Stübbens hoppsadlar - finns det något liknande?

the_connemara

Trådstartare
Ni gamlingar här på buke (:D), finns det modernare (rakare) sadlar som liknar stübbens hopp/flbsadlar (typ Siegfried CS)?

Jag fick aldrig rida i Stübben på mina egna ponnyer, bara de förhatliga Hubertussadlarna. När men jag red i ett stall med en sådan flatback och jag älskade den högt!

Nu en massa år senare provade min mor en Siegfried CS och jag provred lite igår kväll. Den har PRECIS på pricken den känslan jag saknat alla år sedan det där stallet. Det är som att rida i en galoppsadel, fast att kunna rida engelskt, så helt underbart lätt att bara stå i lätt sits :love: Jag har inte upplevt något liknande alls i någon av de sadlarna jag ridit i alls.

Men jag tänkte det kanske finns gamlingar här som växt upp med (och gillat) Stübben och vet om det finns sadlar som ger liknande känsla?

Ponnyhästen hade tidigare en Prestige Eventing, nu en Bates Momentum. Den första var nog faktiskt inte alls ok, den nuvarande är betydligt bättre. Men det är inte på långa vägar samma känsla. Tyvärr ska sadeln ju passa hästen oxå :p

Jag är mest nyfiken på ridkänslan i olika sadlar, inte på att köpa ny. Utan bara om ni upplevt något liknande eller hittat någon liknande sadel :)

Det var liksom verkligen en aha-upplevelse, helt plötsligt hittade jag den sitsen jag letat efter och försökt träna mig till i alla år, om ni förstår?
 
Sv: Stübbens hoppsadlar - finns det något liknande?

Med min första häst hängde det med en Siegfried allround. Balans fick jag i den men den var för bred för hästen så jag skaffade en Cliff Barnsby som jag har än idag. Den närmar sig 35 år nu och folk garvar åt mig när de ser den men rumpan säger "aaaaaaah! jag är hemma!" och suckar lyckligt varje gång jag sitter i den. Haft den från ny så "vi" är väl intrimmade på varandra.

tubben har väl över lag byggt sadlar som håller år efter år.
 
Sv: Stübbens hoppsadlar - finns det något liknande?

Gillar också Stübben! Eller de finns väl de som är mindre bra och klumpiga också men jag hade en Artus innan som jag tyckte jättemycket om! Däremot tycker jag många stübben ligger i bakvikt? kanske är gamla och nedsuttna men det gör det iaf totalt omöjligt att rida i bra lätt sits

De sadlar som jag gillar och som är lätta att stå upp i är ju tyvärr rätt dyra... ;) Men Devoucoux och Butets sadlar med enkelkåpa! Min Vega är också grym men inte riktigt lika bra!

Men Stübben har ju några nya modeller nu, kanske de är rakare?
 
Sv: Stübbens hoppsadlar - finns det något liknande?

när vi provred foder/sällskaps hästen så hade hon en stubben :love: hade aldrig suttit i en innan men det var en super härlig sadel. men trots stubben sadeln så är jag en passier nörd :bump: har 2 gamla (men betoning på gamla) passier hopp sadlar, det är verkligen hemskt att dom inte passar min häst utan jag har en jacson till henne :/. man lär sig rida i den men den har inte alls samma känsla eller stöd som passieren gav, en plötslig tvärvändning i skritt med jacson ramlade jag av, en tvärvändning i full galopp med följd av flera bocksprång i passier sadeln satt man på plats ^_^. dock så är passier sadeln för smal och hamnade i bakvikt på pollen innan så jag fick ta ut massör i nån månad till hästen samt köpa ny sadel.
men passier sadlarna är super härliga och nu när jag smått letar efter dressyr sadel så är det bara passiers dressyr sadel hubertus och Corona som jag ser framför mig :love: behöver bara bli några tusen kr rikare ^_^
 
Sv: Stübbens hoppsadlar - finns det något liknande?

Har en Stübben CS som jag haft mycket på tidigare hästar men som inte passar nuvarande :cry: har sedan jag varit liten drömt om en Stübben och nu har jag en som jag inte kan använda.
Tycker Jensen har lite samma känsla som Stübben.
 

Liknande trådar

Utrustning Tell me everything! Typ... Red i en idag och blev helt såld men en snabb googling senare inser man ju att man spräcker budgeten rätt...
2
Svar
31
· Visningar
6 197
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 465
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp