Studie på hästflock som inte avmaskats på 40 år

Rosett

Trådstartare
Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad.

Länk till hela studien: https://parasitesandvectors.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13071-022-05168-z

Abstract​

Background​

Horses are host to a plethora of parasites. Knowledge of the seasonality of parasite egg shedding and transmission is important for constructing parasite control programs. However, studies describing these patterns are sparse, and have largely been conducted only in the United Kingdom. This study evaluated strongylid egg shedding patterns and transmission dynamics of Strongylus vulgaris in naturally infected and untreated mares and foals through one calendar year in Kentucky, USA. The study also investigated the existence of a peri-parturient rise (PPR) in strongylid egg counts in foaling mares and collected information about Strongyloides westeri and Parascaris spp. in the foals.

Methods​

This study was conducted from January to December 2018. A herd of 18 mares, one stallion, and 14 foals born in 2018 were followed throughout the year. Sera and feces were collected biweekly from all horses, and worm burdens enumerated in 13 foals at necropsy. An S. vulgaris ELISA antibody test was run on all serum samples. Fecal egg counts were determined for all horses, and coproculture and qPCR assay were employed to test for the presence of S. vulgaris in the mature horses. Data were analyzed using the proc glimmix procedure in the SAS 9.4 software program.

Results​

We found a general lack of seasonality in strongylid egg shedding throughout the year among the mature horses, and no PPR was demonstrated. Shedding of S. vulgaris eggs displayed a higher abundance during the spring, but findings were variable and not statistically significant. Anti-S. vulgaris antibody concentrations did not display significant fluctuations in the mature horses, but evidence of passive transfer of antibodies to the foals was demonstrated, and foals assumed their own production of antibodies starting at approximately 20 weeks of age. Overall, colts shed higher numbers of strongylid, ascarid, and S. westeri eggs than fillies.

Conclusions​

This study demonstrated a lack of seasonality in strongylid egg shedding for the study population, which is in stark contrast to previous studies conducted elsewhere. This strongly suggests that more studies should be done investigating these patterns under different climatic conditions.
 
Men, det blir ju jätte förvirrat???
Man tor att det är en långtidsstudie över parasitutvecklingen i en grupp hästar, men i själva verket är det en studie i hur parasitägg avges under olika delar av säsongen.

Det verkar vara en poäng att hästarna inte avmaskats på 40 år, eftersom parasiteras livscykel är naturlig.

För övrigt verkar att hästarna inte avmaskats på 40 år vara helt ointressant. så varför ta upp det?

Självfallet så blir parasitbördan hanterlig i en population utan avmaskning, om gruppen ges förutsättningar för det.

Vore det på något annat sätt så skulle inga av våra tamdjur ha överlevt innan uppfinningen av avmaskningsmedlen.
 
Men, det blir ju jätte förvirrat???
Man tor att det är en långtidsstudie över parasitutvecklingen i en grupp hästar, men i själva verket är det en studie i hur parasitägg avges under olika delar av säsongen.

Det verkar vara en poäng att hästarna inte avmaskats på 40 år, eftersom parasiteras livscykel är naturlig.

För övrigt verkar att hästarna inte avmaskats på 40 år vara helt ointressant. så varför ta upp det?

Självfallet så blir parasitbördan hanterlig i en population utan avmaskning, om gruppen ges förutsättningar för det.

Vore det på något annat sätt så skulle inga av våra tamdjur ha överlevt innan uppfinningen av avmaskningsmedlen.
Jag tycker inte alls det verkar så förvirrat. Tolkar det som att det är ett långtidsprojekt som man genom åren genomför flera tidsbegränsade studier inom. Så gör man ofta. Det finns inga långtidsstudier där man inte publicerar något alls under tidens gång.

Studiens titel är ju "Parasite dynamics in untreated horses through one calendar year", är väl rätt tydligt? Man forskar ju på väldigt mycket som allmänheten kan tycka är "självklart". Det finns en stor poäng i att faktiskt ta reda på fakta och inte bara gå på självklara antaganden.
 
Jag tycker inte alls det verkar så förvirrat. Tolkar det som att det är ett långtidsprojekt som man genom åren genomför flera tidsbegränsade studier inom. Så gör man ofta. Det finns inga långtidsstudier där man inte publicerar något alls under tidens gång.

Studiens titel är ju "Parasite dynamics in untreated horses through one calendar year", är väl rätt tydligt? Man forskar ju på väldigt mycket som allmänheten kan tycka är "självklart". Det finns en stor poäng i att faktiskt ta reda på fakta och inte bara gå på självklara antaganden.
Men snälla, när jag såg rubriken på tråden, så tänkte jag: yippie, nu ska jag få läsa om resultaten om hur parasitförekomsten utvecklas/förändras under 40 års tid, och hur det påverkat hästarna, i en kontrollerad studie, där åtgärder som flytt (eller avsaknaden av flytt) mellan olika i betesmarker, storleken/hästtätheten på markerna, vilken typ på foder som växer naturligt i markerna, väderförhållanden under olika år, hur unghästars parasitbörda utvecklas m.m. tas upp.

Det är rubriken på tråden som inte stämmer med den aktuella studien.

Att få läsa om helheten i en kontrollerad långtidsstudie vore extremt intressant. Oavsett var i världen studien gjorts.

Att parasiterna inuti djuret har en cykel som är årstidsbunden, och som beror på ett flertal faktorer (dagsljus/dagens längd, kyla/värme m.m.), är iofs känt, men att studera mer noga är också intressant, men man kan inte fullt ut nyttja resultat från en sådan studie som är gjord i ett annat klimat och som ligger långt söderut, eftersom främst dagens längd är så olika mellan Kentucky och Sverige.
Som underlag för att sätta upp en studie för svenska förhållanden, för att pröva en hypotes, är den säkert jättebra.
 
Men snälla, när jag såg rubriken på tråden, så tänkte jag: yippie, nu ska jag få läsa om resultaten om hur parasitförekomsten utvecklas/förändras under 40 års tid, och hur det påverkat hästarna, i en kontrollerad studie, där åtgärder som flytt (eller avsaknaden av flytt) mellan olika i betesmarker, storleken/hästtätheten på markerna, vilken typ på foder som växer naturligt i markerna, väderförhållanden under olika år, hur unghästars parasitbörda utvecklas m.m. tas upp.

Det är rubriken på tråden som inte stämmer med den aktuella studien.

Att få läsa om helheten i en kontrollerad långtidsstudie vore extremt intressant. Oavsett var i världen studien gjorts.

Att parasiterna inuti djuret har en cykel som är årstidsbunden, och som beror på ett flertal faktorer (dagsljus/dagens längd, kyla/värme m.m.), är iofs känt, men att studera mer noga är också intressant, men man kan inte fullt ut nyttja resultat från en sådan studie som är gjord i ett annat klimat och som ligger långt söderut, eftersom främst dagens längd är så olika mellan Kentucky och Sverige.
Som underlag för att sätta upp en studie för svenska förhållanden, för att pröva en hypotes, är den säkert jättebra.
Okej, det framkom inte att det var trådens rubrik du syftade på. Det finns säkert många studier gjorda på den här flocken om du är intresserad och letar lite :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
582
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 666
Senast: tara
·
Hästmänniskan För att inte hijacka andra trådar, här är en tråd där vi kan diskutera våra tankar kring ryttarens vikt som komponent i ridningen. :)...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 831
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp