Studera men sedan bara jobba halvtid?

_FiA_

Trådstartare
Skulle vilja höra lite vad ni tänker om en sak. Är det värt det att plugga 3-4 år på högskola när man med största sannorlikhet aldrig kommer kunna jobba mer än halvtid. Halvtid är vad jag jobbar nu,jag har visserligen aldrig testat att jobba mer men om jag känner mig själv väl så är det halvtid som fungerar med min hälsa/psyke för att jag ska må bra och även kunna ha ett liv på fritiden.

Är det dumt att börja plugga på heltid ( inbillar mig att just plugga kommer kunna fungera på heltid), men att sedan bara jobba halvtid resten av livet. Jag inser ju att det blir ett studielån att betala tillbaka.
 
Jag tycker det låter himla tokigt att låsa sig vid tanken att halvtidsjobb är det enda alternativet, särskilt om du inte ens provat att jobba mer.

Men för att svara på sakfrågan, det är ju förmodligen inte så smart ur ett ekonomiskt perspektiv. Däremot kan det ju hända att ett yrke som intresserar dig nog för att du ska palla plugga till det kan göra att du vill jobba mer än halvtid och därigenom tjäna på det.
 
Jag vet inte vilken inriktning du tänkt plugga, men i alla fall i mitt område är det skitsvårt att hitta deltidstjänster. Försökte gå ner i tid men min HR-avdelning var totalt oförstående. MEN det kanske är olika i olika branscher?
 
Jag tycker det låter himla tokigt att låsa sig vid tanken att halvtidsjobb är det enda alternativet, särskilt om du inte ens provat att jobba mer.

Men för att svara på sakfrågan, det är ju förmodligen inte så smart ur ett ekonomiskt perspektiv. Däremot kan det ju hända att ett yrke som intresserar dig nog för att du ska palla plugga till det kan göra att du vill jobba mer än halvtid och därigenom tjäna på det.

Absolut så låser jag mig inte vid tanken, man vet ju som sagt aldrig. Däremot så känner jag att det kanske är den situationen jag måste utgå ifrån eftersom det mycket väl kan bli så. Och då vill jag vara väl säker på att jag ändå tagit rätt beslut om att studera.

Om man säger så här, jag är livrädd för att göra fel val, att jag ska sätta mig i en dum oekonomisk situation. Samtidigt så har jag knappt vågat något här i livet, så kanske dags att våga hoppa.
 
Absolut så låser jag mig inte vid tanken, man vet ju som sagt aldrig. Däremot så känner jag att det kanske är den situationen jag måste utgå ifrån eftersom det mycket väl kan bli så. Och då vill jag vara väl säker på att jag ändå tagit rätt beslut om att studera.

Om man säger så här, jag är livrädd för att göra fel val, att jag ska sätta mig i en dum oekonomisk situation. Samtidigt så har jag knappt vågat något här i livet, så kanske dags att våga hoppa.

Man vet aldrig hur det kommer att gå, oavsett vad man går in med för förutsättningar. Som exempel har jag jobbat heltid förr, men utbildningen jag går är 4,5 år och under en så lång tid kan alla förutsättningar förändras åt alla möjliga håll.

Jag tror att pudelns kärna ligger i sista stycket, du måste våga hoppa. För det är oftast det som avgör i vilken omfattning folk lyckas med vad de företar sig, att de vågar hoppa (tror jag åtminstone).
 
Jag pluggar heltid och räknar med att jobba deltid när jag är klar.
Mitt blivande yrke är ett bristyrke och jag räknar kallt med att det går att förhandla sig till en deltidstjänst, även om det inte annonseras ut några sådana.
 
Absolut så låser jag mig inte vid tanken, man vet ju som sagt aldrig. Däremot så känner jag att det kanske är den situationen jag måste utgå ifrån eftersom det mycket väl kan bli så. Och då vill jag vara väl säker på att jag ändå tagit rätt beslut om att studera.

Om man säger så här, jag är livrädd för att göra fel val, att jag ska sätta mig i en dum oekonomisk situation. Samtidigt så har jag knappt vågat något här i livet, så kanske dags att våga hoppa.
Vet gör en ju aldrig på förhand :) Jag tycker du ska våga, utbildning är aldrig fel och även om du kanske inte vinner så mycket på det ekonomiskt (om du nu inte skulle kunna jobba mer än halvtid) så vinner du troligen på det i andra avseenden - du kan jobba med det du vill och får roligare/mer kvalificerade arbetsuppgifter!
 
Skulle vilja höra lite vad ni tänker om en sak. Är det värt det att plugga 3-4 år på högskola när man med största sannorlikhet aldrig kommer kunna jobba mer än halvtid. Halvtid är vad jag jobbar nu,jag har visserligen aldrig testat att jobba mer men om jag känner mig själv väl så är det halvtid som fungerar med min hälsa/psyke för att jag ska må bra och även kunna ha ett liv på fritiden.

Är det dumt att börja plugga på heltid ( inbillar mig att just plugga kommer kunna fungera på heltid), men att sedan bara jobba halvtid resten av livet. Jag inser ju att det blir ett studielån att betala tillbaka.

Jag har här i höst börjat studera på heltid. Trots att jag i framtiden troligtvis inte kommer kunna arbeta heltid. Efter ett par års sjukskrivning och en eventuell framtid som sjukpensionär, valde jag ändå att försöka studera till ett yrke som är mer stillasittande och mindre fysiskt krävande än det jag är utbildad till sen tidigare. Kanske försätter jag mig i en än svårare ekonomisk sits med studielån, det är helt klart en chansning. Men jag drömmer om att kunna försörja mig själv och vara bra på något. Istället för att förlita mig på försäkringskassan och att behöva höra folks kommentarer om hur lata sjukskriva människor är...
Det kanske inte går, men jag har bestämt mig för att jag måste våga chansa.
 
Skulle vilja höra lite vad ni tänker om en sak. Är det värt det att plugga 3-4 år på högskola när man med största sannorlikhet aldrig kommer kunna jobba mer än halvtid. Halvtid är vad jag jobbar nu,jag har visserligen aldrig testat att jobba mer men om jag känner mig själv väl så är det halvtid som fungerar med min hälsa/psyke för att jag ska må bra och även kunna ha ett liv på fritiden.

Är det dumt att börja plugga på heltid ( inbillar mig att just plugga kommer kunna fungera på heltid), men att sedan bara jobba halvtid resten av livet. Jag inser ju att det blir ett studielån att betala tillbaka.
"Bildning är tung att skaffa men lätt att bära".

Det är väl aldrig fel att utbilda sig , naturligtvis om du har råd.

"You Go girl" !
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 636
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 971
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 797
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp