Stukat tummen

Nalasmatte

Trådstartare
Jag har ramlat och slagit i tummen..
Var på akuten och röntgade och jag har inte brutit något.

Hur länge brukar man ha ont i tummen?
Just nu kan jag inte använda den öht utan att det gör ont. Självklart är det höger och jag är otroligt handikappad och vill ha tillbaka min tumme :(

Det är tumbasen som gör ont, är blå och svullen :(
 

Bifogade filer

  • _20180624_220704.JPG
    _20180624_220704.JPG
    139,9 KB · Visningar: 56
Jag stukade min för 50 år sen ungefär och jag minns att jag hade ont länge och vissa saker kunde jag inte göra på många år. Den leden är mycket tjockare än den vänstra fortfarande så nån form av "pålagring" har skett. Nu har jag inte alls lika ont :up:
 
Hur länge har tummen varit svullen?

Jag drog två fingrar ur led för ett par år sedan, gjorde skitont och tog ett par månader innan det kändes ok igen. Däremot så tog det närmre två år innan jag kunde använda dem normalt utan att de höll på att hoppa ur led igen.
 
Det hände i lördags, så sen dess..

Det låter ju inte förhoppningsfullt precis med era svar :(
Skit också :(
Lördags är ju fortfarande rätt nyligen, så du får nog räkna med ett par veckor till, minst. Sen finns det kanske möjlighet att ha något stöttande för handen om det fortfarande inte känns ok?
 
Jag har inte gjort illa tummen, men pekfingret. Var riktigt handikappad av det ett par veckor, sen blev det bättre och bättre. Det var i våras, mars kanske, och jag har inte haft några besvär eller smärta alls nu på över en månad.

Tummar kan säkert vara lite värre, men har du tur är du nog helt bra igen inom ett par månader :)
 
gjorde illa tummen för 2 år sedan och den gör fortfarande ont till och från och är svullen då och då
 
Min väninnan stukade tummen när hon red min häst för något år sedan.
Det visade sig vara ett brustet ledband. Mycket rehab och sjukgymnastik (på allvar) och ett sådant skydd som @vallhund beskriver var räddningen. Men det tog minst ett år.

Även laser etc. kan vara till hjälp.

Precis som med hästarna så är det ofta blodcirkulation och stärkande övningar under mycket kontrollerade former som är den bästa medicinen.
 
Det absolut viktigaste (vad jag vet) är att utesluta brott på båtbenet. Det måste gipsas ganska omgående för att man inte skall få bestående funktionsnedsättning.
Så var det förr, vet inte om behandlingsmetoderna skiljer sig idag.
 
Jag fick en smäll på tummen förra året. Det gjorde ont i ungefär 5 veckor. Därefter gjorde det bara ont i vissa lägen. Jag minns inte riktigt hur länge det höll i sig men hyfsat länge i alla fall (ett par månader?). Men det tonade bort och nu har jag inga besvär längre.
 
Vet inte om det är så hjälpsamt men kan dela min erfarenhet. Jag fick en skada i tummen för 1.5 år sedan, jag höll en bagge i ett rep och han gjorde ett fruktansvärt ryck och jag kände att nu gick något väldigt fel i tummen. :nailbiting: Gick dock ej till läkare. Tummen gör fortfarande lite ont i vissa lägen, men det blir mindre och mindre hela tiden, det går bara superlångsamt.
 
Jag stukade tummen på karateträningen tidigt förra hösten (omkring augusti) när jag hamnade i otakt med min sparringpartner på en av våra "fri fighting-övningar" och hans armbåge krockade med min tum-bas...

Det tog nästan ett halvår innan jag hade tillbaka full rörlighet i tummen efter den incidenten.
 
Hur länge brukar man ha ont i tummen?
Just nu kan jag inte använda den öht utan att det gör ont. Självklart är det höger och jag är otroligt handikappad och vill ha tillbaka min tumme :(

Det är tumbasen som gör ont, är blå och svullen :(
Jag stukade tummen (höger) rejält en gång. Tappade balansen då vi hoppade och tummen hamnade över hästhalsen så i landningen fick jag hela kroppsvikten på den. Dagen efter kunde jag inte röra den och fick lägga upp den på tygeln när jag red.
Det tog över ett år innan den slutade göra ont så fort jag använde den överhuvudtaget och minst ett år till innan den slutade klaga till och från.
 
Det absolut viktigaste (vad jag vet) är att utesluta brott på båtbenet. Det måste gipsas ganska omgående för att man inte skall få bestående funktionsnedsättning.
Så var det förr, vet inte om behandlingsmetoderna skiljer sig idag.
Precis som ovan säger är det viktigt att utesluta fraktur på båtbenet. Det kan dock ta 10 dagar innan det ens syns på slätröntgen. Har du fortfarande er besvär då bör du se till att få en ny röntgen även om den första var u.a.
 
Precis som ovan säger är det viktigt att utesluta fraktur på båtbenet. Det kan dock ta 10 dagar innan det ens syns på slätröntgen. Har du fortfarande er besvär då bör du se till att få en ny röntgen även om den första var u.a.

Jaha okej men vad lustigt att ingen har informerat mig om det på sjukhuset! :@

Tummen är bättre nu, men långt ifrån helt bra. Frågan är om jag ändå ska kolla upp den igen. Jag är urless på detta nu.. Har en son på 11månader och jag kan inte lyfta upp honom, kan liksom inte greppa så
 
Jag bröt båtbenet för några år sedan. Blev gips i tre månader.
Hade inte speciellt ont utan var bara lite ömt, läkaren tänkte först inte röntga handen men ångrade sig i sista stund och tur var ju det.
Men vad jag förstår är det vanligt att det inte känns så mycket just vid fraktur på båtbenet. Men har även hört dom som haft problem resten av livet av det.
Så kolla upp det om det inte blir bättre.
Är det ingen fraktur så är det en god idé att uppsöka sjukgymnast eller kiropraktor för att få hjälp.
 
Jag har ramlat och slagit i tummen..
Var på akuten och röntgade och jag har inte brutit något.

Hur länge brukar man ha ont i tummen?
Just nu kan jag inte använda den öht utan att det gör ont. Självklart är det höger och jag är otroligt handikappad och vill ha tillbaka min tumme :(

Det är tumbasen som gör ont, är blå och svullen :(

Har gjort samma sak typ 3 år sen tror jag. Stukade mig dock så ordentligt att de gav gips runt den som stöd. Och jag har som ett överben där idag.

Gipset stabiliserade ju ganska bra, så det gjorde inte jätteont hela tiden.
När jag började använda tummen hade jag ordentligt ont så jag inte ville använda kanske nån vecka, men det gjorde jag såklart ändå, lät smärtan begränsa lite bara.

Kände av det gjorde jag i minst ett halvår när jag ansträngt den.

Kan enstaka ganger efter ordentlig ansträngning vara lite öm nu med, men om det är relaterat eller att jag bara tröttat ut den, det är vänster och den är ju min svagare hand så..
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 428
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 106
Kropp & Själ Skulle skära av en hal sötpotatis igår och slant. Kniven, en ny hypervass Fiskars kökskniv, for snett in i tummen (ovanför översta leden...
Svar
8
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp