Stulen cyklat som återfunnits, försäkringsbolag m.m.

Uppdatering:

Har nu fått svar från försäkringsbolaget att de kan hämta upp cykeln nästa vecka.

Hittelön kan de ej betala ut till ”mig som ägare av cykeln”, också eftersom de redan betalat ut ersättning för dess värde. Plötsligt är jag ägare till cykeln igen, förut var det ju dom som ägde cykeln efter de betalat ut ersättningen 🙄

Jaja, skönt med ett slut även om jag lagt ner både tid, energi och pengar på det hela. När de hämtat cykeln ska jag skriva ner hela historien och skicka till kundservice för att framhäva att jag tycker de skött processen dåligt och att jag hoppas de ser över sina rutiner kring liknande ärenden i framtiden.

Fråga vem det är som äger cykeln, du eller bolaget. Om du äger den så är det din att göra vad du vill med och är det deras cykeln bör du få hittelön.

De verkar vilja att både äta upp kakan och behålla den.
 
Fråga vem det är som äger cykeln, du eller bolaget. Om du äger den så är det din att göra vad du vill med och är det deras cykeln bör du få hittelön.

De verkar vilja att både äta upp kakan och behålla den.

Haha, jag vet - det är spännande att de är ägare när det passar bäst, men sen är jag ägare när det passar bättre.

Men faktum är att jag orkar nog inte bråka mer nu. Jag skulle ju isf behöva ringa polisen och fråga hur det faktiskt ligger till när ägaren är ett försäkringsbolag, och jag har inte ork att lägga mer tid på det här just nu. Jag tänker att jag bara nämner i mailet det paradoxala i att jag plötsligt är ägare nu, när själva grejen till att de ska hämta cykeln är att de hela tiden tidigare hävdat att de är ägare.

Sen lägger jag till denna del klagan i mailet till kundservice.
 
Haha, jag vet - det är spännande att de är ägare när det passar bäst, men sen är jag ägare när det passar bättre.

Men faktum är att jag orkar nog inte bråka mer nu. Jag skulle ju isf behöva ringa polisen och fråga hur det faktiskt ligger till när ägaren är ett försäkringsbolag, och jag har inte ork att lägga mer tid på det här just nu. Jag tänker att jag bara nämner i mailet det paradoxala i att jag plötsligt är ägare nu, när själva grejen till att de ska hämta cykeln är att de hela tiden tidigare hävdat att de är ägare.

Sen lägger jag till denna del klagan i mailet till kundservice.
Fast å andra sidan ersatte försäkringsbolaget den när den blev stulen och det är ju det väsentligaste och till bolagets fördel, det nu efteråt är av mindre betydelse kan jag tänka..
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@kökshäxan Absolut, de skötte första delen smidigt och snabbt. Det är ju det som är deras ”huvuduppgift”.

Jag tycker dock ändå de kunde skött den senare delen snyggare också. Även om det inte tillhör deras huvudområden. Jag hade varit mycket nöjdare om de antingen 1) mycket tidigare i processen hade sagt att det troligtvis inte kommer vara värt för mig att köpa tillbaka cykeln i slutändan, så de bara kunnat hämta upp den direkt eller 2) att de låtit mig köpa tillbaka cykeln till en fair summa på säg typ 1000-1500 kr.
 
Får man fråga vilket försäkringsbolag det gäller? Jag är nyfiken på varför de ens bråkar om en sliten gammal cykel. Vad ska de med den till, liksom? Oavsett policy så kommer man långt med lite good will, och det tror jag att de hade tjänat mest på i det här fallet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 912
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp