Stuteri som inte ger den tjänst man vill ha

Igår kom det en faktura på närmare 15.000 kr . Kontaktade stuteriet igen och fick som svar ”din häst fick precis lika mycket mat som alla andra och den maten ska vi ha betalt för, sen har vi lagt ner oändligt jobb för att få ditt sto dräktig. Haft ute hovslagare, att hon sedan haft så dålig kvalitet att hon tappat skorna är inte vårt fel. Vi var tvungna att spolat henne varannan dag och inseminera henne vid flera tillfällen. Det kostar att betäcka en häst. Hade du inte råd borde du tänkt på det innan du tog hit henne. Betalar du inte skickar vi vidare fakturan till kronofogden.”
För att tillägga så ingen tror att jag ”inte har råd”, pengar har jag men jag har ingen lust att betala för att någon vansköter min häst, fattar egna beslut om vilken hingst som hon ska insemineras med och när osv…
Men jösses! Så fräcka de är!

Synnerligen oproffsigt bemötande dessutom.

Jag skulle bestrida fakturan och hänvisa till hästens skick och de felaktiga beslut som de fattat utan ditt samtycke.
 
Vicken j-a attityd från stationen 😵 ingår simmarna i de där 15.000SEK eller är det bara stationsavgiften?
Hingsten står på en annan station så är endast för uppställning+ foder, hovslagare (som aldrig kan ha varit ute med tanke på skicket på hovarna) samt stationsavgift hon stod där i typ 70 dagar.
 
Skickade ett rekommenderat brev till dem med bestridan men de valde att inte hämta ut det, så gick i retur… skickade då ett sms samt ett nytt rekommenderat brev. Förfallodatum va igår och har nu idag fått en påminnelse och ett sms att de tar fakturan till kronofogden om den inte betalas inom 14 dagar.. Har idag varit i kontakt med en advokat som ska hjälpa mig att titta närmare på detta, så får vi se om det behöver gå ända upp till domstol.
 
Skickade ett rekommenderat brev till dem med bestridan men de valde att inte hämta ut det, så gick i retur… skickade då ett sms samt ett nytt rekommenderat brev. Förfallodatum va igår och har nu idag fått en påminnelse och ett sms att de tar fakturan till kronofogden om den inte betalas inom 14 dagar.. Har idag varit i kontakt med en advokat som ska hjälpa mig att titta närmare på detta, så får vi se om det behöver gå ända upp till domstol.
Intressant! Varför hämtar man inte ut ett rekommenderat brev?

Men du kan ju få läskvitto på mail och sms, så de borde väl kunna se att du bestrider fakturan även på så sätt?
 
Skickade ett rekommenderat brev till dem med bestridan men de valde att inte hämta ut det, så gick i retur… skickade då ett sms samt ett nytt rekommenderat brev. Förfallodatum va igår och har nu idag fått en påminnelse och ett sms att de tar fakturan till kronofogden om den inte betalas inom 14 dagar.. Har idag varit i kontakt med en advokat som ska hjälpa mig att titta närmare på detta, så får vi se om det behöver gå ända upp till domstol.
Bara att dokumenterar båda detta att dom vägrar ta emot rekommenderat brev. Svar på SMS att du bestrider fakturan att eftersom dom har skickat denna sms så är detta ett tecken på att dom visst mottagit din överklagas men struntar i det.

https://lawline.se/answers/hur-ska-...tt-foretag-som-du-inte-har-ett-abonnemang-hos lite annat men bra tips!
 
"Tänk på att om du och företaget inte kan komma överens kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARNs prövning är skriftlig och kostnadsfri för dig, därför är det också viktigt att hålla kommunikationen med företaget via e-post som du sparar. Då har du dokument som du kan använda i din anmälan till ARN."

Gissar på detta även gäller vid detta, även om det är angående häst. Som sagt viktigt man sparar al information angående hästen inklusive veterinär utlåtande.
 
Skickade ett rekommenderat brev till dem med bestridan men de valde att inte hämta ut det, så gick i retur… skickade då ett sms samt ett nytt rekommenderat brev. Förfallodatum va igår och har nu idag fått en påminnelse och ett sms att de tar fakturan till kronofogden om den inte betalas inom 14 dagar.. Har idag varit i kontakt med en advokat som ska hjälpa mig att titta närmare på detta, så får vi se om det behöver gå ända upp till domstol.
Tänk på att betala det som du anser att du är skyldig att betala och bara bestrida den del som är tvistig.
 
"Tänk på att om du och företaget inte kan komma överens kan du anmäla tvisten till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARNs prövning är skriftlig och kostnadsfri för dig, därför är det också viktigt att hålla kommunikationen med företaget via e-post som du sparar. Då har du dokument som du kan använda i din anmälan till ARN."

Gissar på detta även gäller vid detta, även om det är angående häst. Som sagt viktigt man sparar al information angående hästen inklusive veterinär utlåtande.
Nackdelen med ARN är ju tiden, det tar ca 6-7 månader för ARN att behandla ett ärende. Bara så man är medveten om det.
 
Hingsten står på en annan station så är endast för uppställning+ foder, hovslagare (som aldrig kan ha varit ute med tanke på skicket på hovarna) samt stationsavgift hon stod där i typ 70 dagar.
15.000SEK för över två månader på station med behandlingar? Låter ju helt normalt..
 
Har du läst? Hästen var ju i ett förskräckligt dåligt hull med eftersatt hovvård med mera.
Öh ja, dåligt hull kan ju drabba vilken häst som helst som byter stall och hovvård anser jag är ägarens ansvar oavsett.

Plus sjuttio dagar är lite mer än åtta veckor. Knappast tillräckligt lång tid för att djurskyddsinspektören ska knacka på dörren om inte fötterna redan var eftersatta.

Att man är missnöjd är en sak men lite ägaransvar måste man väl ändå ha även år 2022! Anser man att stationen inte skött sig gällande djurhållning får man väl anmäla dem till rätt instans liksom.

Måste poängtera att attityden från stationen inte är ok. Pass t.ex reser med hästen och är en värdehandling man tar han om.
 
Senast ändrad:
Öh ja, dåligt hull kan ju drabba vilken häst som helst som byter stall och hovvård anser jag är ägarens ansvar oavsett.

Plus sjuttio dagar är lite mer än åtta veckor. Knappast tillräckligt lång tid för att djurskyddsinspektören ska knacka på dörren om inte fötterna redan var eftersatta.

Att man är missnöjd är en sak men lite ägaransvar måste man väl ändå ha även år 2022! Anser man att stationen inte skött sig gällande djurhållning får man väl anmäla dem till rätt instans liksom.

Måste poängtera att attityden från stationen inte är ok. Pass t.ex reser med hästen och är en värdehandling man tar han om.
Fast har en kuse dålig hovkvalitet och den inte skos kan hovarna gå åt fanders Fort. Här drog de av skorna och satte kusen i en grushage samt vidhöll att de själva skulle sköta hovvården trots att TS frågade om hon skulle sköta det och trots att hon fått OK att behålla skorna på. Det är så mycket mer galet här än att stoet föll ur hull en aning.
 
För er som vill ha uppdatering kring detta så har stuteriet vänt helt. Vi hade nyligen ett telefonsamtal på närmare 2 timmar. Stuteriet både muntligt och skriftligt har somsagt vänt helt. De stryker fakturan och bjuder på 30 dagar om jag någonsin vill betäcka hos dem igen. De vill även bli sponsorer för mitt hyfsat nystartade företag och vill bli samarbetspartner med mig. Jag tackade nej till allt utom att stryka fakturan men när jag för någon dag sedan träffade på stuteriägaren så sa hon åter igen att hon vill bjuda på 30 dagar för nästkommande betäckning, bli sammarbetspartner och bli en sponsor.
Jag vet verkligen inte varför de plötsligt vänt såhär och tror att jag vill samarbeta dem och få de som sponsor.
Det som skönt att de insett sitt misstag och felande i det hela.
 
För er som vill ha uppdatering kring detta så har stuteriet vänt helt. Vi hade nyligen ett telefonsamtal på närmare 2 timmar. Stuteriet både muntligt och skriftligt har somsagt vänt helt. De stryker fakturan och bjuder på 30 dagar om jag någonsin vill betäcka hos dem igen. De vill även bli sponsorer för mitt hyfsat nystartade företag och vill bli samarbetspartner med mig. Jag tackade nej till allt utom att stryka fakturan men när jag för någon dag sedan träffade på stuteriägaren så sa hon åter igen att hon vill bjuda på 30 dagar för nästkommande betäckning, bli sammarbetspartner och bli en sponsor.
Jag vet verkligen inte varför de plötsligt vänt såhär och tror att jag vill samarbeta dem och få de som sponsor.
Det som skönt att de insett sitt misstag och felande i det hela.
Men vad skönt att det löste sig
 
För er som vill ha uppdatering kring detta så har stuteriet vänt helt. Vi hade nyligen ett telefonsamtal på närmare 2 timmar. Stuteriet både muntligt och skriftligt har somsagt vänt helt. De stryker fakturan och bjuder på 30 dagar om jag någonsin vill betäcka hos dem igen. De vill även bli sponsorer för mitt hyfsat nystartade företag och vill bli samarbetspartner med mig. Jag tackade nej till allt utom att stryka fakturan men när jag för någon dag sedan träffade på stuteriägaren så sa hon åter igen att hon vill bjuda på 30 dagar för nästkommande betäckning, bli sammarbetspartner och bli en sponsor.
Jag vet verkligen inte varför de plötsligt vänt såhär och tror att jag vill samarbeta dem och få de som sponsor.
Det som skönt att de insett sitt misstag och felande i det hela.
Vad skönt att de åtminstone slutat motarbeta dig. Men jag skulle inte vilja ha med dem att göra i någon kapacitet igen. Förstår inte heller riktigt hur de menar att de skulle sponsra ett vinstdrivande företag.
 
För er som vill ha uppdatering kring detta så har stuteriet vänt helt. Vi hade nyligen ett telefonsamtal på närmare 2 timmar. Stuteriet både muntligt och skriftligt har somsagt vänt helt. De stryker fakturan och bjuder på 30 dagar om jag någonsin vill betäcka hos dem igen. De vill även bli sponsorer för mitt hyfsat nystartade företag och vill bli samarbetspartner med mig. Jag tackade nej till allt utom att stryka fakturan men när jag för någon dag sedan träffade på stuteriägaren så sa hon åter igen att hon vill bjuda på 30 dagar för nästkommande betäckning, bli sammarbetspartner och bli en sponsor.
Jag vet verkligen inte varför de plötsligt vänt såhär och tror att jag vill samarbeta dem och få de som sponsor.
Det som skönt att de insett sitt misstag och felande i det hela.
Vad bra!

Tog hon sig och blev dräktig, dessutom?

Att de nu vill gottgöra allt beror kanske på vad de inser att de riskerar i och med ditt engagemang i frågan.

Men, oavsett, så är det väldigt skönt för dig!
 
Vad bra!

Tog hon sig och blev dräktig, dessutom?

Att de nu vill gottgöra allt beror kanske på vad de inser att de riskerar i och med ditt engagemang i frågan.

Men, oavsett, så är det väldigt skönt för dig!
Så kan det kanske vara :).

Varken jag eller vet är 100% säkra men tror hon är dräktig. Hon har inte visat någon brunst och burkar ha ganska tydliga brunstar och sen tycker jag (kan ju vara önsketänkande) att hon börjar ändra form på magen.
Om hon är dräktig ska hon vara på dygn 160 nu, så ska hålla stenkoll på om jag ser sparkar eller rörelser i magen senare i dräktigheten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 693
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 122
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp