Stukad tumme

millan10

Trådstartare
Nu har det gått drygt 8 månader sen jag stukade min tumme efter att jag sprang ihop med en tjej på en match. Tummen böjdes då kraftigt inåt mot handens mitt och svullnade upp direkt. Upp på röntgen dagen efter, men inget brutet kunde konstateras trots att läkaren var nästan 100% säker på att den var det. Fick rådet att börja röra tummen om några dagar och äta en kur Ipren. Svullnaden la sig sig efter två veckor och hade den lindad första tiden. Övergick sedan till tejpning. Träffade en arbetsterapeut ett par månader senare, då tummen fortfarande inte kändes bra. Upplevde den som instabil, ömmade i tumfästet och svårt att röra på den. Får bekräftat att mina ledband nog fick ta rätt mycket stryk och att jag fått kalkpålagringar runt där skadan skedde. Får övningar som ska göras några gånger varje dag för att försöka få bättre rörlighet och ska använda tummen som vanligt. Gjorde som arbetsterapeuten sa och nu har det som sagt gått drygt åtta månader sedan skadetillfället. Tycker fortfarande tummen känns instabil, den ömmar om man trycker vid tumfästet och jag har fortfarande svårt med vissa grepp (ex överhandsgrepp vid styrketräning) och det gör ont i tummen att hålla i ratten då jag kör bil. Emellanåt så ilar det i den och när jag simmar är det nästan så att jag tappar känseln i den? Någon här på Buke som skadat ett finger och vet hur lång tid det tar innan det blir bra igen eller är detta något man får leva med?
 
Jag stukade mitt ringfinger för över tre år sen, och rider jag en häst nu som är det minsta tung i handen måste jag sätta tygeln mellan lång och ringfinger för att inte belasta ringfingret och få ont. Jag har börjat förlika mig med att det alltid kommer vara så.
 
Jag stukade mitt ringfinger rejält för ett par år sen. Tog ganska exakt 1 år innan det var som vanligt igen.

Edit: och jag har inga men av det idag :)
 
För mig tog det också 1 år innan min stukade tumme blev bra.
Tips! hör efter om det finns en Handenhet i ditt landsting, det finns det där jag bor och dom hjälpte till med speciell sjukgymnastik och några hjälpmedel :idea:. Bl.a en värmande och stabiliserande, mycket tunn, "torgvante" som jag hade på nätterna. Den var superbra! Den använder jag fortfarande mot reumatismen ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag stukade/skadade min vänstertumme i somras. Den mycket korta varianten av historien är att min häst tyckte det var lite FÖR kul att...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: Ramona
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 089
Senast: Mahonia
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 032
Senast: Zaga
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 757
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp