Styra hästen på dressyr km

Hästens

Trådstartare
Hej igen….
Jag tänkte bara flicka in och fråga er(om någon vet) om man får styra hästen med tygeln ut mot sidan eller om jag måste styra hästen med tyglarna med lill fingrarna

Vore kul att veta
För det är nämligen så att jag ska tävla dressyr km 3/6
 
På dressyrtävling mäts god ridning och man vill gärna att hjälperna ska vara "osynliga". Däremot är det ju inte god ridning att göra osynliga hjälper som hästen sedan ändå inte följer. Gör så lite som möjligt men så mycket som behövs och gör ditt bästa för att rida programmet så noggrannt som möljigt så tänker jag att det kommer gå så bra som möjligt. Lycka till ☺️
 
Sen handlar ju även ridning om sätesstyrning med vikthjälper så inte enbart "handridning" med det sagt så är det självklart så om jag ska göra en 10 m volt MÅSTE jag styra med tygeln som i ett ledande tygeltag för att hästen ska svänga (jag är inte på Grand Prix nivå och kan göra det utan att vara tydlig) har aldrig fått sämre betyg för dessa hjälper...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp