Studsar och slår i transporten

Humelibumlan

Trådstartare
Min häst står och studsar och slår i transporten.. vilket ju är ganska jobbit!
Nu har hon slagit "sönder" hasen ( ser ut som hon svalt en tennisboll och den hamnat på hasspetsen :crazy:, sen har hon även lyckats slå i häftknölen och även där har hon ett ödem. )

Det hon gör i transporten är att hon nästan sätter sig ner och hoppar upp och slå, sen kastar hon sig åt sidorna.. Det är ju ganska obehagligt eftersom hela släpet vobblar... :(

Hon är inte rädd, utan blir snarare förbannad!
Vi har testat det mesta: Bredare, smalare, sällskap, bomull i öronen, huva (hör inget), mat, binda på olika sätt..

Nu har vi använt hela vår fantasi... någon som har nå tips?
 
Jag har två tips:
1. Ha takluckan öppen och ventilen framtill, låt lill luckan vara på glänt, låte henne stå minimalt täckad och se ifall det är på grund av "andnöd" som hon reagerar.
2.Kolla ifall hon är ofräsch.

Jag har erfarenheter av båda varianterna. En som inte fick luft för att det var för tätt.
Och sedan flera travare som bevisligen varit ofräscha och försöker protestera. Bakknän, gaffelband eller div andra saker i bakkärran gör att det blir jätte jobbigt för dom att stå och spänna sig på "buret".

Nu påstår jag inte att det är någon av dessa två varianter med din häst, utan kommer endast med tips...
 
Nu har vi ju ett sånt där antikt släp utan tacklucka.. men jag tror inte det är anledningen? "Bakluckan" har vi 2 handukar under för den slår och för oväsen..
Hon börjar hoppa innan vi ens kommit iväg och gör det oberoende på hur många täcken hon har.. (brukar ha 1 i transporten)

Ofräsch? Vart då? Något speciellt du tänker på?
 
:o :eek: Mmmm, nästa gång du åker till nafayette, kan du ju titta in här och häpna över denna något annorlunda häst.. :p

Men munkpeppar är nog inte sån himla dålig ide´!
 
Rikkan renoverade bl. a mellanväggen och reagerade så fort bakluckan stängdes. Dock lugnare _utan_ täcke.
Hon hade fått rejäl panik och andningsnöd gången innan och det tog inte ens två sekunder så "small" det.
Hjälpte att lasta henne ensam utan mellanvägg, men så gick det två gånger så trampade hon sönder bakhovarna.

Så fort jag stannade och öppnade lilla dörren framtill, så drog hon efter andan och lugnade sig. När jag bytte transport och öppnade takluckan så var hon helt kool. Hade oxå provat att döva osv. osv.
*
Jag har varit med vid tillfällen där varmblod varit som idioter på buret. Ingen av dom tre borde ha tävlat. Dom försökte nog protestera så gott dom kunde, men vad hjälpte det?

En hade led infl. i bakknät + proteinbrist+ magkatarr+hälta på en framkota och ett framknä.
En hade opererat ngt i ett bakben, minns inte helt vad. Och dom visste att hon var dårlig men satte sparkkedja på henne så att hon skulle stå stilla, fast hon sparkade i väggen ändå.
En var bara allmänt ofräsch, framknän, rygg, bakknä osv.

En annan häst, ikke starthäst, hade problem med "breddar" musklerna, insida bakben. Dom som går från insidan hasen och upp till ryggen. En smal muskel som kan ställa till det. Levde satan och trampade bl. a av sig taglet i svansen.
 
Rikkan renoverade bl. a mellanväggen och reagerade så fort bakluckan stängdes. Dock lugnare _utan_ täcke.
Hon hade fått rejäl panik och andningsnöd gången innan och det tog inte ens två sekunder så "small" det.
Hjälpte att lasta henne ensam utan mellanvägg, men så gick det två gånger så trampade hon sönder bakhovarna.
Intressant! Ska se om det blir bätte om vi "öppnar upp" lite mer... men så här gör hon när vi ånat en annan transport oxå... :confused:
Fast min andra häst har åkt med fler täcken och mer "instängd".. Men det kanske är mer individuellt?

Hon måste ju ha täcken, eftersom det nu är ganska så kallt..
Det är ju inte vid något särskillt tillfälle hon gör så... Men det har blivit mer och mer..

Jag har varit med vid tillfällen där varmblod varit som idioter på buret. Ingen av dom tre borde ha tävlat. Dom försökte nog protestera så gott dom kunde, men vad hjälpte det
Menar du att hon inte skulle vilja resa och träna/tävla? Och att det är det hon protesterar mot?

En hade led infl. i bakknät + proteinbrist+ magkatarr+hälta på en framkota och ett framknä.
En hade opererat ngt i ett bakben, minns inte helt vad. Och dom visste att hon var dårlig men satte sparkkedja på henne så att hon skulle stå stilla, fast hon sparkade i väggen ändå.
En var bara allmänt ofräsch, framknän, rygg, bakknä osv.

En annan häst, ikke starthäst, hade problem med "breddar" musklerna, insida bakben. Dom som går från insidan hasen och upp till ryggen. En smal muskel som kan ställa till det. Levde satan och trampade bl. a av sig taglet i svansen.
Ok, jag tänkte att du menade något specifikt problem..
Men visst även om hon idag är frisk, kan det ju i grunden ligga något sådant som att hon haft ont och upplevt transporten som ett stort obehag...
 
Jag tror mer på att dom känner "obehag" just där och då. Men cellskräcken är obehaglig, den tror jag dom minns.

Att t ex. avlasta ett svagare ben, eller en rygg genom att vila på ett ben är inte så lätt när transporten är i rörelse. Vilket säkerligen kan vara ett orosmoment för dom som har behov av att avlasta och åker en längre sträcka.
Många spänner sig, och jag har sett vissa som skakar och är blir helt stenhårda i kroppen.
*
Jag skulle inte vilja byta med dom och åka där bak i många mil, speciellt ifall jag har sprungit som ett tok före och är utmattad, törstig och har hemlängtan... ;)
 
Jag tror inte anledningen är att hon har ont iallafall.. och "cellskräck" tror jag inte heller på.. Hon är inte rädd, mer förbannad och arg!
 
Min ena har tendenser till det här med instängdhet/värme. Det varierar från gång till gång hur mkt han slår men vi försöker alltid att täcka honom minimalt som vädret tillåter och kör aldrig helstängt bak i luckan. takluckan är öppen om det inte är för kallt.

Appropå det så har jag en Boj-transport, hade en Värmlandsvagn innan vi köpte denna för några år sedan. Jag saknar faktiskt en ventil framtill på denna jag har nu. det hade Värmlandsvagnen och den ventilen tyckte jag var bra. Tycker att det är bättre att öppna på sidan framtill än precis i taket där hästen har sitt huvud.
:bump: bara en parentes :bump:

Nu på vintern så ångar ju gärna hästen efter träning, ett tips är att leda hästen extra länge så att den inte ångar så mkt i transporten på hemväg.
Men det är nog inte helt ovanligt med det här att de blir för varma.
 
Vår transport är så gammal att det aldrig blir tätt (om man så vill) och vi har den bakre luckan lite öppnen jämt! Så det beror nog inte på värmen...

Vi duchar våra hästar efter träningen och låter dem alltid torka innan vi åker hem..
 
Begynner hesten å bråke med det samme? Er den lett å laste? Jeg har vært borti en hest som var lett å laste, men som begynte å bråke nesten med det samme. De kjørte korte turer med den til å begynne med, bare opp til butikken, kjøpte morøtter og ga den og så hjem igjen og mer morøtter. Man må også kjøre veldig veldig forsiktig, så den ikke opplever aller minste ubehag i form av krappe svinger, oppbremsinger etc.
Hvor mye strø har du i transporten? Mange har aldeles for mye strø i transporten, for de tror det blir så mjukt og behagelig for hesten. Men faktisk så sklir de lettere hvis det er for mye. Det beste for dem er å stå rett på gummibelegget på golvet. Eventuelt ha bittelitt strø i bakerst for å samle opp urin.
Min hest er heldigvis lett å laste og transportere. En gang skulle jeg være "snill" og la henne få bedre plass på en kort transportstrekning, så jeg sate skillelemmen på skrå. Hun har aldri bråket så mye noen gang, og jeg var glad vi bare skulle kjøre 3 km. Etter det har jeg alltid hatt skillelemmen i og fast i midtposisjon. En annen hest jeg kjenner må kjøre fullstendig uten skillelem, ellers får den panikk. Upraktisk hvis man skulle ha behov for å ha med seg flere hester...
Ellers har jeg også mye for forslagene om ikke å ha på täcke, for det blir lett for varmt.

Nei, det her var bare et lite forslag om å droppe strøet, hvis du ikke har forsøkt det alt. Og evt. trene sakte men sikkert opp til lengre turer. Kanskje bare 10 meter første gangen og masse ros.
 
Gör hon detta när ni kör eller när ni står still (eller hela tiden)? Hur kör ni? (Var kritisk!!)

Mammas sto kräver att man kör låååångsamt i kurvorna, ändå står hon så brett det går (mkt brett). Hon behöver heller knappt mer än ett fleecetäcke för att bli för varm (mkt irriterad). Men hon står ganska still när man kör, utom när hon kommer till sista kurvan hem ;) Dessutom trivs hon bäst med övre luckan nere så hon kan titta bakåt, blir lite orolig annars. Din kanske vill se ut?

Dock så lever hon djävul så fort man stannat och inte släpper ut henne. Slår och slår med frambenen, hon är då precis som din, förbannad och frustrerad. Tål inte att stå stilla. Lösningen på det är ju såklart att inte låta henne stå. På tävling har hon en kedja runt ena kronan. Slog med den en gång och fick en smäll på skenan sedan så har hon sått still. det roliga är att då blir hon helt lugn och står istället och tittar o så... :confused:

Men senda kom hon på att man kan ju göra typ som din - börja slå i baklemmen.. Har inte kommit på ngt mot det men hon testade bara någon gång så det är inte "befäst".

Sen finns det ju motsattsen.. En häst (dessvärre travare så hon åkte ju MKT) slog som sjutton hästar så fort man körde i lägre än typ 80 km/h.. Helst skulle släpet typ välta för att hon skulle stå still.. Blev inte heller stressad av att åka fort utan tänkte nog mera på balansen än att bli förbannad för att hon var instängd när hon bara kunde "stå" då det gick lugnt.

Och min förra ponny blev vettskrämd om man hade luckan nere elelr när man blev omkörd på motorvägen av löastbilar osv. dessutmo så var hon mörkrädd och ville inte lbi lastad på några gånger sedan lamapan gått sönder på vägen hem efter en träning på vinter ;)
 
När hon börjar studsa varierar.. Ibland redan när lemmen fällts upp och ibland när vi åkte ett par meter och ibland efter ett par mil...

Hon är ett sto... alltså ibland kanllar hon snällt på, ibland växer hon fast och ibland hittra hon något annat att titta på... :smirk:

Grejen är att hon regelbundet åka transport i 2 år, alltså ca 2 gånger i veckan.. Innan vi åkte längre höll vi på och tränade henne nästa 2 månader.. Med i och ur lastning samt körde kort sträckor..
Detta strulandet har kommit på senaste tiden och gradvis blivit värre och värre :crazy: :( och jag har ingen bra förklaring på varför..

Ang strö lägger vi in mer lite då och då... sen mockar vi ju så klart ut när vi åkt... men jag märker ingen skillnad på när det är ny ströat och när det är lite..
 
När hon börjar studsa varierar.. Ibland redan när lemmen fällts upp och ibland när vi åkte ett par meter och ibland efter ett par mil...

Hon är ett sto... alltså ibland kanllar hon snällt på, ibland växer hon fast och ibland hittra hon något annat att titta på... :smirk:

Grejen är att hon regelbundet åka transport i 2 år, alltså ca 2 gånger i veckan.. Innan vi åkte längre höll vi på och tränade henne nästa 2 månader.. Med i och ur lastning samt körde kort sträckor..
Detta strulandet har kommit på senaste tiden och gradvis blivit värre och värre :crazy: :( och jag har ingen bra förklaring på varför..

Ang strö lägger vi in mer lite då och då... sen mockar vi ju så klart ut när vi åkt... men jag märker ingen skillnad på när det är ny ströat och när det är lite..
 
Gör hon detta när ni kör eller när ni står still (eller hela tiden)? Hur kör ni? (Var kritisk!!)
Mest när vi kör...
Det är inte jag som kör, så jag kan vara mycket kritisk.. Men han kör bra.. Lugnt och fint när han kör denna hästen iallafall.

Har provat med luckan nere, men då var hon på väg över bommen istället...
Om vi stannar efter att ha kört så står hon still...
 
Ja, det sista rådet jag är att fundera på ifall det kan ha ngt samband med halsen och andningen på så sätt. Eller att hon är pinknödig? Men jag tror mer på musklerna eller bakknäna. Det verkar som om hon vill UT.
 
Jasså märra vill inte åka släp?????
Och så blir hon förbannad också?
Hihi :rofl:
Känner igen det där.

Juvel hemma är en sådan som gör att bilen blir som Baltic Star i storm.
Men det slutade hon raskt med när gubben körde vingel INNAN hon satte igång med dumheterna.
Så fort hon jazzar runt så kör jhan på vägsträckena och gör en kraftig inbromsning.
Eller något annat fult som man inte ska skriva om :angel:
Nu står hon skapligt still och trots vårt krigande så är det aldrig problem med att lasta.

Däremot gräver hon när vi är framme... Jaja, nåt ska hon väl få bestämma över... ;)

AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 985
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 250
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 801
Senast: Luff
·
Hästhantering Jag har en unghäst på 175 som är ganska högrest. Vi har nu en boj bravo med takhöjd på 2.20m. Nu när jag ska lasta honom så kastar han...
2
Svar
27
· Visningar
3 830
Senast: tuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp