Stuteri som inte ger den tjänst man vill ha

Det kan hända att du har rätt! Jag vågar inte säga när eller hur man skall göra sådant. Jag vet bara att ARN publicerar sina ställningstaganden och det blir på så vis publikt.

Om ts kontaktar jurist så får denne säkert vägledning i detta.

Oavsett, så är det hårresande det som hänt. Dessutom är det förvånande att så många har hästar där, och säkert borde ha synpunkter?
I nuläget kan jag inte se varför TS ska ta kontakt med en jurist. Till att börja med ska hon bara bestrida fakturan och i min mening kontakta Lst. För det behöver man ingen avancerad juridisk hjälp som kostar pengar. Börjar stationen krångla kan det vara läge att kontakta jurist lite beroende på hur deras respons ser ut.
 
I nuläget kan jag inte se varför TS ska ta kontakt med en jurist. Till att börja med ska hon bara bestrida fakturan och i min mening kontakta Lst. För det behöver man ingen avancerad juridisk hjälp som kostar pengar. Börjar stationen krångla kan det vara läge att kontakta jurist lite beroende på hur deras respons ser ut.
Det är säkert klokast att börja i den änden. Jag utgick nog lite från hur jag själv skulle känt.

Hade det varit min häst som var i uselt skick så hade jag nog yrkat på på att både bestrida fakturan och kräva kompensation i form av skadestånd för avtalsbrott.

Naturligtvis kan man göra allt det där själv och klara det galant. Men jag hade nog bett en jurist om lite råd först.

Om inte annat för att kunna säga till stuteriet att jag avser att ta hjälp av jurist om de visar sig motsträviga att ha att göra med.

Men vem vet, de kanske lägger sig platt?
 
De flesta kommuner har en konsumentvägledare. Kolla om din kommun har det. Kanske kan du få hjälp med vilka möjligheter du har till kompensation om du skulle vilja driva det vidare.

Har genom åren lärt mig att man inte har så mycket rättigheter som man lätt tror och håller inte riktigt med alla här i tråden med hur kraftfullt du ska agera.
 
Innan man går till allmänna reklamationsnämnden ska man väl ändå reklamera till berört företag. Jag håller med om att ta ärendet dit om inte företaget godtar en reklamation men innan dess petar de väl ändå inte på det hela?

Angående passet förstår jag inte hur det kunnat bli så blött pga kuvertet. Det är ju inte så att posten ligger ute på backen när det regnar och hur ofta får man annan post som är blöt även om det är oväder.
Jag jobbar på citymails mottagareservice och kan lova att folk ringer in allt för ofta gällande att deras post eller försändelser är blöta eller fuktskadade, ibland kommer den in till kontoret förstört och misstänker brevbäraren att posten inuti kuvertet eller liknande inte är förstörd delas detta ut eller om det saknar avsändare för.

Kan vara så enkelt att denna försändelse legat längst ner o buren allt fraktats i lastbilen och när man kört buren mellan lastbil och terminal har det stänkt upp vatten eller att det blivit blött när man delar ut, om brevbäraren delar ut med tex cykel eller moped.

Vanligare än man kanske tror att något blivit fuktskadat eller blött.
 
Jag jobbar på citymails mottagareservice och kan lova att folk ringer in allt för ofta gällande att deras post eller försändelser är blöta eller fuktskadade, ibland kommer den in till kontoret förstört och misstänker brevbäraren att posten inuti kuvertet eller liknande inte är förstörd delas detta ut eller om det saknar avsändare för.

Kan vara så enkelt att denna försändelse legat längst ner o buren allt fraktats i lastbilen och när man kört buren mellan lastbil och terminal har det stänkt upp vatten eller att det blivit blött när man delar ut, om brevbäraren delar ut med tex cykel eller moped.

Vanligare än man kanske tror att något blivit fuktskadat eller blött.
Jag blev bara så förvånad. Min spontana känsla iom att jag så sällan får blöt post blev mer att har de bestämt sig för att hämnas genom att duscha brevet innan det postades. Man ska tänka innan man skriver och inte efteråt och man ska absolut inte skriva när man är upprörd utan att slå på hjärnan. Mea Culpa
 
Hur har det gått med allt? Är hästen hemma och mår bra?
Stoet är hemma sedan den 25/7, kom hem i fruktansvärt skick men har repat sig ganska bra. Misstänker också att hon faktiskt trotts att hon haft alla odds mot dig faktiskt blivit dräktig på det sista försöket. Hon har alltid tidigare visat tydliga brunstar men inget än och valacken hennes hage får absolut inte lukta henne där bak. Har en vet som varit ute och kikat men svårt att se om det är en cysta eller fosterblåsa i detta skede, vet kommer komma ut igen runt dag 90 för att kika 😀.
 
Stoet är hemma sedan den 25/7, kom hem i fruktansvärt skick men har repat sig ganska bra. Misstänker också att hon faktiskt trotts att hon haft alla odds mot dig faktiskt blivit dräktig på det sista försöket. Hon har alltid tidigare visat tydliga brunstar men inget än och valacken hennes hage får absolut inte lukta henne där bak. Har en vet som varit ute och kikat men svårt att se om det är en cysta eller fosterblåsa i detta skede, vet kommer komma ut igen runt dag 90 för att kika 😀.
Hur går det för dig? Fick du bestridit fakturan?

Hur mår pållan nu? Har hon hämtat sig?
 
Hur går det för dig? Fick du bestridit fakturan?

Hur mår pållan nu? Har hon hämtat sig?
Det går ganska bra för oss. Hon är inte halt längre och hovarna är i mycket bättre skick så går nog att slå på skor snart, hon är fortfarande smal men påväg upp i hull. Tar väll ett tag till tills hon är helt återställd. Otroligt nog har jag inte fått någon faktura alls från stuteriet gällande uppstallningen eller veterinärkostnaderna.
Fick en faktura från hingsthållaren som jag betalade in men efter lång konversation där jag förklarade hela situationen lovade de att betala tillbaka sista fakturan om hon inte är dräktig runt dag 90.
 
Det går ganska bra för oss. Hon är inte halt längre och hovarna är i mycket bättre skick så går nog att slå på skor snart, hon är fortfarande smal men påväg upp i hull. Tar väll ett tag till tills hon är helt återställd. Otroligt nog har jag inte fått någon faktura alls från stuteriet gällande uppstallningen eller veterinärkostnaderna.
Fick en faktura från hingsthållaren som jag betalade in men efter lång konversation där jag förklarade hela situationen lovade de att betala tillbaka sista fakturan om hon inte är dräktig runt dag 90.
Hm. Det kan ju hända att de vet vad klockan är slagen och inser att en faktura på detta skulle ge dig mer att agera på.

Eller så är de bara sena med faktureringen. Det händer ju att de dimper ned långt efter.
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…

Det spelar väl ingen som helst roll vad de har gjort för din häst om hästen kommer hem till dig i ett sånt dåligt skick?! Då skulle de ha kontaktat dig tidigare och sagt att de inte klarar av att ta hand om din häst, att den kräver för mycket mat för att hålla hullet och sagt att du ska hämta din häst?!
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
Som tillägg hade jag informerat dom att jag tänkte ta saken till tingsrätten och då informerat dom med rekommenderat brev att du bestrider fakturan och att dom har vanvårdat din häst.
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
Eh, fast så ser ju inte riktigt livet ut. Även om hon nu har fått lika mycket mat som alla andra så är det uppenbart att hon har behövt mer än så. Då måste man anpassa fodergivan till den enskilda hästen. Så det argumentet håller liksom inte.
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
Vicken j-a attityd från stationen 😵 ingår simmarna i de där 15.000SEK eller är det bara stationsavgiften?
 
Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
Precis som @QueenLilith så ska du bestrida fakturan, gärna med ett rekommenderat brev så du vet att din bestridan har emottagits.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp