Stukat foten- igen.

sassiball

Trådstartare
Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev liggande en stund på marken innan jag kunde kravla mig upp. Kunde inte stödja på foten öht. Ett par timmar senare var foten dubbelt så stor som normalt, hela vristen jättetjock.

Gjorde så himla ont så kunde knappt sova.

Jag gjorde samma sak för ett halvår sedan ungefär, men då med båda fötterna. Jag snubblade när jag gick med en höbal nerför rampen på hästtransporten och båda fötterna knäcktes först åt vänster- sen åt höger, eller om det var tvärtom. Samma sak då, blev liggande en bra stund på marken innan jag kunde ta mig upp. Då var det ju båda fötterna så ännu värre än nu. Den ena foten var värst då , den högra och det är också en som jag har stukat nu. Då röntgade jag den men det var inget brutet utan bara en rejäl stukning. Efter några veckor var det läkt.

Hur kan detta ens hända? Funderar på om mina fötter blivit försvagade på något sätt ? Alltså bara för att man snubblar till borde man väl inte vricka sig så otroligt mycket att benet blir omöjligt att stå på och använda i flera dagar (veckor..) ?

Vad är det som gör att benet blir så tjockt? vad är det som svullnar upp egentligen? Jag har en benlinda om nu och det känns lite bättre, det stödjer. Borde jag gå runt med lindade ben för jämnan så att detta inte händer igen? förutom att det är extremt opraktiskt att inte kunna gå så är det också otroligt smärtsamt när det knäcker till i benet vid själva vrickningen. Vill aldrig vara med om det igen. Eller finns det kanske några skenor man kan använda som stöd?

Har inte sökt läkare denna gång för det är samma smärta o svullnad som sist o då var det bara vila som gällde, inget brutet.
 
Sök hjälp av en fysioterapeut för att träna upp stabiliteten runt dina vrister, denne kan också tipsa om olika typer av stöd man kan använda i mer utsatta situationer.
Svullnaden är en reaktion på skadan, troligen utsträckning och eventuellt avslitet ligament. Detta kan också en fysioterapeut hjälpa till med att diagnostisera.
 
Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev liggande en stund på marken innan jag kunde kravla mig upp. Kunde inte stödja på foten öht. Ett par timmar senare var foten dubbelt så stor som normalt, hela vristen jättetjock.

Gjorde så himla ont så kunde knappt sova.

Jag gjorde samma sak för ett halvår sedan ungefär, men då med båda fötterna. Jag snubblade när jag gick med en höbal nerför rampen på hästtransporten och båda fötterna knäcktes först åt vänster- sen åt höger, eller om det var tvärtom. Samma sak då, blev liggande en bra stund på marken innan jag kunde ta mig upp. Då var det ju båda fötterna så ännu värre än nu. Den ena foten var värst då , den högra och det är också en som jag har stukat nu. Då röntgade jag den men det var inget brutet utan bara en rejäl stukning. Efter några veckor var det läkt.

Hur kan detta ens hända? Funderar på om mina fötter blivit försvagade på något sätt ? Alltså bara för att man snubblar till borde man väl inte vricka sig så otroligt mycket att benet blir omöjligt att stå på och använda i flera dagar (veckor..) ?

Vad är det som gör att benet blir så tjockt? vad är det som svullnar upp egentligen? Jag har en benlinda om nu och det känns lite bättre, det stödjer. Borde jag gå runt med lindade ben för jämnan så att detta inte händer igen? förutom att det är extremt opraktiskt att inte kunna gå så är det också otroligt smärtsamt när det knäcker till i benet vid själva vrickningen. Vill aldrig vara med om det igen. Eller finns det kanske några skenor man kan använda som stöd?

Har inte sökt läkare denna gång för det är samma smärta o svullnad som sist o då var det bara vila som gällde, inget brutet.
Det blir ju lättare att stuka igen om man stukat tidigare, blir svagare i fotlederna och grejor tänjs ut. Finns övningar för att stärka upp igen. (stukade hela tiden ett tag, så till slut röntgade de för att titta om ngt var knas, det var det inte, alltså utom annat grejs som inte var relaterat.)

(läs inte det här, det är säkert dumt, men min erfarenhet var att det inte blir mycket bättre av alltför mycket vila. Utan lite rörelse snarare gör det bättre. Men jag stukade nog mindre.)
 
Så såg det ut efter att par timmar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220925_222046_032.jpg
    IMG_20220925_222046_032.jpg
    253,7 KB · Visningar: 46
Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev liggande en stund på marken innan jag kunde kravla mig upp. Kunde inte stödja på foten öht. Ett par timmar senare var foten dubbelt så stor som normalt, hela vristen jättetjock.

Gjorde så himla ont så kunde knappt sova.

Jag gjorde samma sak för ett halvår sedan ungefär, men då med båda fötterna. Jag snubblade när jag gick med en höbal nerför rampen på hästtransporten och båda fötterna knäcktes först åt vänster- sen åt höger, eller om det var tvärtom. Samma sak då, blev liggande en bra stund på marken innan jag kunde ta mig upp. Då var det ju båda fötterna så ännu värre än nu. Den ena foten var värst då , den högra och det är också en som jag har stukat nu. Då röntgade jag den men det var inget brutet utan bara en rejäl stukning. Efter några veckor var det läkt.

Hur kan detta ens hända? Funderar på om mina fötter blivit försvagade på något sätt ? Alltså bara för att man snubblar till borde man väl inte vricka sig så otroligt mycket att benet blir omöjligt att stå på och använda i flera dagar (veckor..) ?

Vad är det som gör att benet blir så tjockt? vad är det som svullnar upp egentligen? Jag har en benlinda om nu och det känns lite bättre, det stödjer. Borde jag gå runt med lindade ben för jämnan så att detta inte händer igen? förutom att det är extremt opraktiskt att inte kunna gå så är det också otroligt smärtsamt när det knäcker till i benet vid själva vrickningen. Vill aldrig vara med om det igen. Eller finns det kanske några skenor man kan använda som stöd?

Har inte sökt läkare denna gång för det är samma smärta o svullnad som sist o då var det bara vila som gällde, inget brutet.
När du stukar foten, linda hårt och kyl, genast, för att hindra vristen från att svullna så mycket. Efter en halvtimme/timme, byt till stödbandage. Sen är det ju rehabträning som gäller när foten är ok igen, för att få tillbaka stabiliteten. Stå på ett ben och svinga med armarna och sånt. För mig har det varit ett par månaders daglig rehabträning innan stabiliteten var återställd. Skippar man rehaben så kvarstår instabiliteten, och risken är stor att man stukar sig igen och igen.
 
Jag stukat ofta fotlederna tyvärr och fått frakturer två gånger. Jag rehabtränar varje dag utefter min fysioterapeuts övningar, samt tejpar fotlederna om jag ska gå i ojämn terräng. Glömmer jag tejpa och snubblar till stukar jag igen..
 
Tack för tips. Jag kanske införskaffar något fotledsstöd eller ankelstöd. Ringde vc bara för att diskutera om det fanns något att göra, tänkte då kanske på det här med stöd eller kanske fysioterapeut. Men det fanns inget man kunde göra fick jag till svar.
 
Tack för tips. Jag kanske införskaffar något fotledsstöd eller ankelstöd. Ringde vc bara för att diskutera om det fanns något att göra, tänkte då kanske på det här med stöd eller kanske fysioterapeut. Men det fanns inget man kunde göra fick jag till svar.
Sjukgymnast är det du behöver, och det finns massor man kan göra. Men inte på vårdcentralen, de kan inte göra så mycket mer, utan kontakta en sjukgymnast istället.
 
Tack för tips. Jag kanske införskaffar något fotledsstöd eller ankelstöd. Ringde vc bara för att diskutera om det fanns något att göra, tänkte då kanske på det här med stöd eller kanske fysioterapeut. Men det fanns inget man kunde göra fick jag till svar.
Bullshit! Det finns fotledsortoser,dom får man av arbetsterapin, jag har det (träskobarn har dåliga ligament) + en handledsortos
 
Bullshit! Det finns fotledsortoser,dom får man av arbetsterapin, jag har det (träskobarn har dåliga ligament) + en handledsortos
Ja ? det tänkte jag med. Jag trodde att man fick kontakt med sjukgymnast via vårdcentralen också men tydligen inte.
Ja första gången detta hände hade jag trätofflor på mig, var rätt många år sedan.. men ont som bara den gjorde det.
 
Sjukgymnast är det du behöver, och det finns massor man kan göra. Men inte på vårdcentralen, de kan inte göra så mycket mer, utan kontakta en sjukgymnast istället.
+1 på denna, att skaffa stöd är lite av en björntjänst i många fall då det hämmar fotens egna rörelser som behöver tränas upp. Många VC har egen fysio också, annars ska läkare kunna skriva remiss ganska enkelt som du kan ta till privat aktör också.

Jag skadade mitt ligament i kampsportsträning för några år sedan och det som gjordes då var dels EMS och diverse övningar med gummiband. Det är ju uttänjt och fyllt med ärrvävnad så lösningen för mig är ju att träna upp allting runtom också för att stötta upp den skadade delen.
 
Ja ? det tänkte jag med. Jag trodde att man fick kontakt med sjukgymnast via vårdcentralen också men tydligen inte.
Ja första gången detta hände hade jag trätofflor på mig, var rätt många år sedan.. men ont som bara den gjorde det.
Det är nog olika? Vår hade till och med det där nya, fysioterapeut.
 
Som är samma sak :) håller med övriga och dig. Sök fysioterapeut eller sjukgymnast, ibland finns de på vc och ibland i egen organisation beroende på vilken region du bor i. Krävs inte remiss till privata heller!
Ah, de har bara bytt namn!?
Inte utbildning? (visste att det bytts men trodde utbildningen också hade ändrats inte bara namnet (så gamla utb: sjukgymnaster, nya utb: fysioterapeut. Men nu såg jag att om en sjukgymnast betalar 800 kr blir den fysioterapeut :)).
 
Ah, de har bara bytt namn!?
Inte utbildning? (visste att det bytts men trodde utbildningen också hade ändrats inte bara namnet (så gamla utb: sjukgymnaster, nya utb: fysioterapeut. Men nu såg jag att om en sjukgymnast betalar 800 kr blir den fysioterapeut :)).
Tror till och med min kusin är leg. fysioterapeut med kandidatexamen i sjukgymnastik 🙄. Gick ut nån gång 14-15.
 
Jag har stukat mina fotleder svårt innan. Hade väldigt veka fotleder som barn. Tog 6 månader för en att ordna till sig innan jag faktiskt frågade om det och fick övningar att göra. Har inte haft någon sedan dess.
 
Leta upp något ställe med fysioterapeuter som jobbar med idrottskador. Självklart kan man göra något åt instabilitet! Du kanske också ska börja titta på vad du har för skor så du kanske kan få mer gratisträning av barfotaskor eller dyl?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 122
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Kropp & Själ Har fått ont i min högra häl, på undersidan, precis under och funderar på om det kan vara hälsporre. Jag brukar inte ha ont i fötterna...
2
Svar
34
· Visningar
2 424
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 845
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp