Stuga på ofri grund

Nepenthe

Trådstartare
Ja, jag kommer ärva familjens stuga. Det är en "sportstuga" min morfar byggt själv.
Frågan då, den är på ofri grund och har ett arrende.
Betalar det markägaren skattar för den men nu till frågan om renovering. Hur skan tänka där rent ekonomiskt?
Jag ärver den så det blir inga pengar jag lånar eller lägger på den utan det är endel renovering att göra. Men frågan är då vad man vågar lägga på den? Taxeringsvärdet ca?

Eller hur ska man tänka? Måste iaf fixa ett bättre sätt att värma upp den på o en dröm är ju att kunna vara där vinter med (som det är nu stängs den vintertid)

124171555_821975765257449_5675785465432735253_n.jpg
 
Ja, jag kommer ärva familjens stuga. Det är en "sportstuga" min morfar byggt själv.
Frågan då, den är på ofri grund och har ett arrende.
Betalar det markägaren skattar för den men nu till frågan om renovering. Hur skan tänka där rent ekonomiskt?
Jag ärver den så det blir inga pengar jag lånar eller lägger på den utan det är endel renovering att göra. Men frågan är då vad man vågar lägga på den? Taxeringsvärdet ca?

Eller hur ska man tänka? Måste iaf fixa ett bättre sätt att värma upp den på o en dröm är ju att kunna vara där vinter med (som det är nu stängs den vintertid)

Visa bifogad fil 105052
Angående uppvärmningen så tänker jag att en luftvärmepump hade varit smartast. Om det finns el indragen?
 
Hur länge löper arrendet och går det att förlänga sedan eller rent av köpa lös? Du borde ha någon form av besittningsrätt, även om det säkert kallas något annat. Läget vid vattnet är ju guld så det är värt att satsa på, jag hade inte varit rädd att investera en hyfsat stor peng om det skulle behövas
 
Hur länge löper arrendet och går det att förlänga sedan eller rent av köpa lös? Du borde ha någon form av besittningsrätt, även om det säkert kallas något annat. Läget vid vattnet är ju guld så det är värt att satsa på, jag hade inte varit rädd att investera en hyfsat stor peng om det skulle behövas

De vill inte sälja vad jag vet. de köper istället upp stugor på sin mark som sedan står tomma...
Arrendet är varje år, ska be om skriftligt med 10år i stöten t.ex. Just nu är det muntligt.
 
Kolla upp hur arrendet är skrivet så att det säkert följer med till en ny ägare utan strul.

Vi är vänner till markägarna. De gav min morfar tillåtelse att bygga på 50-talet. De är jättetrevliga och skickar varje år arrendet och annars lägger de sig aldrig i.
Men jag har sagt åt min mor att jag vill få det skriftligt då det kommer bli generationsskifte hos markägarna med även om det dröjjer 20+ år
 
Frågan är vad man med dessa förutsättningar kan investera? Borde inte vara ett problem att lägga taxeringsvärdet iaf på värme mm?
 
Hör med en mäklare om värdering, det är inte helt ovanligt med fritidshus som står på arrenderad mark.

Ja vi hade en på g ut men taxeringsvärdet är 160 och jag hade nog inte tänkt lägga mer än det.
Tänkte bara om det var ok att lägga. Känns så konstigt att den är på ofri grund.
 
Har jag fattat rätt att din morfar äger/ägde stugan men att marken är ett arrende? Är din morfar i livet?
 
Har jag fattat rätt att din morfar äger/ägde stugan men att marken är ett arrende? Är din morfar i livet?

Han lever inte.
Min mor köpte loss den av sina syskon
och nu ärver jag den

Min morfar fick tillåtelse att bygga stugan där den står av markägaren. Marken är arrende och det utgör vad markägaren skattar per år.
 
Han lever inte.
Min mor köpte loss den av sina syskon
och nu ärver jag den

Min morfar fick tillåtelse att bygga stugan där den står av markägaren. Marken är arrende och det utgör vad markägaren skattar per år.

Problemet är att bostadsarrenden måste vara skriftliga för att vara giltiga. Du skriver att det är muntligt men samtidigt om markägarna varje år "skickar" arrendet så finns väl något på papper?
Så länge ni kan fixa att skriftligt avtal är det ju inga problem. Arv är en av de tillfällen då ett arrende kan överlåtas från en person till en annan men det förutsätter ju ett giltigt avtal.
 
Min släkt hamnade i ett läge där markägaren efter 50 år inte ville förlänga arrendet.
Stugan var inget värd utan marken och marken var inget värd utan stugan.

Markägaren ville sälja tomten för 1 miljon kronor - men med väldigt strikta restriktioner, inget nytt fick byggas på tomten pga strandskyddat område.

Det hela slutade med att markägaren tillslut förlängde arrendet men det tog lång tid. Huset låg så långt ifrån en väg så enda alternativet hade varit att riva stugan - då min släkt vägrade att sälja stugan till markägaren.

Det jag vill förmedla, säkra upp med skriftligt avtal innan du börjar investera.
 
Se till att säkra upp ett arrendeavtal med markägaren. Eller köpa loss marken.

Sen kan du renovera och spendera alla pengar du vill. Varför skulle det finnas en begränsning i tex taxeringsvärdet för hur mycket du vill spendera? Jag förstår inte den logiken.
 
Se till att säkra upp ett arrendeavtal med markägaren. Eller köpa loss marken.

Sen kan du renovera och spendera alla pengar du vill. Varför skulle det finnas en begränsning i tex taxeringsvärdet för hur mycket du vill spendera? Jag förstår inte den logiken.

Jag tänker som en personlig säkerhet att taxeringsvärdet är det minsta stugan är värd iom att jag ärver den så betalar jag inget men då kan jag iaf lägga 160 på att fräscha till.
För de är nått minimum jag får vid en försäljning.

Köpa loss marken är inte aktuellt 🙂
Skriftligt avtal på arrendet ska fixas innan den skrivs på mig.
 
Taxeringsvärdet har inget med hur mycket man kan investera att göra. Allting hänger på vad du kan få för avtal med markägaren. Med ett muntligt avtal som löper ett år i stöten kan man egentligen inte investera alls, eftersom det är för osäkert

Ok
 
Min släkt hamnade i ett läge där markägaren efter 50 år inte ville förlänga arrendet.
Stugan var inget värd utan marken och marken var inget värd utan stugan.

Markägaren ville sälja tomten för 1 miljon kronor - men med väldigt strikta restriktioner, inget nytt fick byggas på tomten pga strandskyddat område.

Det hela slutade med att markägaren tillslut förlängde arrendet men det tog lång tid. Huset låg så långt ifrån en väg så enda alternativet hade varit att riva stugan - då min släkt vägrade att sälja stugan till markägaren.

Det jag vill förmedla, säkra upp med skriftligt avtal innan du börjar investera.

Okej. Jo jag är bra på att tänka katastrof men så kände jag att det kan aldrig va dåligt att få en stuga men de kan ju bli hur dåligt som helst 😕
 
Problemet är att bostadsarrenden måste vara skriftliga för att vara giltiga. Du skriver att det är muntligt men samtidigt om markägarna varje år "skickar" arrendet så finns väl något på papper?
Så länge ni kan fixa att skriftligt avtal är det ju inga problem. Arv är en av de tillfällen då ett arrende kan överlåtas från en person till en annan men det förutsätter ju ett giltigt avtal.

Mamma tror det finns nått gammalt papper.
Ska be att få ta del av det men vill även de skrivs ett nytt nu om jag tar över den.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, var osäker på vart jag skulle lägga frågan. Det gäller ett arv av en sommarstuga som står på ofri grund, det är alltså ett arrende...
Svar
11
· Visningar
2 230
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 764
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp