Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Milosari

Trådstartare
Jag håller på att läsa min master i miljövetenskap/ekotoxikologi och har fått bidrag för 217 veckor av de 240 som är möjliga. Det innebär att studiemedlet inte kommer räcka det sista året. Enligt CSN kan man begära förlängt skäl om man har "synnerliga skäl" och jag undrar om det är skäl nog att man vill slutföra sina studier och få ut en examen? Någon som vet hur de brukar resonera i sådana här fall?
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Jadu, det kan vara ett lotteri. Försök att spara undan pengar under tiden du har kvar.
Sen är det bara att söka och hålla tummarna.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

När jag pluggade (läkare) var det flera vars studiemedel inte räckte sista terminerna pga tidigare studier. Att fullfölja utbildningen var inte ett synnerligt skäl, tyvärr. De fick jobba hårt på sommaren och under terminerna och spara.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Tidigare var det betydligt lättare att få förlängt av olika anlednignar men iom övergången till det studiemedelssystem vi har idag blev det betydligt svårare. Tyvärr får du nog ställa in dig på att spara undanpengar eller hitta ett extraarbete som går att kombinera med studierna.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Vad man kan göra för att förlänga tiden med studiemedel är att ta ut kanske bara 75% och jobba resten.
Då har man if en grundinkomst :)
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

*Suck* ja jag får väl prova att ansöka i alla fall. Att jobba mer är inte ett alternativ tyvärr, jag jobbar redan 25 % under terminerna och 75 % på sommaren. Och tjänar för mycket enligt CSN, så jobbar jag mer får jag också betala tillbaka mer. Men säg att jag går upp till 50 % anställningsgrad sista terminen, kommer CSN kräva återbetalning av lånet innan jag är färdig med studierna? Går det kanske att få ett banklån?

Jag tycker det är lite dåligt tänk att inte bevilja studiemedel för att få ut examen. Som utexaminerad ekotoxikolog så kommer jag ha betydligt bättre möjligheter att snabbt betala tillbaka mitt lån, än om jag inte klarar att fortsätta mina studier och jobbar som personlig assistent. Att ha en sysselsättningsgrad på 150 % ökar dessutom risken för utbrändhet och andra sjukdomar som i slutändan kostar samhället en massa pengar.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

CSN kommer kräva tillbaka efter den terminen i så fall :)
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Det krävs extremt goda skäl, fråga mig inte vad som kan vara godkänt.

Jag ansökte om 10 veckor extra för att avsluta en utbildning. Orsak: "åtgärdat" funktionshinder. Innan diagnos hade jag dåliga studieresultat och låg långt efter, efter diagnos och anpassning har jag haft ett par år med toppbetyg och läst ikapp det som saknats. Inte godkänd anledning till dispens...
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Du har inte möjlighet att dra ner lite på lånet då, ta ut 75% under ett par terminer så har du i alla fall lite fler veckor kvar? Då får du dessutom tjäna mer pengar utan att CSN gnäller...
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Du har inte möjlighet att dra ner lite på lånet då, ta ut 75% under ett par terminer så har du i alla fall lite fler veckor kvar? Då får du dessutom tjäna mer pengar utan att CSN gnäller...

Hm, är det verkligen så? Jag trodde att det var antalet veckor man tog ut som räknades, inte vilken nivå/hur mycket. Jag trodde alltså att även om man bara tog ut bidragsdelen så är de veckorna "förbrukade", då kan man inte få lån för dem sen.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Nu kan jag inget om just denna lag (studiestödslag) men för att få reda på vad som räknas som synnerliga skäl ska du dels läsa propositionen, i detta fall Prop. 1999/2000:10, samt om du inte hittar tillräckligt många exempel där, leta rättsfall.

Det blir ju helt klart lättare att motivera om man vet vad som räknas som synnerliga skäl.

Om det står just "synnerliga skäl" kan du dock räkna med att det endast är "extremfall" som du kan få förlängning.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Du kommer med största sannolikhet inte få förlängt utan får spara veckor.
Jag saknade två tredjedelars termins (pga tidigare studier på annat program) och fick ej dispens för ökat antal veckor studiemedel. Har fått försörja mig på ihopsparade pengar (ie sommarjobb) en termin så jag har veckor kvar för den sista.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Hm, är det verkligen så? Jag trodde att det var antalet veckor man tog ut som räknades, inte vilken nivå/hur mycket. Jag trodde alltså att även om man bara tog ut bidragsdelen så är de veckorna "förbrukade", då kan man inte få lån för dem sen.

Ja, så var det i alla fall för ett par år sedan. Tar man bara ut 75% på en vecka så sparar man ju 25% den veckan. Väljer man dock att ta ut hela bidragsdelen så är ju dock veckan "förbrukad".
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Hm, är det verkligen så? Jag trodde att det var antalet veckor man tog ut som räknades, inte vilken nivå/hur mycket. Jag trodde alltså att även om man bara tog ut bidragsdelen så är de veckorna "förbrukade", då kan man inte få lån för dem sen.

Sorry, jag uttryckte mig lite otydligt. Menade att om man tar ut 75% av lån+bidrag, så har man precis som Niyama skriver sparat 25% som man kan använda senare. Hur det fungerar med bidragsdel vs. lånedelen vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Tack för svar. Jag har ju inte så mycket att spela med, pga 3 missade poäng förra terminen har jag inte fått några studiemedel förrän nu, jag har alltså levt på ca 5 000 kr/mån sedan januari och det har inte räckt så jag har fått låna av sambo och föräldrar (nytt resultatsystem hos CSN, skolan har varken hängt med eller informerat).

Sen har jag 13 veckor kvar att spendera och 2 terminer kvar att studera. Jag får helt enkelt prata med min chef och höra vad han kan erbjuda. Jag kan ju inte jobba vilka tider som helst heller, utan bara helger och nätter. Tilläggslån hade jag under 1 termin, så det hade jag rätt till då. Då borde jag ha det fortfarande kan jag tycka?

Det finns inte en chans att man börjar jobba med det man är utbildad för och skriver mastern delvis på arbetstid? Förutsatt att resultatet av studien är något som intresserar arbetsgivaren.
 
Sv: Studiemedlet räcker inte hela studieperioden

Min sambo blev anställd för att skriva x-jobb på deltid och så jobbade deltid. Undra om han jobbade och fick betalt för 80% och skrev jobbade av dem samtidigt då. Så visst går det! Kan tillägga att det var master det också.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 389
Övr. Barn Jag kommer börja studera nu på Universitetet till hösten, och kommer precis fylla 31 vid starten. Utbildningen är 3 år. Jag och min...
Svar
19
· Visningar
2 338
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 017
Senast: starcraft
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
24 955
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp