Stulen sadel

Fiorano

Trådstartare
Vad gör en om en upptäcker att en sadel en köpte för 5-6 år sen på nätet är stulen? Sadeln passar alltså inte längre och ska säljas. Får en öht sälja den och om en inte får det-vad gör en då?
 
Lagen om god tro är ju borttagen så antagligen måste man försöka kontakta den ursprungliga ägaren och se om denne vill ha tillbaka sadeln. Man har som köpare av en stulen vara ingen rätt att behålla den om inte den tidigare ägaren godkänner det. Det kan också finnas en tidsgräns på hur länge en tidigare ägare kan återkräva den stulna varan. Har ersättning från försäkringsbolag utgått så kan det vara så att sadeln tillfaller försäkringsbolaget.
 
Den som blivit bestulen (alternativt försäkringsbolaget) har som utgångspunkt rätt att kräva tillbaka den stulna sadeln, oavsett om nuvarande ägare varit i god tro vid köpet. I så fall får nuvarande ägare begära tillbaka vad den en gång betalt, och göra det från den som sålde sadeln senast.

Däremot om nuvarande ägare underrättar den som blivit bestulen - eller försäkringsbolaget om de tagit över kravet - att "hej, vi köpte detta för fem år sedan och har nu upptäckt att det var stulet" OCH det sedan går sex månader efter det utan att "rätt ägare" begär att få tillbaka stöldgodset: då är nuvarande ägare fri att göra vad den vill, om den varit i god tro vid köpet.

Dvs efter sex månaders kännedom och passivitet så försvinner rätten att kräva tillbaka stöldgodset för tidigare ägare.

Men det är läge att skaffa sig bevis på att "rätt ägare" har underrättats om att stöldgodset har hittats/upptäckts, med någon form av mottagningsbekräftelse.
 
Tusen tack för svar! Naturligtvis ska jag prata med polisen, men tänkte att jag skulle fråga på Buke först eftersom det alltid finns nån som vet :D. Låter helt rimligt att ta reda på förra ägaren förstås. Frågan är ju bara hur? Mailkonversationen med hen som sålde sadeln finns inte kvar, och serienumret på sadeln är bortskrapat, så vette sjutton hur det riktiga ägaren ska kunna hittas.
 
Att serienumret visat sig vara bortskrapat kan vara ett litet minus när det gäller att hävda god tro. :cautious: Men polisen får väl börja med att kolla sina register, och se om de kan matcha något annat kännetecken. Det finns hyggliga möjligheter att söka på stöldgods men det beror ju såklart på hur vanliga saker det handlar om och lite hur länge sedan det blev stulet. Kanske inte ens säkert att det är något som stulits i Sverige?

Hittar polisen inget och det saknas möjlighet att spåra rätt ägare, så är det ju inte mycket mer att göra, om det inte finns några kontoöverföringar kvar som kan spåra tidigare säljare. Det är väl mest att nästa möjliga köpare kanske känner tvekan om den fattar egna misstankar vid sin undersökning.
 
(Detta är förstås ingen "garanti" för att det är så att det handlar om stöldgods. Men en utgångspunkt vid köp av sadel är att det är en stor röd varningsflagg om sadelns nummer är manipulerat. Dvs ändrat eller skrapat. De flesta som jag känner till som tar begagnade sadlar i inbyte eller tar emot dem för försäljning på kommission, nekar sadlar med manipulerat nummer just därför.)
 
OT men hur har du kommit fram till att den är stulen?
Det är det faktiskt ingen som vet att den är. När jag köpte sadeln tänkte jag att numret var bortslitet (beg sadel) jag oljade området och storlek syns tydligt men serienumret är otydligt-måhända bortskrapat, men isf definitivt inte nygjort. Det var faktiskt inget jag tänkte två gånger på. Men om sadeln är stulen, är det långt innan jag köpte den för 5-6 år sen. Jag lät sedermera sadeln följa med en häst jag sålde förra året och nu vill hen som köpte hästen sälja sadeln. Lämnade in den och de meddelade henne att de inte kan sälja för att sadeln är stulen. Så på den vägen är det.
 
Lagen om god tro är ju borttagen så antagligen måste man försöka kontakta den ursprungliga ägaren och se om denne vill ha tillbaka sadeln. Man har som köpare av en stulen vara ingen rätt att behålla den om inte den tidigare ägaren godkänner det. Det kan också finnas en tidsgräns på hur länge en tidigare ägare kan återkräva den stulna varan. Har ersättning från försäkringsbolag utgått så kan det vara så att sadeln tillfaller försäkringsbolaget.
Ja, fast den lagen fanns ju fortfarande när @Fiorano köpte sadeln.
Nya ägaren får väl sälja den via blocket eller hastnet.
Jag kan inte tänka mig att man tycker annat än att nya ägaren är ägaren.
 
Det är det faktiskt ingen som vet att den är. När jag köpte sadeln tänkte jag att numret var bortslitet (beg sadel) jag oljade området och storlek syns tydligt men serienumret är otydligt-måhända bortskrapat, men isf definitivt inte nygjort. Det var faktiskt inget jag tänkte två gånger på. Men om sadeln är stulen, är det långt innan jag köpte den för 5-6 år sen. Jag lät sedermera sadeln följa med en häst jag sålde förra året och nu vill hen som köpte hästen sälja sadeln. Lämnade in den och de meddelade henne att de inte kan sälja för att sadeln är stulen. Så på den vägen är det.
Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.
Fiorano har då köpt stöldgods där ev lagstiftningen godkänner 'god tro" kommer inte ihåg när den lagändringen kom. Men säljer den sedan ihop med hästen, häleri är det ju när man säljer stöldgods.

Om det nu händer något mer än att det inte går att sälja sadeln kommer nog mycket att bero på värdet på sadel. Eftersom numret är borta kommer det att bli väldigt svårt att hitta ägaren och om det inte är en extremt dyr sadel kommer inte polisen lägga ner jobb på att spåra den ursprungliga ägaren.
 
Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.
Fiorano har då köpt stöldgods där ev lagstiftningen godkänner 'god tro" kommer inte ihåg när den lagändringen kom. Men säljer den sedan ihop med hästen, häleri är det ju när man säljer stöldgods.

Om det nu händer något mer än att det inte går att sälja sadeln kommer nog mycket att bero på värdet på sadel. Eftersom numret är borta kommer det att bli väldigt svårt att hitta ägaren och om det inte är en extremt dyr sadel kommer inte polisen lägga ner jobb på att spåra den ursprungliga ägaren.

Godtrosförvärv togs bort ur lagen redan 2003, men annars håller jag helt med i ditt resonemang. :)
 
Då kan det hamna lite annorlunda i lagstiftningen.
Fiorano har då köpt stöldgods där ev lagstiftningen godkänner 'god tro" kommer inte ihåg när den lagändringen kom. Men säljer den sedan ihop med hästen, häleri är det ju när man säljer stöldgods.

Om det nu händer något mer än att det inte går att sälja sadeln kommer nog mycket att bero på värdet på sadel. Eftersom numret är borta kommer det att bli väldigt svårt att hitta ägaren och om det inte är en extremt dyr sadel kommer inte polisen lägga ner jobb på att spåra den ursprungliga ägaren.
Jag minns inte riktigt vad jag betalade för sadeln, men mellan 15-17' (det är en Amerigo CC). Lät den följa med hästen för 10', den är ju flitigt använd hos mig,(i de 10' ingick även en hel garderob horsewaretäcken, några träns, ett par sprengerbett samt benskydd, så ett väldigt bra pris). Vet inte vilket pris hen vill ha nu för sadeln.

Min tanke är att det förstås är helt omöjligt att hitta ursprungliga ägaren. Eftersom sadeln troligen var ganska ny när (om) den blev stulen är det ganska troligt att försäkring gått ut på den också. Så vet inte riktigt vad polisen ska göra, även OM den är stöldgods.
 
Om det inte syns tydligt att numret är bortskrapat eller slipat så är det ju lite väl hårt att säga att den är stulen enbart för att det inte syns. Jag har haft en sadel som jag köpte ny där numret redan från början var rätt otydligt stämplat. Nu hade jag visserligen inköpskvittot från butiken kvar men den var det inga problem att varken få värderad eller sälja.
 
Om det inte syns tydligt att numret är bortskrapat eller slipat så är det ju lite väl hårt att säga att den är stulen enbart för att det inte syns. Jag har haft en sadel som jag köpte ny där numret redan från början var rätt otydligt stämplat. Nu hade jag visserligen inköpskvittot från butiken kvar men den var det inga problem att varken få värderad eller sälja.

Dock brukar Amerigos stämpling vara ganska tydlig även om sadlarna är gamla som gatan.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 347
Senast: animalasia
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
752
Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
679
Senast: Robina
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp