Stukning - hur behandlar ni?

T

traff

Pålle trampade snett i hagen (det finns "vittnen" till hur det gick till) och markerade efteråt i traven på höger fram. Arnikaomslag sattes på direkt. Efter två dygn finns ingen hälta, däremot är han varmare kring kotan på det benet. Han har också ett sticksår som han ömmade när det här hände. Det har läkt men jag blir lite rådvill om det är stukningen eller såret som ger värmen, men troligen är det stukningen. Nu till min fråga. Jag har fått rådet att kyla dels med vatten, dels med isbalsam och lera. En annan tycker kyla med vatten 20 min därefter Arnikaomslag. Detta ska göras två gånger/dag.
Hur gör ni vid liknande händelser??
 
När mi häst fick en stukning på ett bakben så lade jag ett omslag med jodopax på ett vaddstycke. (Ringde veterinären och frågade.)
Det funkade riktigt bra :) var "borta" på ett par dagar..
:)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Blir inte klok på hältan som min häst har haft i snart 3 veckor. Det började med att min häst för tre veckor sedan trampade på en sten...
Svar
5
· Visningar
3 540
Hästvård Min häst hade varit orolig i hagen och rusat runt en del innan det upptäcktes. Brukar vara lugn ensam i vanliga fall.. Nu har han varit...
Svar
3
· Visningar
1 529
Senast: Vintersol
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 589
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp