Stulen transport

S

__Stilett__

Jag letade hästtransport till min nya häst runt dec.månad.
Hittade ett släp jag ville ha som va helt i nyskick.
Jag stressade inte runt, utan det tog ca 1 månad innan vi köpte släpet. Först lät vi säljaren ta in den på besiktning. Släpet var avställt och användes inte i trafiken. Släpet användes inte inom häst utan inom en annan faktor, men va ej ute i trafik som sagt. Släpet skulle därför omtypas m.m och få nya plåtar. När allt va ok, släpet gick igenom U.A (såklart) och både vägverket, bilprovning sa att allt va ok, så betalade vi alla pengar för släpet och fick hem det. Vi skrev givetvis riktigt kvitto, med adresser, underskrift m.m
Släpet har stått hos mig i 1½ månad oanvänt, då vi väntat på plåtarna. Har ringt bilprovning, vägverket och även polisen vid flertal tillfällen för och kolla upp hur det går, hur länge vi ska vänta på plåtarna. Har tom kollat upp släpet med chassinr hos tillverkarna och även hos ovan nämda ställen. Allt har vart helt grönt och ok.
Plåtarna skulle komma. Dom behövde historiken. Och först nu börkade säljaren krångla. Började påstå att denna byggt släpet själv till bilprovningen osv. Men i annonsen från B***t, så stog det kärrans namn, tillverkningsår m.m och det syns även då ena lappen sitter kvar i kärran vart den är tillverkad inkl serienr m.m. Polisen ringde dock för ngn dags sen och gav oss chockbeskedet att släpet var stulet! Trots att vi kollat upp allt noggrant vid flera tillfällen.
På ngt sätt har säljaren lyckats lura oss alla, med att hitta på ngt eget chassinr m.m.m.m. och det tog lång tid för alla att förstå att det var stulet. Till detta släp har jag köpt tillbehör för 4000 också.
släpet är av nyare årsmodell och som sagt helt i nyskick. Det visade sig tillhöra ett företag. Jag har tur i en sak och det är att jag ännu inte står som ägare på släpet hos bilprovningen då vi ej fått några plåtar. Usch, alls känns som ett j*a dilemma. Allt har tagit sån tid.
Vad händer nu igentligen? säljaren är nu polisanmäld dock. "mitt" släp ska hämtas i veckan. Jag står alltså utan släp och pengar jag gav för det i nuläget. skit också.

För övrigt så va det vi som såg till att släpet upptäcktes som stulet pga min sambos efterforskningar överallt. hade vi int elegat i så och kollat allt som idioter kan ev säljaren lyckats komma undan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stulen transport

Nej, är det sant? Vilken jäkla soppa! Helt otroligt!
Har inga bra råd men jag hoppas det ska lösa sig på bästa sätt och det snabbt!
 
Sv: Stulen transport

ja. usch, snart ca 3 mån med denna röra.
allt va ju seriöst i början dock.

fattar inte ngnting alls.
vi vet ju vart säljaren bor o allting, denna trodde väl att det inte skulle upptäckas.

äsch, nu drar tävlingsäsongen igång, som jag hade tänkt ge mig ut på med min nya häst, efter mina egna många års uppehåll.
men som det ser ut nu, så får jag ju glömma det.

Vet inte hur långt det tar o ordna upp allt.
Aldrig vart med om ngnting liknande.
 
Sv: Stulen transport

Tyvärr är väl risken stor att det tar låååååång tid.
Kan ju vara många inblandade i sådan här soppa. Det mest kompicerade blir väl om den riktiga ägaren har haft den försäkrad och anmält det till försäkringsbolaget som sedan ersatt släpen och i så fall är ägare till nu, när den hittats.
Bästa scenariot är väl om den riktiga ägaren inte bryr sig så mycket utan låter er behålla släpen för en billig peng eftersom den nu har bytt användningsområde.
Men tyvärr lär det kosta er pengar i vilket fall som helst och risken finns att ni sjäv får stämma säljaren för att få tillbaka era utlägg.

Kan inte den nya lagstiftningen när det gäller sådant här men jag vet att finns väldiga inskränkningar i "godtro" begreppet, om det ens finns kvar. Vilket gör att det är den "riktiga" ägaren som har alla fördelar numera.

INget roligt svar att lämna, tycker verkligen syd om dig!
 
Sv: Stulen transport

juxet är att vi inte står som ägare på den ännu.
utan det är säljaren som fortfarande står som ägare på den hos bilprovningen. utgången måste varit värre om vi hunnit stå som dess riktiga ägare!?
 
Sv: Stulen transport

Vet inte om det hade varit värre. Det blir nog svårt ändå att få tillbaka pengarna som ni lagt ut redan. Säljaren verkar ju inte vara världens hederligaste. Som det nu har ni inte gjort något olagligt och det hade ni inte gjort om ni stått som registerade ägare heller. OM ni inte skulle kunna ha anat att det var något skumt på gång innan köpet vill säga. Men det hoppas jag att ni inte gjorde.
Problemet kommer nog att bli för er att få tillbaka pengarna för det finns inget direkt i lagstifningen som stödjer er. Kan kännas väldigt orättvist, men förr var det den riktiga ägaren som satt illa till och ibland till och med var tvungen att köpa tillbaka stulna saker (som var inköpta i godtro).
Hade jag varit i era kläder så hade jag kolla vad för rättskydd jag har i min hemförsäkring och sedan tagit kontakt med en advokat. Inte en jurist, för vem som helst som läst några poäng juridik får kalla sig jurist. Utan en riktig advokat, krävs betydligt mer för att bli advokat.
Lycka till!
 
Sv: Stulen transport

usch. polisen va här igårkväll och dom tyckte det var självklart att jag skulle återfå mina pengar. Vi har väldigt mkt bevis av efterforskningar innan vi fick veta det klargjorde beskedet.
vi hade inte en aning om att det kund evara stulet när vi köpte det, men för säkerhetskull kollade vi upp med olika ställen för att bara checka av att allt va ok, och alla sa ju att det va ok. Både bilprovning och vägverket sa att det inte va stulet eller ngt sådant.
Men då vi aldrig fick plåtarna så forskade vi mer o mer, varje dag nästan. Massa samtal överallt. Det va först nyligen så säljaren hade påstått till bilprovningen att denna byggt släpet själv som vi hojtade till rejält. (samma person hade sagt att den aldrig va använd till häst samt köpt som ny, samt hade annonserat ut släpet i dess rätta märke, årsmodell när vi fann det) dessutom syns det både invändigt och utvändigt att det är ett släp av från början namngett märke. Tillverkarnas kontaktuppgifter fanns tom i släpet.

Jag hoppas personen får dryga böter och ngt straff.
detta ska inte straffa oss, det är inte rättvist. Det är vi som fixat så den har hittat tillbaka till sin orginalägare. :(
 
Sv: Stulen transport

Egentligen är det ju självklart att ni ska ha pengarna tillbaka. Men lagen säger vissa saker som jag är osäker på efter som den ändrats sedan jag läste den här typen av lagstiftning. Sedan är ju inte säljaren speciellt seriös och ärlig, så frågan är om han över huvudtaget har pengar att ge er. Det är där risken finns att ni själv får driva det mot honom. Så hör med en kunnig advokat som verkligen är uppdaterad på det här.
Ert rättskydd hänger också lite på hur mycket pengar det rör sig om. Tror att gränsen går vid ett halvt basbelopp om man får hjälp eller inte. Men i min värld borde ni ha betalat mer än det för släpen. Det är därför som ni bör kolla med ert försäkringsbolag också.
 
Sv: Stulen transport

uppdatering;

släpet hämtades av första ägarna bara några dagar efter att vi hittat dom. Tydligen hade dom inte rätt o bara ta hem det sådär.
Men det gjorde dom iaf. och det ska säljas snart....

polisen har vart extremt tröga för övrigt sen släpet kommit tillbaka.
personen som sålde det stulet, verkar få klara sig hur bra som helst.
(med andra ord lönar det sig tydligen o stjäla ett släp, förfalska chassinr och sedan sälja det...personen gick ju en hel del i vinst på det och det verkas inte finnas några invändningar...)

Mina pengar har jag inte fått åter.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp