen har jag för mig) på student och den försäkringen man har genom facket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 458
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 449
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp