Studera i Lund

LovingLife

Trådstartare
Finns det några aktiva eller före detta studenter från Lund här? Jag har insett att Lunds universitet verkar ha precis allt jag söker när det kommer till Universitet och utbildningar, än är jag dock lite osäker på vad jag ska läsa. Jag funderar på att läsa Ekonomie kandidatutbildningen alt. Juridik. Jag vill egentligen ha en utbildning som ger mig så stor valfrihet som möjligt inför framtiden och som även öppnar dörrar för att jobba internationellt eller utomlands. Jag är i dagsläget politiskt engagerad och vill även ha något som öppnar dörrar inom politiken i framtiden.

Berätta gärna om era val av studier, varför, hur ni trivts, framtidsplaner etc.!
 
Jag pluggar i Lund! Jag började HT13 på det naturvetenskapliga kandidatprogrammet i miljövetenskap. Anledningen till att jag valde det programmet är för att jag alltid har varit otroligt intresserad av biologi men är även fascinerad över hur naturen anpassar sig till ett förändrat klimat. Jag har alltid haft mina lärare i naturorienterade ämnen som förebilder och har fortfarande en dröm att bli som dom, att just undervisa. Jag ville dock inte begränsa mig till att endast studera till ämneslärare utan valde en mer framtidsvänlig utbildning.

Nu efter två år (har nämligen tagit studieuppehåll under HT15+VT16 för att vara ordförande för min kår) har jag fortfarande kvar min dröm om att undervisa, och jag hoppas att få chansen att doktorera och så småningom få undervisa på universitetet.

Lund som stad är väldigt studentvänlig. Hela staden är uppbygd utifrån studentlivet. Det finns aktiviteter och engagemang för alla olika intressen och individer. Ditt politiska engagemang skulle kanske kunna få blomma ut i den studentkår du kommer tillhöra? Jag själv älskar den möjligheten jag har att påverka och diskutera och argumentera i de sakfrågor som rör mig som student.

Priserna i staden är väl helt okej, men det är absolut ingen billig studentstad om man ser till listorna över billiga studentstäder. Men det är ändå en väldigt mysig stad som jag trivs bra i :love: Själv bor jag strax norr om stan i studentbostäderna som är anpassade efter familjeliv. Jag bor i en trea på 65 kvadrat med min sambo och katt. Hyran är helt okej med tanke på att vi är två (betalar strax över 6100 kr/månaden).

Nu skrev jag kanske lite väl mycket men ja, jag är en sann nörd när det kommer till min utbildning och engagemang :D Fråga på om du undrar något mer!
 
Tack för era svar! Jätteroligt att höra så positiva lovord!
..Och Fazeem, kan inte bli för mycket! Miljövetenskap låter sjukt intressant! Tror dock att jag inte har behörighet till just det för tillfället, men kan ju jobba på det :P :)
 
Pluggade i Lund i fem år! Trivdes utmärkt. Jättetrevlig stad, mycket studentliv. Kan vara svårt med bostad men det löser sig alltid!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon här på Buke som gjort det, och hur får man livet och ekonomin att gå ihop? Jag har en kandidatexamen sedan fem år tillbaks och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 843
Senast: lil-sis
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 650
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 480
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp