Studera i Lund

LovingLife

Trådstartare
Finns det några aktiva eller före detta studenter från Lund här? Jag har insett att Lunds universitet verkar ha precis allt jag söker när det kommer till Universitet och utbildningar, än är jag dock lite osäker på vad jag ska läsa. Jag funderar på att läsa Ekonomie kandidatutbildningen alt. Juridik. Jag vill egentligen ha en utbildning som ger mig så stor valfrihet som möjligt inför framtiden och som även öppnar dörrar för att jobba internationellt eller utomlands. Jag är i dagsläget politiskt engagerad och vill även ha något som öppnar dörrar inom politiken i framtiden.

Berätta gärna om era val av studier, varför, hur ni trivts, framtidsplaner etc.!
 
Jag pluggar i Lund! Jag började HT13 på det naturvetenskapliga kandidatprogrammet i miljövetenskap. Anledningen till att jag valde det programmet är för att jag alltid har varit otroligt intresserad av biologi men är även fascinerad över hur naturen anpassar sig till ett förändrat klimat. Jag har alltid haft mina lärare i naturorienterade ämnen som förebilder och har fortfarande en dröm att bli som dom, att just undervisa. Jag ville dock inte begränsa mig till att endast studera till ämneslärare utan valde en mer framtidsvänlig utbildning.

Nu efter två år (har nämligen tagit studieuppehåll under HT15+VT16 för att vara ordförande för min kår) har jag fortfarande kvar min dröm om att undervisa, och jag hoppas att få chansen att doktorera och så småningom få undervisa på universitetet.

Lund som stad är väldigt studentvänlig. Hela staden är uppbygd utifrån studentlivet. Det finns aktiviteter och engagemang för alla olika intressen och individer. Ditt politiska engagemang skulle kanske kunna få blomma ut i den studentkår du kommer tillhöra? Jag själv älskar den möjligheten jag har att påverka och diskutera och argumentera i de sakfrågor som rör mig som student.