Stuvade makaroner - ej mjölk?!

Jag säger som resten att socker kan vara en fantastiskt smakhöjare i mat. Det är ju inte för inte det är 'tillsatt socker' eller sötningsmedel i så många produkter, ibland riktigt överraskande sådana.
Använder mycket honung i min matlagning. :)
Honung tycker jag är något annat, lite mer naturlig smak, än just socker.

Men ja, jag har ingen socker i min matlagning alls. Finns säkert i mycket av det jag köper färdigt, men det jag själv gör har jag inte socker i dock.
 
Socker pa filmjolk? 🤢

Jag ar den som nar jag var barn inte at nagonting med socker ... Inte godis, inga efteratter, inget sott. Jag alskar, an i dag, syrligt, salt, och det har hant att jag pa restaurang bestalt en forratt som efterratt da ovriga salskapet nodvandigtvis skulle ha efterratt och allt kandes for sott. :p

Om vinsasen smakar sott ar det WAY for mycket socker, men det behovs ett uns socker for att gora det hela lite mjukare och for att vinet ska komma till sin ratt. Prova ... det blir garanterat battre, men man maste smaka av ofta och bara ha i valdigt lite i taget.:)
Tyvärr, gör inte vinsåser ;)

Jag är inte särskilt duktig bakom spisen, faktiskt. :o Brist på intresse, mest tror jag.
 
Jo, det har jag också hört faktiskt, och kan någonstans köpa att det är så.
Men så häller folk (i min närhet då) i så pass med socker att det
1. smakar sött
2. eller neutraliserar det som var den ursprungliga smaken, så att man förväntar sig att det man äter ska smaka det det är, men i själva verket har det .... tja, inte alls en sådan smak utan en mer neutral/förlorad smak.

Inget av det har jag förstått, men i båda fallen hävdar man (de i min närhet då alltså) att "smaka, det är godare", men jag tycker verkligen inte alls att det är godare utan snarare förstör smaken på mat.

Å andra sidan älskar jag filmjölk som den är, helt utan socker, syrligheten ska komma till sin rätt, medan tex min syster inte kan äta det utan att hälla ett halvt sockerkar på eftersom det är, i hennes tycke, för surt.
Usch ja.
Svärmor kokade kålsoppa och hävde i ett halvt paket socker. Samma sak med dillköttet. MÄNGDER av socker.

totalt oätligt.
 
Min mormor hade ingefära och knäckebröd som hon bröt i bitar och hade som flingor.

Min mormor hade hembakat tunnbrod med lite socker som anvandes till bryta. :d Och ibland mjolk, men oftast langfil.
Vilken nostalgi ... det kommer jag nu att langta efter lange.

Honung tycker jag är något annat, lite mer naturlig smak, än just socker.

Men ja, jag har ingen socker i min matlagning alls. Finns säkert i mycket av det jag köper färdigt, men det jag själv gör har jag inte socker i dock.

Man anvander sa lite honung att man inte kanner smaken ... bara att sotman liksom slipar av de "vassaste hornen". Det ar mycket darfor kockar pa battre restauranger kan gora sadana underverk med mat, de kan de sma tricken och anvander inte sa mycket sotma att man kan smaka det till exempel.
 
Mmmm idag blir det nog allt stuvade makaroner. De ska kokas sådär al dente (eller lite kortare) och SEDAN stuvas.
Tar ju 300 år om de ska kokas i mjölk direkt.

(som att koka potatis i mjölk när den ska dillstuvas....)
 
Men du menar väl rimligen 25-23 december med paus för knäck på julafton. ;)
Högst rimligt. Undertecknad bakade kanylballe i veckan - ett mer begripligt förfarande än blivande gemåls gastronomiska förfaranden.

Å andra sidan - knäck kan med fördel smaksättas med kryddor, exempelvis saffran, lakrits, ingefära...
VARFÖR har jag aldrig kokat kanelknäck? Då blir årsringen sluten.
 
Högst rimligt. Undertecknad bakade kanylballe i veckan - ett mer begripligt förfarande än blivande gemåls gastronomiska förfaranden.

Å andra sidan - knäck kan med fördel smaksättas med kryddor, exempelvis saffran, lakrits, ingefära...
VARFÖR har jag aldrig kokat kanelknäck? Då blir årsringen sluten.

Förlåt. Jag är trött. Men baka "kanylballe". Det väcker sååå många frågor och tankar och.. 😂
 
Min mormor hade hembakat tunnbrod med lite socker som anvandes till bryta. :d Och ibland mjolk, men oftast langfil.
Vilken nostalgi ... det kommer jag nu att langta efter lange.



Man anvander sa lite honung att man inte kanner smaken ... bara att sotman liksom slipar av de "vassaste hornen". Det ar mycket darfor kockar pa battre restauranger kan gora sadana underverk med mat, de kan de sma tricken och anvander inte sa mycket sotma att man kan smaka det till exempel.
Långfil!!! :heart Som var så segt i konsistensen att man måste vispa det lite innan man kunde blanda ut med tunnbrödet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp