Stumpsvansad rottweiler?

Trissa

Trådstartare
Vad i himlens namn är det? Såg en annons på blocket om stumpsvansade rottisar till salu, och det följde med vet.intyg på att de var födda såna. Hade ingen aning om att rottisar kunde födas med stumpsvans? :confused:
 
Låter suspekt ffa om det är en hel kull o inte en enstaka valp, undrar om veterinären var med när valparna föddes.
PL
 
Ja, jag vet ju att det finns nån collie-variant som kan födas med eller utan svans, men rottis har jag då inte hört talas om... Här är i alla fall annonsen i sin helhet:

Uppfödning av Stumpsvansade Rottweiler valpar
säljes allt enligt SKK regler. Godkänt intyg från
leg veterinär att valparna är födda stumpsvans.
Lev klara vecka 41 och v 43. Ring för mer
information
 
Stumpsvansad kanske är likadant som stubbsvansad? :confused:
Dem försöker väl antagligen avla fram stumpsvansar eftersom man inte får kupera dem?
 
Kollade lite närmare, Rottweiler med medfödd stubbsvans får registreras, veterinärintyg måste finnas, besikting måste ske inom 3 dygn e födseln.
Medfödd stubbsvans är kopplat till en ryggmärgsmissbildning "spina bifida" som i enstaka fall setts hos Rottweiler.
PL
 
Där ser man, men stod det nåt om hela kullar? "Enstaka fall" tyder ju på, ja....enstaka fall....
 
Enstaka fall är när stubbsvansen gett ryggmärgsdefekten. Stubbsvans är tillräckligt vanligt för att SKK skall ha speciella regler Jag vet inte hur vanligt.
Någon? Jadzia?
PL
 
Detta låter mycket konstigt.
Var de svensk födda.
Jag vet att de fifflar med detta. Köper utomlands tex <england ,då är de godkända i sverige.
 
Det tror jag, det fanns ett kennelnamn med i annonsen i alla fall. Antar att man inte får lägga ut namn och så här, så den som är nyfiken får kolla själv på blocket... :angel:
 
Stubbsvans förekommer, men jag har aldrig sett det hos alla valpar i en hel kull. Det låter mycket suspekt och stubbsvans är en defekt som jag aldrig skulle avla på.
 
Jag har aldrig förstått varför man kuperar svans och öron i vissa länder och även Sverige förr. Dobermann var ju en av de raser och ett argument jag har hört FÖR kupering av svans på dobbis var att deras svans är så hård att de kunde knäcka den. Min dobbis har aldrig haft sådana problem! Ett argument FÖR kupering av öron på dobbisar är att deras öron är så tunna att de väldigt lätt förfryser dem. Fast min hunds öron är ju gansk tjocka och även om vi har varit ute en längre stund så är hon varm på insidan av öronlapparna.

Att medvetet avla på en hund med någon defekt är ju väldigt oseriöst!
 
Det hade en viss praktisk funktion på den tiden Dobermann användes som riktig vakthund. Mindre för förövaren att gripa tag i och en kuperad Dobermann ser läskigare ut än en okuperad.

Idag är det enbart en estetisk grej.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Såg en annons på Hästnet på en häst till salu. Säljaren skrev att hon kommer att kräva anställningsbevis av köparen med motiveringen att...
2
Svar
25
· Visningar
2 767
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 017
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras En släkting till mig har länge pratat om att skaffa hund, superkul tycker jag. Hon har tittat mycket på blocket mest för skojs skull och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 780
Senast: Nattfjäril
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp