Stukat finger, vad göra?

Garaget

Trådstartare
Stukade fingret i dag, när jag halkade på en isfläck och tog emot mig fel på en grindstolpe.
Jag stötte liksom i fingertoppen, och stöten tog i mittenleden på ringfingret.
Det gjorde så ont så det svartnade för ögonen på mig.
Jag kan böja fingret så det är inte brutet. Men jag kan inte räta ut fingret helt, då gör det ont på undersidan av fingret. Och jag kan inte knyta näven, ringfingret kommer liksom inte ända in mot handflatan, då gör det ont mer på ovansidan.

Jag kan som sagt röra fingret, men allt / alla rörelser gör ont :(
(Tog en alvedon tidigare, men det hjälpte inte alls.)
Vad bör man göra? Låta fingret vara helt och låta det göra ont? Eller ska man eventuellt linda / tejpa det? Exempelvis i hop med långfingret?
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Jag kan böja fingret så det är inte brutet. Men jag kan inte räta ut fingret helt, då gör det ont på undersidan av fingret. Och jag kan inte knyta näven, ringfingret kommer liksom inte ända in mot handflatan, då gör det ont mer på ovansidan.

Så sa jag oxå i 5 dagar innan sambon tvingade mig till röntgen. Visade sig att det var av på två ställen:crazy:
Tog ett tag för mig att fatta vad det sa, för jag var jätte säker på att det inte var brutet. Jag kunde ju typ böja på det...
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Aj då :crazy:
Vad gjorde de åt det??

Jag ska till att börja med avvakta till i morgon i alla fall...
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Gipsade nästan hela handen å sa att jag inte fick rida! :eek:
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Kan tillägga att jag har inga men alls av det idag, men tog ett tag efter det att gipset togs av innan jag kunde röra på det ordentligt och ytterligare ett tag innan jag kunde knyta handen hårt utan att det gjorde ont.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Linda ihop det med långfingret, men var noga med att det är gasbinda mellan fingrarna så de inte skaver mot varandra.

Sen borde du nog se till att få det undersökt. Jag var med om det nästan motsatsen av vad Bee berättade. Jag ramlade av en häst och bröt ringfingret. Såg direkt att det var brutet eftersom det roterade ett kvarts varv så det böjde sig mot lillfingret. Sa det när jag kom in på akuten (gjorde illa revbenen med) men då hade fingret svullnat upp så mycket så det syntes inte lika bra. Så läkaren sa att jag bara stukat det. :grin:
Och jag tjafsade emot, jag visste att det var brutet. När det hade röntgats så fick jag titta på röntgenbilden där han konstaterade att "det är bara en fissur, ingen fraktur, fast den går rakt igenom". :confused:
Sen var det mitt i natten så jag orkade inte tjafsa hur mycket som helst utan skickades hem med hoplindade fingrar med mitt "stukade finger med spricka i" och försökte sova. Sedan vaknade jag på morgonen av att de ringde från sjukhuset för "jag hade ju brutit fingret, och det måste de ju vrida rätt och gipsa". Ridå. :D

Jag fick hela handen gipsad utom pekfinger och tummen. Eftersom jag inte fick något uttryckligt ridförbud så satte jag igång min häst någon vecka senare, efter att hon haft vila drygt ett år. :angel: Jag passade också på att börja med en kampsport, fast jag missade första träningen för revbenens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Stukat finger, vad göra?

Det där med "kan man böja så är det inte brutet" är bullshit, jag har brutit många kroppsdelar (5+..) och flera har minsann gått att böja/vicka på ändå. Åk in och röntga!
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

*svar till alla*

Tack för input. Kanske får åka in i morgon då helt enkelt...
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Tips! Om ingenting visar sig vara brutet, kolla om det finns en särskild "handenhet" där du bor.
Jag fick det rådet (lite för sent, men det vart bra iallafall) av en vän, och hade jag gått till dom istället för HC så hade jag sluppit få benpålagringar på tum-leden som jag har nu efter en rejäl stukning av tummen.
Men hjälpen jag fick gjorde iallafall att jag kunde sluta äta värktabletter :idea: och att tummen började fungera någotsånär normalt... ;)
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Jag stukade ett lillfinger för rätt många år sedan (slog näven i nacken på hästen när hon nitade på ett hinder). Jag var och röntgade det dagen efter och det var, som sagt, ingen fraktur på det. De böjde då till en skena och bandagerade lillfinger+ringfinger ihop på skenan för att hålla det stabilt.

Och jag håller med, det där med att "jag kan böja det i alla fall" är ingen garanti för att det inte är brutet. Åk och kolla upp det, så att du slipper eventuella framtida men för att du väntat för länge...
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Om det går att böja och räta på fingret och det ser ut som det brukar, så kan du tejpa det till långfingret. Tejpa så att lederna är fria och du kan böja och sträcka på långfingret utan problem (då får ringfingret hänga med).
Som flera redan har skrivit så är det ingen garanti att det inte är brutet, att man kan röra på fingret.

Om det inte är bättre om 4-5 dagar så kan du söka din vårdcentral och be att de skickar dig på röntgen.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Märker tråden, eftersom jag också for omkull idag och gjorde illa ringfingret, och kan böja på det, och tror därför att det inte är av. Fast det gör ont att använda det. Det är som en knöl på mitt, på utsidan av första leden. Långfingret fick en smäll också men det gör inte lika ont. Vi får väl hålla en tumme för att det ordnar sig med våra fingrar.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Precis samma sak sa de till min sambo, "Nä det är bara stukat, vi drar det rätt igen". Fingret såg ut så här:

380704_10151617434840430_1427651671_n.jpg


:angel: Spiralfraktur när de väl röntgade (efter att ha dragit i det) och operation en vecka senare.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Som flera redan har skrivit så är det ingen garanti att det inte är brutet, att man kan röra på fingret.

Om det inte är bättre om 4-5 dagar så kan du söka din vårdcentral och be att de skickar dig på röntgen.

Hoppas det är OK med en fråga. Jag har mer ont idag än igår men inte jätteont, fingret är svullet men inte jättesvullet. Ingenting pekar åt något konstigt håll. Smärtan går mycket väl att stå ut med men jag är lite orolig ändå eftersom jag spelar piano och vill kunna göra det i framtiden också. Finns det någon anledning att oroa sig tycker du? Eller ska jag lugnt vänta och se om det inte blir bättre av sig själv? Måste alla frakturer opereras?
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Känn igenom fingret. Är det någonstans det gör svinont?
Prova tejpning enligt ovan (bäst är Mepore "kirurgtejp" från apoteket), rör på fingret som då får stöd av fingret intill.

Blir det bättre? Bra.
Blir det inte bättre på 4-5 dagar? Vårdcentral, om det finns tid inom någon dag.

Alla frakturer behöver absolut inte opereras.

Som vanligt med brasklappen att jag inte har sett något av trådens fingrar i verkligheten.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

*KL*

Min svullnad har lagt sig lite! :)
Mitt finger är liiiiite blått både på undersidan och översidan, men det är ytterst lite.
Nu har jag klämt igenom mitt finger ordentligt, jag har inte det minsta ont på sidorna av fingret utan smärtan sitter på ovan- och undersidan.
Värsta smärtan sitter rätt över själva böjleden mitt på fingret, men den smärtan är inte på något sätt outhärdlig!

Så ska man vänta 4-5 dagar innan man kontaktar vårdcentralen så ser i alla fall jag ljust på framtiden, det känns MYCKET bättre i dag! :D

Lejonelle: Hoppas att det rättar till sig med dina fingrar också!
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Jag är också bättre och känner mig mycket lugnare efter ditt svar Cilla! Visst gör det ont när jag klämmer men inte svinont, och det gör inte lika ont att använda fingret. Så det är nog på väg att rätta till sig. Hoppas du också mår bättre Cilla, efter ditt benbrott. Tack för att du brydde dig.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Jag är också bättre och känner mig mycket lugnare efter ditt svar Cilla! Visst gör det ont när jag klämmer men inte svinont, och det gör inte lika ont att använda fingret. Så det är nog på väg att rätta till sig. Hoppas du också mår bättre Cilla, efter ditt benbrott. Tack för att du brydde dig.

Vad bra!
Tack för dina snälla ord :)

Det går ok för mig, bättre för varje dag men shit vad det är jobbigt att hoppa på kryckor. Kommer att ha väldigt muskulösa armar innan jag blir avgipsad... Och så har jag hämtat en automatväxlad bil. Gött!
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Huuu, jag ryser av igenkänning när jag ser den bilden. Fast din sambos ser värre ut och var ännu tydligare, mitt brott satt lite längre upp. Jag hade också en spiralfraktur på ringfingret, vi kanske kan bilda klubb? :D

Till TS: Hoppas allt är bra och läkt vid det här laget.
 
Sv: Stukat finger, vad göra?

Då hade de dessutom redan försökt dra "rätt" det :arghh: Jag är inte avundsjuk på er, det vänder sig lite i magen varje gång jag ser bilden, fortfarande :p

Ja TS, hur gick det för dig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har det gått drygt 8 månader sen jag stukade min tumme efter att jag sprang ihop med en tjej på en match. Tummen böjdes då kraftigt...
Svar
3
· Visningar
3 215
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Idag när jag red (i ridhuset ca 25 min) fick jag rent utsagt skitont i ringfingret, detta kom först i början och kom tillbaka i slutet...
Svar
10
· Visningar
2 663
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp