Stuteri som inte ger den tjänst man vill ha

Så kan det kanske vara :).

Varken jag eller vet är 100% säkra men tror hon är dräktig. Hon har inte visat någon brunst och burkar ha ganska tydliga brunstar och sen tycker jag (kan ju vara önsketänkande) att hon börjar ändra form på magen.
Om hon är dräktig ska hon vara på dygn 160 nu, så ska hålla stenkoll på om jag ser sparkar eller rörelser i magen senare i dräktigheten.
Håller tummarna att hon är dräktig och du får en fölis till våren❤
 
Så kan det kanske vara :).

Varken jag eller vet är 100% säkra men tror hon är dräktig. Hon har inte visat någon brunst och burkar ha ganska tydliga brunstar och sen tycker jag (kan ju vara önsketänkande) att hon börjar ändra form på magen.
Om hon är dräktig ska hon vara på dygn 160 nu, så ska hålla stenkoll på om jag ser sparkar eller rörelser i magen senare i dräktigheten.
Hur mår hon nu förresten? Har hon återhämtat sig? 🥰
 
Hur mår hon nu förresten? Har hon återhämtat sig? 🥰
Hon repar sig bra, är i fint hull och hovarna är nästintill som vanligt igen. Hon är som vanligt på stallgången och i hagen sålänge det inte är matdags. Hon har dessvärre blivit väldigt ”vaktig” när det gäller hö och kraftfoder. Ingen häst får komma nära henne när hon äter för då sparkas hon. Jag och min mamma är de enda som får gå in till henne i boxen när hon äter just nu, de andra jagar hon ut ur boxen och markerar tydligt att hon vill vara ifred vid maten. Vi jobbar förfullt för att få tillbaka henne till sitt gamla ja, men tar det lite i hennes takt.
 
Hon repar sig bra, är i fint hull och hovarna är nästintill som vanligt igen. Hon är som vanligt på stallgången och i hagen sålänge det inte är matdags. Hon har dessvärre blivit väldigt ”vaktig” när det gäller hö och kraftfoder. Ingen häst får komma nära henne när hon äter för då sparkas hon. Jag och min mamma är de enda som får gå in till henne i boxen när hon äter just nu, de andra jagar hon ut ur boxen och markerar tydligt att hon vill vara ifred vid maten. Vi jobbar förfullt för att få tillbaka henne till sitt gamla ja, men tar det lite i hennes takt.
Det beteendet kan ju bero på dräktighet 😉
 
det kan absolut vara ett beteende de får när de är dräktiga, dock har hon aldrig betet sig så tidigare år. Hon är hur snäll som helst när det inte gäller mat, jag tror mer på att detta kommer från att inte fått tillräckligt med mat på stuteriet. Vet sa att det inte är ovanligt att de blir sådana efter ett trauma.
 
Härligt att det ordnade upp sig @Emelie.ha, kanske har stuteriet själva gått igenom era kommunikationer samt kollat upp vad som gäller och kommit fram till att de handlat fel. Det låter klokt att klippa banden nu när fakturan är avskriven.
Angående maten brukar jag referera till tiden runt 100-200 dygn som hangry-tiden eftersom flera av våra ston är ilskna som bin på varandra och beter sig som om de dör svältdöden om man ber dem vara utan foder i 10 minuter. Jag hoppas ditt sto bara är hangry och att hon blir sitt vanliga, glada jag när fölet kommit.
 
Uppdatering: Idag togs en veterinär ut till mitt sto vi upplevde att hon hadekolikkänningar. Hon flemade, gick runt i cirklar, rullade runt,, sparkade/tittade åt magen och hon åt inget osv. Eftersom vi misstänkt dräktighet tänkte jag också att kolikkänningarna kunde ha med det och göra. Mycket riktig så konstaterades det där och då att hon är dräktig! De kunde se tydliga hjärtslag och en liten fölliknande varelse på ultraljudet!!!! 😍😍 Trotts en mycket tråkig historia på stuteriet verkar det som vi *peppar peppar* får ett lyckligt slut med en liten fölis i sommar.
 
Uppdatering: Idag togs en veterinär ut till mitt sto vi upplevde att hon hadekolikkänningar. Hon flemade, gick runt i cirklar, rullade runt,, sparkade/tittade åt magen och hon åt inget osv. Eftersom vi misstänkt dräktighet tänkte jag också att kolikkänningarna kunde ha med det och göra. Mycket riktig så konstaterades det där och då att hon är dräktig! De kunde se tydliga hjärtslag och en liten fölliknande varelse på ultraljudet!!!! 😍😍 Trotts en mycket tråkig historia på stuteriet verkar det som vi *peppar peppar* får ett lyckligt slut med en liten fölis i sommar.
Grattis! Då håller vi alla tummar nu, att det går vägen!

:heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 617
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 381
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp