Styrka och kondition

E

Erikan

Har funderat kring det här med styrka och kondis hos hästen.

I denna ridning är det ju vanligt att man rider korta och intensiva pass. Rider själv ca 20-30 minuters pass men vad jag förstått är många nere på 10-15 minuter. Min kompis som är intresserad av AR men inte rider det själv, ställde en berättigad fråga. "Hur ska hästen kunna bygga upp en bra kondition?". Jag svarade att dressyrpassen blir mer som styrketräning (medveten om att kondisen tränas lite här oxå)och de vanliga mer avspända uteritterna jag gör bara för att njuta är ju 1 till 1,5 timmar och främjar kondisen mer.

Kan det vara så att en häst kan bli en superduktig häst upp i de högre stegen på utbildningtrappan utan att för den skull ha speciellt bra kondis?

Min medryttarhäst har tappat både styrka och kondis under sommaren. Jag resonerar som så att jag tänkt börja bygga upp musklerna först och sen ge mig ut och stärka kondisen.
Vad anser ni om det? Hur gör ni när ni rider? Dressyr ibland och längre "kondisritter" ibland?

Styrka och kondis måste ju höra ihop annars funkar det inte. Är orolig att jag tänkt alldeles för mycket på styrka och glömt konditionen.

En annan sak som jag tänker på är att jag kräver massa saker av hästen när jag själv är otränad. Lite dubbelmoral :confused:

/Erika
 
Här råder det väldigt delade uppfattningar även här inne på detta forum.

Frågade min f.d tränare C.E just detta och då fick jag denna förklaring:
En maraton löpare kan inte göra det en ballerina gör eftersom "han" saknar de muskler och den smidighet som krävs, men en ballerina skulle säkert kunna släppa sig igenom ett maraton lopp. Inte lika bra som en maraton löpare, men ändå. Eftersom "hon" har muskel styrka som hjälper "henne".

Visst får hästarna sämre kondis, men jag upplever det ändå inte som om det är jätte mycket sämre. Visst du kan ju inte sätta dig och rida distans, men det kan man ju knappast annars heller på en vanlig häst.

Jag märker ju att min häst har något sämre kondis, men jag kan fortfarande göra långritter, tävla hoppning m.m utan att det stör att hon har lite sämre kondis.
Dock i början av hennes utbildning så var kondisen riktigt "illa", men allt eftersom har den blivit bättre. Jag tror att ju längre man kommer i hästens utbildning ju mer kondis får den även om det aldrig blir riktigt lika mycket som om man ridit vanligt.

Sen går det ju att träna kondition också. Om man t.ex. ska tävla fälttävlan i lite högre klasser.
 
Jag drar en liten parallel med mig själv här..

Jag själv har i sommar inte alls tränat lika mycket kondis som i våras (då jag cyklade upp emot en mil om dagen, till och från stallet, till och från skolan). Jag har dock blivit mer kroppsmedveten och sjungit ganska mycket.

När jag för någon vecka sen stack ut och cyklade ca 4 km kuperat så trodde jag att jag skulle falla ihop död efter det... Men det gjorde jag inte. Min kroppsmedvetenhet (och ökade kontroll över musklerna) ihop med träningen av diafragman etc vid sången gjorde att jag nästan hade fått bättre kondis... Muskler i ben och så var ju dock inte tränade, men just andningen hade faktiskt förbättrats.

Likadant tror jag det är med hästar (och andra djur) om de får träna sina muskler i kroppen och bli smidigare och få mer kontroll så får de också en bättre andning, alltså bättre kondis.
 
Du får ju fundera på anledningen till att du vill ha hästen tränad. Är det ett problem att den inte har lika bra flås som den skulle haft ifall du red standard dressyr?
Själv så varierar jag träningen med hästarna så det blir både dressyr (kortare intensiva pass) och uteritter (längre mer avslappnade pass).
Det är ju individuellt med, min äldre häst behöver många långa långsamma uppmjukande promenader, särskillt vintertid medans unghästen mera behöver tankenötter och mest är ute för att titta på omgivningen när vi är ute i skogen, uppmjukande övningar och flåsträning sköter hon själv i hagen.
 
Det var en riktigt bra jämförelse!

Tror nog också att det stämmer väldigt bra!
 
Som fd aerobicsinstruktör kan jag säga att för människor gäller i varje fall att man inte orkar bygga upp muskler om man inte har kondis. Pröva t.ex. att göra armhävningar om du har taskig kondis. Du kommer säkert att märka att du tappar flåset innan du egentligen är trött i armar och bröst. Alltså bör man alltid träna styrka och kondition parallellt för att orka genomföra styrkeövningarna maximalt. Sen behöver ju inte alla ha uthållighet som en maratonlöpare, utan bara så mycket som krävs för det man vill göra. Dessa principer borde väl vara tillämpliga även på hästar?
 
Individuellt ja, jag har en tro att väl avpassad träning för varje individ där man lägger all träning på en lagom nivå både mentalt, fysiskt och psykiskt för hästen - gör att hästen blir "overall" starkare, piggare och fräschare. Konditionen kommer "som ett brev på posten" även fast man inte fokuserar så mycket på just *konditionsträning*.

Men det är så olika från häst till häst!
Min Bandit har förbättrat sin kondition AVSEVÄRT under de år jag enbart ridit varannan dag pass på 15-30 min... Jag kan väl inte riktigt förklara varför, men bättre flås har han, även om vissa aktiviteter verkar tära mer på honom nu (tex hoppning blir han mer less av, där räcker inte "konditionen" till - eller så är det musklerna som är ovan vid just sådant arbete), medan han har bra mycket bättre kondition vid vissa aktiviteter (tex långa uteritter med en hel del "rulla på"-galopp). Och visst får de upp flåset när man arbetar med piaffen eller skolgaloppen.

Med min lilla svarta kallblodsmärr gäller det att ha en helhetssyn, men det är SVÅRT. Även fast hon fysiskt nog skulle må BÄST av att få vara ute och röra på sej MYCKET - tex trav och galoppintervaller, så skulle hon inte psykiskt klara av "stressen" och mentalt är hon helt enkelt inte tillräckligt ridbar för såna utflykter - vilket ju i sin tur skulle innebära att intervaller med henne skulle innebära fysisk belastning med, i slutänden. Istället får jag lov att lägga det hela på en nivå där hennes kropp och huvud aktiveras lagom. Visst har hennes kondis blivit AVSEVÄRT mycket bättre under de 1½ år jag haft henne, trots att hon mestadels gått i hagen med de andra hästarna (där hon visserligen busar en del), och först nu i sommar "jobbats", men då korta stunder på banan vid hand, mycket skrittpromenader både som handhäst och med mej på ryggen, samt nu även en del lösarbete på ridbanan med mer trav och galopp. Å andra sidan är det kanske fel att "jämföra" med henne då hon ju var nära svältdöd när jag skaffade henne, och var i såpass dålig "condition" att hon knappt ens orkade stå ute i hagen stilla i 2 h och var andfådd efter att ha skrittat in från hagen.

Men som nån annan sa, det beror ju givetvis också på vad du vill göra med din häst. Min tro är ju dock att man "måste" träna viss kondition om man vill ha hållbar häst som ska kunna arbetas långt upp i åldrarna, ju bättre hjärt och lungkapacitet desto bättre liv övht kan de leva. En god grundkondition mår både häst och människa bra av! Men hur och på vilket vis avgör individen.

Jag har en förkärlek för långa promenader i skogen, det mår både huvudet och kroppen bra av, på både häst och ryttare - och jag tror att det är bland det mest "skonsamma" sättet att "konditionsträna". 2h rask skritt stärker både senor och ligament, och musklerna mår bra av lagom genomblödning och "gymnastik", och även lungor och hjärta får arbeta på ett "lagom" sätt. Och därtill får man ju njuta av naturen tillsammans med sitt djur - passa på att leta svamp kanske?

Men sedan kan det ju vara så att man vill göra något annat än att skolrida hästen också,
vissa vill hopptävla tex vilket ju innebär att man måste "nicha" konditionsträningen lite för att hästen ska orka med både mentalt, fysiskt och psykiskt en tävlingshelg med 1-2 klasser 2 dagar i rad. Där behövs inte bara den fysiska delen, nästan lika viktig är den mentala biten (som man lätt glömmer bort!) - är hästen van vid tävlingsmiljön, mycket hästar och människor, att komma till nya stall osv?

Nå, ett intressant ämne. Intresserar mej rätt mycket särskilt som jag tidigare hade halvblodsmärren som jag försökte hopptävla med - men det var grymt svårt att väga av skolridning, hoppning, konditionsträning och tävling så att det blev "optimalt". Mestadels därför hon såldes, det där att traggla konditionsträning i klassisk anda (galoppintervaller) är så urbota tråkigt i längden tycker jag... Speciellt som jag knappt ens ansåg henne klar för galopp övht, hon behövde mer grundarbete i skritten och traven. Men hoppa kunde hon ju. Svårt att väga av.

mvh Evelina -som orkar GÅ flera mil per dag, men ska jag cykla två km (cyklar väl sisådär 1-2 gånger per år) så har jag mjölksyra i benen och är andfådd och svettig...
 
Tack alla för synpunkter...

Det är ju som sagt olika från häst till häst och jag rider ju endast 2 max 3 dagar per vecka (bara jag som rider).

Även om det kanske inte känns som riktig konditionsträning med ett kort dressyrpass tror jag att det ändå byggs upp en fin grundkondis i kombination med bättre kroppskontroll som någon mer sa här.
 
Fysiskt sett så kan man säga att hästen har rätt bra kondition av sig självt. Den har "inbyggda" funktioner i sig som gör att kondition inte är lika viktigt att träna, t.ex. så hjälper frambenens rörelser när hästen springer till att pressa ur luft ur lungorna, och vidga dem igen! Detta är helt genialiskt och jätteintressant! (tycker jag :p)
Mer betydande är istället hästens smidighet (t.ex. så att den kan sträcka ut frambenen ordentligt och utnyttja den funktion som jag beskrev), och dess förmåga att arbeta airobt (stavning?). Airob förbränning är helt enkel förbränning med syre närvarande. Det åstadkommer man genom att värma upp hästen ordentligt innan man börjar träna, och sedan skritta av den ordentligt. I tester har det visats att om alla senor och ligament skall bli helt uppvärmda så behövs en TIMMES skritt!!! Kanske lite extremt, men tänkvärt. I denna typ av förbränning blir det mindre slaggprobukter och musklerna kan utvecklas och förbli smidiga. Om man tränar på detta sätt så får man en friskare och hållbarare häst.
Till träningen kommer ju även vilan. Många glömmer hur viktigt det är att hästen får vila på ett bra sätt. Det är ju ändå då som musklerna byggs upp, och precis som på människor så tar det 48 timmar för en helt genomarbetad musklel att återhämta sig. Att varriera sin träning är ju därför jätteviktigt. Och att rida varje dag kanske inte lika viktigt.

Kanske spånade jag iväg lite från trådskrivarens fråga :o
Mvh/Marie
 
Kondition är en fråga om syreupptagningsförmåga. Det handlar dels hjärtats effektivitet / volym. Förmågan att pumpa runt en stor mängd blod per slag - i korthet. Dels om lunornas volym. Dels om blodets och musklernas syreupptagningsförmåga.

Bra kondition innebär att hjärtat behöver pumpa färe slag, och hästen ta färre andetag, för att kroppen ska ha full cirkulation och blodet bli fullt syresatt. Musklerna kan då arbeta under aerob förbränning, syret räcker till för arbetet de ska utföra.
Dålig kondition gör att pulsen och flåset snabbt ökar vid ansträngning, och anaerob förbränning fort tar vid (mjölksyreutveckling sker - mjölksyra ger träningsvärk och bryter ner musklerna). Så även en muskelbyggare behöver kondition för att bli så stark och uthållig som möjligt, och inte minst för att läka sina muskler!

Hjärtat är en muskel, den behöver också träning. Blodet och musklerna ökar sin syreupptagningsförmåga när hästen tränas på ett sätt som kräver ökad syreupptagning. Lungorna vidgas.
Man måste ju knappast galopparbeta / intervallträna för att hästen ska bygga upp sin kondition, men man kan inte heller räkna med att den ökar av sig själv, när man tränar enbart styrka. Variation / kompletterande arbete varvat med vila är väl alltid det bästa receptet?
 
Rätta mig nu om jag har fel, men när hästen får gå ute i en tillräckligt stor hage med hästvänner, så leker väl de och rör sig tillräckligt mycket för att de åtminstone borde få tillräckligt bra kondition för att det inte ska vara "farligt"? De är ju inte direkt som oss, att de sätter sig i soffan och slöar framför tv:n så fort de inte tränas... :) Sedan är det väl upp till vad man ska använda dom till, hur pass mycket bättre kondition än "grundkonditionen" de behöver för att kunna utföra uppgiften?
 
Hästar i en hagen travar sällan en halvtimme i sträck, vilket är vad de flesta ryttare anser att deras häst bör orka med i det normala arbetet. De strosar mest omkring och letar mat, drar en repa emellanåt, men pressar inte direkt fram någon bättre kondis ur sig själva.

Det ansvaret tycker jag ryttaren får ta på sig, att träna upp den kondis de förväntar sig att hästen ska ha i arbetet. Även vid närmast renodlat muskelarbete (t ex om man vill jobba i riktigt samlad skritt mer än några steg i taget) så behöver hästen kondis, för att inte få mjölksyra i musklerna för fort. Och man tränar inte kondis genom renodlad muskelträning, utan genom att få igång flåset.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
922
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 882
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp