Bukefalos 28 år!

Styngflugan

T

Tiggertjejen

Tänkte avmaska mot den nu, men måste alla hästar avmaskas samtidigt?

Vi har de på lösdrift, 14 tunnland hage så den mockas ju inte direkt;) en av hästarna ska åka i nästa vecka, de andra har lite svårt att parera dagarna, eftersom det bara är jag som är där varje dag så blir det ju lite svårt att finna en dag då alla kan. (Vi har tillsyn på de andra hästarna)

Det är bara mitt fullblod som har haft synliga ägg på sig men alla ska maskas.
 
Sv: Styngflugan

För styngflugans larvers skull kan ni avmaska på olika dar. Men ni kommer även åt blodmasken, det kan ju vara lite onödigt att dela på den avmaskningen. Men blir det inom några dar att alla blir avmaskade är det ju lugnt.
 
Sv: Styngflugan

Visserligen kommer vi ju åt eventuell blodmask också men det är ju inte den vi är ute efter nu, tog ju träckprov på mina i våras, då hade fullblodet 250 epg och 2åringen 0. Så fullblodet har maskats efter intervallerna på fyrantel och 2åringen har inte maskats alls.
Fyrantell tar ju inte styngflugan.

Nu till våren ska nytt träckprov göras samt blodprov för bandmask.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 595
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
733
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 291
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp