Stuga utan vatten

cambodia

Trådstartare
Tittar på alternativa boenden, ramlade över en sommarstuga med el men utan vatten. Fanns någon typ av utedass.

Hur löser man dricksvatten osv utan att slippa åka och hämta varje dag? Kan man förvara det för en vecka? I vad? Hur tvättar man sig?

Vill gärna odla också, det kräver ju också mycket vatten…

Börjar bli desperat trött på stan och kanske börjar bli lite drastiskt 😅 men blev ändå nyfiken! Ligger precis i det område jag skulle vilja bo i!

Vad säger ni?

Ja just det, stod att det var arrende. Det betyder att man hyr va? Av vem? En markägare?

(får naturligtvis fråga vid en eventuell visning men nu spånar jag bara lite)
 
Tittar på alternativa boenden, ramlade över en sommarstuga med el men utan vatten. Fanns någon typ av utedass.

Hur löser man dricksvatten osv utan att slippa åka och hämta varje dag? Kan man förvara det för en vecka? I vad? Hur tvättar man sig?

Vill gärna odla också, det kräver ju också mycket vatten…

Börjar bli desperat trött på stan och kanske börjar bli lite drastiskt 😅 men blev ändå nyfiken! Ligger precis i det område jag skulle vilja bo i!

Vad säger ni?

Ja just det, stod att det var arrende. Det betyder att man hyr va? Av vem? En markägare?

(får naturligtvis fråga vid en eventuell visning men nu spånar jag bara lite)
Vatten håller sig länge, absolut en vecka! Till odling och annat får du samla regnvatten i sådana där blå tunnor kanske?
Att tvätta sig är väl inga större problem, värma vatten och tvätta sig! :D Lite bökigt och campigt, men funkar finemang.
Arrende är att man hyr har jag för mig, inte äger marken den står på.

Men tja, jag känner lite som du så jag hade slagit till! :angel: :D
 
Arrende innebär att bara huset säljs, marken hyr man. Såna hus får man inte ta bostadslån för att köpa. De är ofta inte så påkostade, utan kan ha märkliga lösningar. Man måste även kolla upp arrendekontraktet ordentligt. Jag skulle inte köpa en sån stuga.
 
Vatten håller sig länge, absolut en vecka! Till odling och annat får du samla regnvatten i sådana där blå tunnor kanske?
Att tvätta sig är väl inga större problem, värma vatten och tvätta sig! :D Lite bökigt och campigt, men funkar finemang.
Arrende är att man hyr har jag för mig, inte äger marken den står på.

Men tja, jag känner lite som du så jag hade slagit till! :angel: :D
Gillar din inställning :D
 
Arrende innebär att bara huset säljs, marken hyr man. Såna hus får man inte ta bostadslån för att köpa. De är ofta inte så påkostade, utan kan ha märkliga lösningar. Man måste även kolla upp arrendekontraktet ordentligt. Jag skulle inte köpa en sån stuga.
Aha… då sket det sig. Eller, man kanske kan ta något annat typ av lån förstås? Men arrendet var rätt dyrt också… Och så kanske man inte får odla och göra vad man vill med marken heller förstås. Trist! Men kände att det var något ”lurt” där :cautious:
 
Gillar din inställning :D
Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja leva sådär enkelt någonstans. Ibland har jag snubblat över en artikel om någon som rustat upp en fäbod eller något och lever precis sådär , kanske inte krångelfritt liv, men ändå känns det som om det skulle gå att andas lättare då. det kan bli lite för mycket av den moderna världen och hem och samhälle som strävar efter toppskick och likadant. Kvävande. Å andra sidan gillar jag att campa... :angel:

Vi har blivit väldigt bekväma av oss vi människor. Och i dag kan vi göra det obekväma med utedass och avsaknaden av vatten till något som ändå kan vara rätt bekvämt och passa in.
 
Aha… då sket det sig. Eller, man kanske kan ta något annat typ av lån förstås? Men arrendet var rätt dyrt också… Och så kanske man inte får odla och göra vad man vill med marken heller förstås. Trist! Men kände att det var något ”lurt” där :cautious:
Man kan säkert ta ett vanligt blancolån, men det är ju betydligt högre ränta då. Dessa hus stiger heller inte i värde på samma sätt som andra hus, så det är ingen lönsam affär på det sättet heller.

Jag tror man brukar få odla hur man vill på marken.
 
Man kan säkert ta ett vanligt blancolån, men det är ju betydligt högre ränta då. Dessa hus stiger heller inte i värde på samma sätt som andra hus, så det är ingen lönsam affär på det sättet heller.

Jag tror man brukar få odla hur man vill på marken.
Jag förstår. Jag tror jag vill kolla på det ändå, men bra att veta vad man ska fråga i så fall :)

Men surt med ”hyran” :cautious:
 
Jag förstår. Jag tror jag vill kolla på det ändå, men bra att veta vad man ska fråga i så fall :)

Men surt med ”hyran” :cautious:

Ja, är det högt arrende brukar väl priset vara lägre å andra sidan. Se till att läsa på ordentligt om vad det innebär med arrende, man kan ju t ex bli av med arrendet eller få kraftigt höjda avgifter. Har man tur kan det säkert bli toppen också 😊.
 
Vår stuga har varken vatten eller el och föräldrarna bor där flera månader om året. De har utedass, samlar regnvatten för bastu och trädgård samt tar med en par dunkar med vatten för att dricka osv.

Nuförtiden har de sol och vindenergi också så de har lite belysning och så.

Men jag ser verkligen inget problem alls.
Är det nära till vatten (att simma i) så är det ju perfekt. Och finns det (ens möjlighet till att skaffa) bastu är det ju super.
 
Tittar på alternativa boenden, ramlade över en sommarstuga med el men utan vatten. Fanns någon typ av utedass.

Hur löser man dricksvatten osv utan att slippa åka och hämta varje dag? Kan man förvara det för en vecka? I vad? Hur tvättar man sig?

Vill gärna odla också, det kräver ju också mycket vatten…

Börjar bli desperat trött på stan och kanske börjar bli lite drastiskt 😅 men blev ändå nyfiken! Ligger precis i det område jag skulle vilja bo i!

Vad säger ni?

Ja just det, stod att det var arrende. Det betyder att man hyr va? Av vem? En markägare?

(får naturligtvis fråga vid en eventuell visning men nu spånar jag bara lite)

Har bott i hus utan vatten. Funkar och är en vanesak, men det är skönt att ha vatten i kranen...

Har huset ett uppvärmt duschutrymme? Det hade mitt och det underlättade en hel del.

Vatten till matlagning - hämta och förvara i dunkar. Några 5-liters för att enklare kunna lyfta och fylla på kärl och ett par 10-liters för disk. Säljs ofta i mataffärer på landet. Finns även större dunkar, men man ska orka bära dem vettigt.
Det finns även dunkar med tappkran.

Vatten håller sig fräscht en vecka i dunk. Vattnet kan bli "gammalt" om det står för länge, samt tar lite smak av kärlet det förvaras i.

Hämta vatten gör man enklast på ett ställe där du kan ha bilen nära.

Dricksvatten köpte jag billigaste märket utan kolsyra i affären, alternativt ställde in en kanna med hämtvattnet i kylskåpet. Blandade ofta hämtvattnet till måltidsdryck för bättre smak.

En kanna med lock för att fylla på småskvättar t.ex. för att tvätta grönsaker i en skål är bra att ha.

Vattenkokare för att värma vatten till disk och dusch. Sköljvattnet från disken användes sen till bevattning.

Påfyllt tvättfat/skål samt tvättlappar för barn (billigare) för handtvätt/enklare kropppstvätt.

Pumpdusch (finns billiga trädgårdsduschar) för dusch, men har du långt hår så tvätta håret i tvättfatet. Ha då typ en kåsa med rent vatten för att skölja det sista ur håret.

Om det finns ett vattendrag i närheten, så skaffa en trädgårdspump. Då har du även vatten till dusch och tvätt. Kanske kan du fylla ett badkar också. Tänk på att vattnet stiger/sjunker i en sjö beroende på årstid och bäckar ofta torkar ut.
Du behöver även se över att det finns el till pumpen och förlängningssladd, samt dess placering i förhållande till vattendraget.

Det går så klart att handtvätta kläder, men det blir betydligt enklare om du kan köra iväg med stortvätten till någon som lånar ut sin tvättmaskin. (Där du även kan ta den där lyxduschen.)

Avloppsvatten/smutsvatten behöver också tas om hand. Nu hade vi det fixat till huset, men eventuellt kan det vara bra att titta på lösning för det vatten som man inte vill vattna i trädgården med.

Utedasset som fanns till huset var inte fräscht. Det byttes mot en förbränningstoa. En lösning som kostar, men inte kräver särskilt mycket skötsel. Det ger en kaffemugg aska efter några veckors användning.
Utedass kräver lite mer jobb och du behöver också ha någonstans att göra av med kärlet utifrån kommunens regler.
 
Jag har levt utan vatten någon sommar när brunnen sinat. Det funkar. (nu har jag borrad brunn så problemet är ur världen)

Jag har tjugoliters dunk som jag har tappkran på. Fyllde den i grannens stall. Man vänjer sig och är de bara sommarstuga och inte permanent boende så är det ännu lättare att stå ut med.

Jag borrade brunn och det gick på 80'. Men då hade jag redan indraget vatten och alla rör redan nedgrävda.
 
Vår stuga har varken vatten eller el och föräldrarna bor där flera månader om året. De har utedass, samlar regnvatten för bastu och trädgård samt tar med en par dunkar med vatten för att dricka osv.

Nuförtiden har de sol och vindenergi också så de har lite belysning och så.

Men jag ser verkligen inget problem alls.
Är det nära till vatten (att simma i) så är det ju perfekt. Och finns det (ens möjlighet till att skaffa) bastu är det ju super.
Menar du att bastun spelar nån slags praktisk roll?
 
Det är stor skillnad på att sakna vatten en begränsad tid i ett fritidshus och att göra det (permanent) i sin enda bostad. Jag har levt utan (indraget) vatten både på semestern och under några månader när vi köpt vårt hus som då saknade vatten. Inga större problem på sommaren, men när det är kallt så blir det bökigare. Det var skönt när vattnet var indraget till huset ordentlig (och inte riskerade att frysa på vägen som en interimlösning gjorde). För att inte tala om när det lagom till jul blev toalett inomhus. Även om torrdass inte är något större problem så är det skönt att ha vatten intill toaletten.

Du måste vara säker på att du alltid kommer ha möjlighet att hämta (gratis) vatten någonstans. Man kan inte lita på att det alltid kommer finnas en kompis/släkting i närheten. Finns det någon (näraliggande) mack t ex som bjuder på vatten? Förr kunde man hämta på t ex idrottsanläggningar, men jag tror att fler och fler kommuner låser omklädningsrummen.
Dusch och tvätt behöver också en hållbar permanent lösning. Kan du duscha på t ex jobbet eller ett gym eller liknande där du är medlem? Sverige saknar tvättomater, är du säker på att du för överskådlig framtid kan tvätta hemma hos någon? Det finns möjlighet att lämna iväg tvätt, men det är dyrt och brukar mest finnas i städer. En del campingplatser har tvättomater. Finns det en campingplats i närheten så kan du sköta både tvätt, dusch och vattenhämtning där. Men det är förstås inte gratis.

Samla regnvatten låter enkelt. Min erfarenhet är att det är en extremt osäker tillgång. När man hade behövt vattnet tenderar det att inte ha regnat på länge. Samma med att bada i en sjö. Ok på våren, men när isen ligger eller algerna blommar är det inte lika roligt. Förutsatt då att det finns badbart vattendrag i närheten.

Även om mänskligheten i årtusenden har klarat sig utan rinnande vatten så är vår uppfattning om renhet och bekvämlighet lite annorlunda idag. Det räcker inte att vänta till våren för att kunna tvätta i bäcken. Att sakna rinnande vatten tar också väldigt mycket tid.

Jag hade inte valt ett sådant boende om det inte fanns en möjlighet att ordna med brunn och helst att dra in vatten åtminstone till köket.
 
Vet du varför det är arrende? Ibland är det för att det inte går att ordna egen fastighet, t ex för att man behöver åka över annans mark för att nå väg. Eller brukas markerna tillsammans med en intilliggande fastighet? Vem äger marken? Hur många år är kvar på arrendet? Arrendeavtalet följer med även om marken säljs, men när arrendet löper ut kan villkoren ändras. Kan påverka värdet även om du vill sälja en dag.
Men åk gärna och titta! Det är alltid bra att bilda sig en uppfattning om "vad man får för pengarna" även om man kanske inte köper det första man tittar på.
 
Hur mycket "utan vatten" är det?
Kan du ta det du behöver för disk och tvätt ur en bäck på tomten och fylla dricksvattendunk hos grannen? Eller behöver du köra två mil för att hämta varje droppe du förbrukar?
Lite oklart, det fanns en bild på en bäck men vet inte om det var precis vid tomten. Behöver åka cirka 1,5 mil…
 
Vår stuga har varken vatten eller el och föräldrarna bor där flera månader om året. De har utedass, samlar regnvatten för bastu och trädgård samt tar med en par dunkar med vatten för att dricka osv.

Nuförtiden har de sol och vindenergi också så de har lite belysning och så.

Men jag ser verkligen inget problem alls.
Är det nära till vatten (att simma i) så är det ju perfekt. Och finns det (ens möjlighet till att skaffa) bastu är det ju super.
Badplats finns inom räckhåll :)
Varför är bastu så bra? Aldrig varit så förtjust i det 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 493
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 268
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp