Studera, jobba och äga häst?

sandraros

Trådstartare
Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad. Men det jag funderar över är hur jag ska få ihop det med min älskade häst, främst ekonomiskt. Hur har ni gjort? Och är det bättre att plugga på distans eller på campus? Kommer även behöva jobba på sidan om, funderar där om nattjobb är bättre än dag jobb i samband med studier (föredrar nattjobb). Tänker då att jobba 50% natt vilket motsvarar 2 nätter i veckan. Tror ni att det skulle fungera? :D
 
Det kan fungera - men det kommer med all säkerhet nog bli jäkligt tufft med. Framför allt förta året på de flesta utbildningar brukar vara rätt tufft. Det kan gå, allt beror ju lite på hur man är som person med. Se till att lägga upp en plan för vad du kan dra ner på (exempelvis lämna ut hästen på foder, ta studieuppehåll) om det skulle bli för mycket.
 
@sandraros Lite beror det nog på vad det är för nattjobb, måste du vara väldigt aktiv på det eller har du en viss del dötid där du skulle kunna plugga lite samtidigt? Tufft blir det nog att få ihop det. Campus eller distans beror lite på. Tänk på att praktiken ofta är förlagd till det landsting som skolan ligger inom för det är där skolorna har sina samarbeten med sjukhus och andra vårdinrättningar. Så om distansorten för skolan är inom ett landsting där du kan hamna väldigt långt bort från din hemort som längst så kanske campus är bättre om det är inom ditt landsting som den orten är. Och tvärtom om då ifall den andra orten är bättre för dig. Bäst är nog att ta kontakt med respektivt skola och höra vilka typer av praktikplatser de erbjuder och inom vilka avstånd för att bäst kunna avgöra vart du ska söka.
 
Första året jag pluggade låg skolan 45 minuters bilväg hemifrån. Nu gick jag aldrig 8-16 fem dagar i veckan, och då fungerade det över förväntan, men det är ju inte alla utbildningar som är lika fria som den jag gick. Jag har pluggat både distans och campus, vissa kurser hade jag med lätthet kunnat jobba samtidigt och vissa hade absolut inte gått. Inte om man samtidigt har ett aktivt liv på fritiden (häst).
 
Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad. Men det jag funderar över är hur jag ska få ihop det med min älskade häst, främst ekonomiskt. Hur har ni gjort? Och är det bättre att plugga på distans eller på campus? Kommer även behöva jobba på sidan om, funderar där om nattjobb är bättre än dag jobb i samband med studier (föredrar nattjobb). Tänker då att jobba 50% natt vilket motsvarar 2 nätter i veckan. Tror ni att det skulle fungera? :D

Det är inte säkert att du behöver plugga 40 h/vecka bara för att du läser på heltid, jag har inte koll på sjuksköterska men det har ju det senaste varit en del diskussioner om det är rimligt att så många utbildningar räknas som 100% men inte kräver 40 h/vecka.
Visar det sig att din utbildning kräver 20-30 h/vecka blir ju halvtid nattjobb inte så farligt?
 
Jag tänker på att det beror på en rad faktorer om det fungerar;
- Hur mkt jobb kräver utbildningen? Hur mkt är schemalagt dvs kan du styra tider själv?
- Hur lätt du har för att lära dig samt vilken ambitionsnivå du har på studierna?
- Hur mkt tid behöver du till hästen dvs vilken uppstallning/ ambitionsnivå på ridning?

Jag har alltid studerat samtidigt som heltidsstudier. Ibland har det gått lätt och ibland har det varit riktigt tufft. De tuffa perioderna har det gått men jag har samtidigt bara hunnit med studier och jobb, Att tex vara i skolan 8-17 varje vardag och sen ha jobb på helgerna sliter.
 
Jag pluggar 100%, har häst och två extrajobb. Tidsmässigt funkar det prima. Ekonomiskt funkar också då jag bor hemma och får på så sätt ned den kostnaden. Hade gått att få ihop med eget boende, men hade behövt flytta hästen till billigare stall (står på större anläggning idag) och skippa träning och tävlingar (tävlar ca varannan helg i dagsläget).
Läser till jurist som många anser är en av de tuffaste utbildningarna, men har turen att ha väldigt lätt för mig och har utarbetat ett effektivt sätt att plugga. Läser definitivt inte några 40 h / vecka och klarar tentorna bra.
Allt går om man vill, men du måste vara beredd att planera och prioritera samt ha en jäkla självdisciplin till att plugga när tid finns :)
 
Jag hade väldigt svårt att kom in i det akademiska språket och studierna främst att förstå vad jag skulle läsa och hur mycket jag skulle läsa, och då jobbade jag dagtid 50% och har tre egen hästar, och har betydligt längre resväg, men det insåg jag ganska snabbt att det inte riktigt funkar, så jag gick ner och jobbade 25% på min egna tjänst och rycker in och jobbar extra.
Distans studier gäller det ju även att ha självdisciplin eller det gäller väl alla studier på universitetsnivå..
Ett råd kan ju vara att satsa på studierna och jobba extra nätter om du känner att du inte får ihop ekonomin
 
Det går om man vill!

Jag pluggar på heltid, jobbar som personlig assistent och med studentkåren. Jobbat som assistent 2-3 helger i månaden ungefär och varannan onsdag under senaste året. Innan dess jobbade jag lite mer oregelbundet, men ungefär 30%.
Även jobbat som vice sektionsordförande och sektionsordförande under de senaste två åren. Ungefär 30-40%.

Haft en häst under hela utbildningen och skaffade en foderponny i december, så har nu två hästar. Hinner väl inte umgås med vänner så mycket som mina medstudenter, knappt varit ute på pub alls under senaste året. Men å andra sidan går jag en udda och speciell utbildning där man kommer väldigt nära sina medstudenter och umgås intensivt under skoldagarnna, så är skönt att ha ett helt annat liv i stallet också.
Till saken hör att jag har medryttare tre dagar i veckan, annars hade det aldrig gått ihop. Och jag kliver upp halv sex på morgonen och far och fodrar och rider den tiden de två vardagar jag är i stallet. Då har jag sedan hela dagen för att vara i skolan.

Det har fungerat okej, men med facit i hand så hade jag kunnat haft ett mycket enklare liv om jag bara jobbat som assistent och skippat studentkåren, hade nog kunnat undvika att arbeta ut mig i vintras då.
Så ett hett tips är att jobba på ett jobb som tar slut när du går hem, inte ett jobb som du hela tiden känner att du borde jobba mer med.
 
Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad. Men det jag funderar över är hur jag ska få ihop det med min älskade häst, främst ekonomiskt. Hur har ni gjort? Och är det bättre att plugga på distans eller på campus? Kommer även behöva jobba på sidan om, funderar där om nattjobb är bättre än dag jobb i samband med studier (föredrar nattjobb). Tänker då att jobba 50% natt vilket motsvarar 2 nätter i veckan. Tror ni att det skulle fungera? :D


Jag pluggar termin fem på sjuksköterskeprogrammet. Har 90 minuter (tåg+buss) till skolan enkel väg. När jag började plugga hade jag och sambon ganska så nyligen köpt en gård med renoveringsbehov. Vi hade dessutom inte möjlighet att flytta ifrån den lägenhet vi bodde i. Med andra ord så kom vi nog upp i ”hästkostnader” varje månad pga dubbelt boende, renovering och allt vad det innebar. Vid sidan av skolan jobbade jag varannan helg (12 timmarspass).

För att klara av det finansiella har jag, utöver extrajobbet, haft någon typ av ”vuxenlån” från CSN under de två första åren. (Lånet förutsätter att man tjänat en viss summa året innan.) Har hittills inte upplevt att jag har ont om pengar, även om jag inte gjort några större ekonomiska utsvävningar.

Vad jag däremot känner att jag har haft problem med är att få tiden att räcka till i viss mån. Första terminen var lite av en chock. Hade aldrig pluggat på högskola innan och jag hade svårt att sortera vad som var måsten att läsa och vad som bara var ”bra att ha läst”. Detta innebar att jag var i skolan dagligen mellan 9-15 för att sedan ta mig hem och läsa massa saker som jag troligen inte hade läst idag… (”Förlorade” mycket tid på detta.)

Som någon annan här påpekade så bör du fundera lite kring praktiken. När jag tar examen har ganska så precis halva utbildningen bestått av praktik. Praktikplats kan man (på min skola) få lite var som helst, även om det finns visst utrymme för att önska platser. Alla mina praktikplatser hittills har legat en timma bort med tåg eller buss. Det har blivit många tidiga mornar och sena kvällar/nätter då man i regel alltid följer sin handledares arbetstider.

Om jag ska säga vad jag tror, så bör du nog fundera på hur du ska få tiden att räcka till snarare än hur du ska få pengarna att räcka till. (Det är min erfarenhet i alla fall.)
 
Tror det beror på hur lätt man har för sig, min kompis tyckte sjuksköterskelinjen va jättelätt, hon jobbade 75% natt plus pluggade 100%. Dock hade hon inte häst förstås!
 
Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad. Men det jag funderar över är hur jag ska få ihop det med min älskade häst, främst ekonomiskt. Hur har ni gjort? Och är det bättre att plugga på distans eller på campus? Kommer även behöva jobba på sidan om, funderar där om nattjobb är bättre än dag jobb i samband med studier (föredrar nattjobb). Tänker då att jobba 50% natt vilket motsvarar 2 nätter i veckan. Tror ni att det skulle fungera? :D
Hur bra är din självdisciplin?
Hurdan är din studieteknik?
Och hur stresstålig är du?

Jag personligen fungerar bäst när jag läser på campus och åker in och följer föreläsningar och gruppövningar på plats. Jag har tidigare försökt distansstudier men min självdisciplin var för dålig.
För snart 20 år sedan gjorde jag ett försök att jobba och plugga samtidigt. Hade typ 3-4 hästar då också. Det gick inget bra för mig.

Man måste vara medveten om att bara för att det har fungerat för någon annan så innebär det inte med automatik att det fungerar lika bra för dig - eftersom alla har olika förutsättningar!
 
Jag vill studera till sjuksköterska, finns både på campus och på distans. Däremot är båda studieorterna 1 timmas bilväg från min stad. Men det jag funderar över är hur jag ska få ihop det med min älskade häst, främst ekonomiskt. Hur har ni gjort? Och är det bättre att plugga på distans eller på campus? Kommer även behöva jobba på sidan om, funderar där om nattjobb är bättre än dag jobb i samband med studier (föredrar nattjobb). Tänker då att jobba 50% natt vilket motsvarar 2 nätter i veckan. Tror ni att det skulle fungera? :D

Jag gör faktiskt precis det skriver om fast jag pluggar läkare och har ca 20 min till campus. Än så länge fungerar det bra även om jag så klart är lite trött ibland om jag har jobbat och har någonting på morgonen dagen efter. Men då ska tilläggas att jag har rätt mycket egenstudier och har hyfsat god självdiciplin plus är ordentligt stresstålig. Hästarna har jag tid och råd med enbart för att jag har dom hemma. Annars skulle det inte fungera alls tror jag.
 
Jag pluggar heltid och har medryttarhäst, och känner själv att det är på gränsen för vad jag orkar. Sen pluggar jag ändå inte så mycket som jag borde göra så för mig hade det varit otänkbart att ha egen häst. Det beror ju också på hur mycket man själv orkar med vardagen och studierna, om man har bra studieteknik, kanske ta in medryttare, eller så. Det är ju en avvägning man själv får göra.
 
Jag pluggar heltid och har tre extra jobb för att få ekonomin att gå ihop, och har också en egen häst. Hästen går på lösdrift så det är inte så mycket jobb med det förutom ridningen så jag tycker att det funkar bra. :)
 
Jag pluggar heltid (arbetsterapeut), har 90min enkel resa till skolan (när sthlms lokaltrafik fungerar...) har häst och jobbar varannan helg.
Ekonomiskt är det tungt i år, för att jag har valt att inte jobba så mycket utan bara varannan helg. Skönt för knopp och kropp, mindre kul för plånboken, nu nallas det mycket på sparkontot...
Nu i vår har vi haft mycket praktik, skönt att slippa långa resvägen till skolan, men då försvann mina ridmöjligheter under 10v, då vi bara har tillgång till ridhus fram till 16 sen börjar ridskolans verksamheter och mörker med isgata var sådär lockande, mycket skritt i mörkret blev det. Med det ville jag bara säga att även om du läser till ssk på distans så kom ihåg att du kommer ha långa praktikperioder där du förväntas befinna dig på plats mån-fre.

men allt går med lite vilja :). Sen har jag insett att jag får nog byta stallplats när jag börjar jobba...
 
Jag pluggade till ssk och hade häst men då fick jag lite stöttning med det ekonomiska hemifrån och bodde på studieorten.

Ang jobb beror det ju helt på vilken kurs man läser. När man är ute på praktik är man ju det i stort sett på heltid plus att man har uppgifter att göra hemma/grupparbeten etc. Dessutom kan det vara mentalt uttröttande att ta in allt nytt när man är ute på praktik.
Att vara timanställd funkar säkert men två nätter i veckan blir tufft (jag jobbar mkt natt sen 10 år). Man har ju tex inte jullov som i ledigt, vi hade iallafall inte utan det går åt till att tentaplugga.
Somrarna kan man ju däremot jobba hur mkt som helst för behovet är stort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 013
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 729
Senast: starcraft
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 235
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp