Stulen cyklat som återfunnits, försäkringsbolag m.m.

cherie

Trådstartare
Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så såg jag cykeln cykla förbi mig när jag var ute på promenad (jag hade en trasig pedal och några andra kännetecken på cykeln som gjorde att jag visste att den var min). Jag följde efter ekipaget och efter en lång karusell på flera timmar med besök på polisstation etc (där jag med hjälp av den andra halvan av den trasiga pedalen kunde intyga att cykeln var min :D) så fick jag ta hem cykeln.

Jättenöjd till en början, men väl hemma kom jag och tänka på att det här kanske blir struligt med försäkringsbolaget nu när de betalat ut ersättning. Jag hörde därför av mig till försäkringsbolaget, lite rädd för att jag skulle kunna hamna i någon knipa annars.

Här började karusellen. Försäkringsbolaget erbjöd att jag kunde få köpa tillbaka cykeln från dem (eftersom de efter utbetald ersättning egentligen är rättmätiga ägare till cykeln). Jag sa att det kan vara intressant, men det beror på priset eftersom cykeln var i sämre skick än när den blev stulen. Vissa saker går ej att återställa, t.ex. har alla märkesdetaljer på cykeln skrapats bort och även RAM-numret. Andra skador går att återställa hos cykelreparatör.

Först skulle jag skicka in bilder på skadorna, vilket jag gjorde, sen räckte inte det och jag skulle gå till en cykelverkstad och få en offert på vad det kostade att laga det som gick. Det var ett himla sjå med allt, mycket kontakt hit och dit, där jag försökte på förhand försäkra mig om att allt jobb (och pengen för offerten hos cykelverkstad) ändå skulle vara värt det och jag skulle kunna få köpa tillbaka cykeln till ett OK pris.

Nu i dagarna återkom jag till försäkringsbolaget med cykelverkstadens offert, som blev ganska hög (vilket bl.a. beror på att de lagt in saker som kanske inte nödvändigtvis behöver återställas, står t.ex. "ev. byta slang och däck" och "service"). Men nu säger försäkringsbolaget att det var för dyrt att ersätta skadorna, och de vill inte kompensera för detta. Det innebär att jag erbjuds köpa cykeln för ursprungspriset (jättedyrt och förlustaffär för mig totalt sett) eller så tar de tillbaka cykeln.

Trött på hela skiten och all tid jag lagt ner, säger jag att de får komma och hämta cykeln när de vill. Men nä! Då ska JAG lämna in cykeln till dem? För de har ingen upphämntingsservice. Och nu undrar jag: Kan de verkligen kräva att jag levererar cykeln till dem? Och kan jag kräva någon slags hittelön enl vad som står på polisens hemsida, trots att det är ett försäkringsbolag som äger cykeln och ej en privatperson?

Cykeln står liksom hos mina svärföräldrar sedan offerten på verkstan, och jag måste först hämta den där och sen ta den till försäkringsbolaget. Pallar egentligen inte lägga ner mer tid på detta, särskilt inte nu när det inte finns någon som helst vinning för mig förutom mer tid som går åt till det här.
 
Senast ändrad:
Vilken soppa! Men rftersom du har den i "din ägo" så att säga, tror jag det är din skyldighet att återlämna den till ägarna =försäkringsbolaget.
 
Jag hamnade i liknande sits för kanske femton år sen och ringde polis och försäkringsbolag. Det kändes som att de inte ville att man skulle höra av sig, att jag var besvärlig som hade stört dem.

I mitt fall slutade det med att cykeln försvann från min radar innan jag fått möjlighet att ta tillbaka den. Det var ingen piffig cykel men mycket älskad.
 
Vilken soppa! Men rftersom du har den i "din ägo" så att säga, tror jag det är din skyldighet att återlämna den till ägarna =försäkringsbolaget.

Jag sa till försäkringsbolaget att jag på sin höjd kan lämna in det till polisen så fick de hämta cykeln där (jobbar precis bredvid polisen så inte lika ansträngande). Men visste inte när jag sa det om det var ”okej” eftersom jag eg vet vem som är ägaren.

Jag har nu googlat lite och hittar tex detta på polisens hemsida:

”Om ingen vet vem som äger hittegodset
och polisen inte hittar ägaren inom 3 månader blir den som hittade hittegodset ägare till det.
Om man vet vem som äger hittegodset
och talar om för den personen var den kan hämta det och den personen inte hämtar det inom en månad blir den som hittade hittegodset ägare till det.”

Det låter ju onekligen som att jag kan hävda att försäkringsbolaget hämtar upp cykeln. Jag provar.
 
Jag sa till försäkringsbolaget att jag på sin höjd kan lämna in det till polisen så fick de hämta cykeln där (jobbar precis bredvid polisen så inte lika ansträngande). Men visste inte när jag sa det om det var ”okej” eftersom jag eg vet vem som är ägaren.

Jag har nu googlat lite och hittar tex detta på polisens hemsida:

”Om ingen vet vem som äger hittegodset
och polisen inte hittar ägaren inom 3 månader blir den som hittade hittegodset ägare till det.
Om man vet vem som äger hittegodset
och talar om för den personen var den kan hämta det och den personen inte hämtar det inom en månad blir den som hittade hittegodset ägare till det.”

Det låter ju onekligen som att jag kan hävda att försäkringsbolaget hämtar upp cykeln. Jag provar.
Låter som att du har goda chanser att få cykeln utan att behöva betala.
 
Trött på hela skiten och all tid jag lagt ner, säger jag att de får komma och hämta cykeln när de vill. Men nä! Då ska JAG lämna in cykeln till dem? För de har ingen upphämntingsservice. Och nu undrar jag: Kan de verkligen kräva att jag levererar cykeln till dem? Och kan jag kräva någon slags hittelön enl vad som står på polisens hemsida, trots att det är ett försäkringsbolag som äger cykeln och ej en privatperson?

Cykeln står liksom hos mina svärföräldrar sedan offerten på verkstan, och jag måste först hämta den där och sen ta den till försäkringsbolaget. Pallar egentligen inte lägga ner mer tid på detta, särskilt inte nu när det inte finns någon som helst vinning för mig förutom mer tid som går åt till det här.

Men hjälp vad fräckt! De får väl hämta upp sitt egna gods själva eller efterskänka det till dig.
 
Tack, jag vet. Fräckt är verkligen rätt ord!

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska maila ett långt mail till kundservice (med hela historian och klagomål om hur det skötts + info om var cykeln står ifall de vill hämta den) eller om jag bara ska skicka ett kortare mail till handläggaren jag haft kontakt med (där jag skriver att jag nu kollat upp hos polisen att det är deras skyldighet att hämta ut inom 1 månad) men utan att framföra klagomål kring skötsel av ärendet i helhet? Vad tror ni är bäst?
 
Tack, jag vet. Fräckt är verkligen rätt ord!

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska maila ett långt mail till kundservice (med hela historian och klagomål om hur det skötts + info om var cykeln står ifall de vill hämta den) eller om jag bara ska skicka ett kortare mail till handläggaren jag haft kontakt med (där jag skriver att jag nu kollat upp hos polisen att det är deras skyldighet att hämta ut inom 1 månad) men utan att framföra klagomål kring skötsel av ärendet i helhet? Vad tror ni är bäst?

Det senare, och när ärendet är avslutat brukar man få en enkät där man kan fylla i med fritext om man är nöjd med hanteringen :devil:
 
Lämna till polisen då du hittat försäkringsbolagets gods - hämtar de det inte där så hämtar du ut godset igen när tiden gått.
 
Vi hade ett ärende med en stulen moped på jobbet häromveckan. Den var numera i försäkringsbolagets ägo då de betalat ut ersättning till den före detta ägaren.

Vi ringde dem och de skulle komma ut och hämta den vid tillfälle. Så man kan ju tycka att du borde få din hämtad också...
 
Tack, jag vet. Fräckt är verkligen rätt ord!

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska maila ett långt mail till kundservice (med hela historian och klagomål om hur det skötts + info om var cykeln står ifall de vill hämta den) eller om jag bara ska skicka ett kortare mail till handläggaren jag haft kontakt med (där jag skriver att jag nu kollat upp hos polisen att det är deras skyldighet att hämta ut inom 1 månad) men utan att framföra klagomål kring skötsel av ärendet i helhet? Vad tror ni är bäst?
Strunta i klagomålen och kör på att enbart ge informationen.
 
Nu har jag mailat informationen till handläggaren. La till det som stod på polisen om att ägaren också ska betala ut 10% av godsets värde i hittelön. Lite djärvt kanske 😁, men kan tycka att jag faktiskt är värd en liten summa för att jag fixade fram deras cykel 😉.

Vi får se hur detta går.
 
Uppdatering:

Har nu fått svar från försäkringsbolaget att de kan hämta upp cykeln nästa vecka.

Hittelön kan de ej betala ut till ”mig som ägare av cykeln”, också eftersom de redan betalat ut ersättning för dess värde. Plötsligt är jag ägare till cykeln igen, förut var det ju dom som ägde cykeln efter de betalat ut ersättningen 🙄

Jaja, skönt med ett slut även om jag lagt ner både tid, energi och pengar på det hela. När de hämtat cykeln ska jag skriva ner hela historien och skicka till kundservice för att framhäva att jag tycker de skött processen dåligt och att jag hoppas de ser över sina rutiner kring liknande ärenden i framtiden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 911
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp