Subaru Forester/Legacy 96-06 som dragbilar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom besiktningen nästa år, är fullkomligt livsfarlig att köra släp med (oberoende av typ), och verkstäderna inte vill ha med oss att göra längre, behöver vi en annan modernare dragbil än min Volvo 850. Då även våran förra bil innan Skrot-Skodan, en BMW 318 från -08, skrotades -14 vid 6 års ålder och 13 000 mil, har vi nu lessnat på allt vad "modernt skit" heter och istället börjat snegla åt Subaru Forester av årsmodell ca. 00-06 och Subaru Legacy av årsmodell ca. 96-03.
Dock undrar jag (vi) om det är någon här på Buke som har erfarenhet av dessa modeller från de åren? :)
Vi söker alltså en 4-hjulsdriven, automatväxlad bil som får dra 1 500 kg på B-kort. Prisklass upp till ca. 100 000 kr och inget "modernt skit" (minst 10 år gammalt!). På pappret verkar Subaru Forester och Legacy från de ovan nämnda årsmodellerna vara ypperliga för våra behov, men hur är de i verkligheten? Hur är de att köra hästsläp med? Drar de mycket soppa (läs: över 2 l/mil)? Går släpen stabilt bakom? Blir det tungt i uppförsbackar? Osv. Osv. Är intresserad av alla erfarenheter, positiva som negativa! :D
 
Ni har lessnat på all modern skit? Snacka om att dra allt över en kam pga några dåliga erfarenheter med två bilar.

Jag kan hälsa att min v70 -15 är mycket bättre skicka än den Subaru Legacyn -05 jag hade. Så nej allt modern är inte skit. Subban var helt sönderrostad i ramen.
Tänk på att Subban rostar väldigt lätt undertill, sen var det en bensinare och drog väldigt mycket bränsle.
 
Exet köpte en forrester -10 diesel, vad jag kommer ihåg drar den mycket bränsle. Gick tungt att dra.
Legacyn höll på att dö när man hade släp med häst i bakom, forrestern drar bränsle var något starkare än legacyn.
De ligger långt bakom hur v70 jag har idag, den är stark, bränsle snål och märks inte ens art du har ett släp bakom.

Ändå är det ju ”modern skit” enligt er. 🙄
 
Jag har ett par kompisar som kört Subaru, minns dock ej modellerna just nu. Samtliga har haft problem med växellådan och kör idag annat märke. Men det är kanske 4-5 stycken så det kan ju vara en slump.
 
Jag har dragit med Forester -17 och legacy (har jag för mig???) -14. Båda trevliga starka bilar som drog ca 0,6 l/mil utan transport och 0,8 ungefär med. Diesel automat.

När jag letade dragbil fick jag se att det var svårt att hitta automat som får dra 1500 på b-kort. Därav köpte jag manuell. Båda subarubilarna fick dra 1500 har jag för mig(kommer inte riktigt ihåg iom att mitt släp väger mindre än så). Dyra som satan dock, -17 skulle kosta 330000. -14 låg på ca 150000.
 
De är rostburkar, fyrhjulsdriften är bra. På de äldre Subarubilarna med manuell växellåda har backväxeln ganska hög utväxling dvs du kör ganska snabbt på backen, och kommer därför slira endel på kopplingen så räkna med ett kopplingsbyte om du inte är jättebra på att köra eller om bilen haft en hästägare innan.
 
Om ni vill ha en bil som är tacksam att reparera och greja med är det inte en Subaru ni önskar för satan i gatan vad reservdelar kostar pengar till dessa! En tripp till verkstad för att något är trasigt är jag glad om det är billigare än 8000 (5000 är billigt!) och det är den summan pga delar och inte utfört arbete. Vissa år har jag alltså fått lägga närmare 20000 på reparationer.

Att skrota en bil från -14 låter helt vridet. För att ni inte gillar den?
 
Det låter som om ni har haft extrem otur med två specifika bilindivider, alternativt använder dem på extremt sätt. Varken Skoda Octavia eller BMW 318 är dåliga bilar, på gruppnivå.

Hursomhelst, för vad det är värt - min bror har nyligen bytt från XC70 D4 till en Forester (diesel), om än en 2011. Han drar inte hästtransport men drar ofta en husvagn på strax under 2 ton, och han är inte imponerad av Subaruns vägegenskaper och motorkaraktär jämfört med XC70:n. Subarun som har originaldimension på däck/hjul och fräscha stötdämpare upplevs som ostadigare i längsled, den känns som om den har kortare hjulbas än den har så att säga. Han överväger att byta till större fälgar och lägre däck för att om möjligt stabilisera. Samma husvagn som gick som på räls i 100 efter XC70:an är störande instabil och svajig över 85 med Subarun. Motorkaraktären känns inte optimal för att dra tungt, där finns effekt på höga varv men inte särskilt mycket användbart vridmoment jämfört med D4:an.

Med det sagt vet jag att många håller Subaru Forester som underbar att dra hästtransport med. Stark och stabil. Så antingen har brorsan ett tråkigt exemplar, eller så har många hästägande Subaruförare låga krav. :p
 
Jag har dragit med Forester -17 och legacy (har jag för mig???) -14. Båda trevliga starka bilar som drog ca 0,6 l/mil utan transport och 0,8 ungefär med. Diesel automat.

När jag letade dragbil fick jag se att det var svårt att hitta automat som får dra 1500 på b-kort. Därav köpte jag manuell. Båda subarubilarna fick dra 1500 har jag för mig(kommer inte riktigt ihåg iom att mitt släp väger mindre än så). Dyra som satan dock, -17 skulle kosta 330000. -14 låg på ca 150000.
Volvo v50 får dra 1500. Trevlig bil.
 
Har haft en Subaru Legacy Outback -97, saknar fortfarande den bilen! :love: Drog 1800 kg utan problem, fantastisk 4-hjulsdrift och låg som en smack på vägen, riktigt skön bil att köra även utan släp. Automalåda, aldrig problem med den.

Meeen - den rostade sönder för et par år sedan... Annars var det sällan fel på bilen, men de gånger något behövde bytas var det dyyrt då den har en lite speciell motor. Drog väl kring 1,5 l/mil med släp på långkörning skulle jag gissa.

Ska ha en ny Subaru nån gång när jag blir rik, men kommer ta diesel då.
 
Provkörde en Legacy för nån vecka sen (min bil är sönder, ska köpa ny), blev väldigt förvånad hur seg den var i växellådan. Läst på ganska mycket och Subaru från tidigare än 2010 rekommenderades inte pga massor av fel. Ska se om jag kan hitta det. Behöver ni 4hjulsdrift?
 
Jag vet att Legacyn har problem med kopplingen, den går sönder efter ett par år. Bytte in min när koppling var på väg att rasa. Kostar skjortan att byta.
Jag hade nog valt att titta på andra bilar också. Vet att både Volvo och Audi har fyrhjulsdrivna bilar.
 
Angående subban och släp/4wd förresten. Min är en legacy -05. Jag tycker att den är rätt trevlig att åka med osv. Dragit en hel del släp och tycker att den är rätt sjysst men den vill gärna ligga på lite högre varv än min gamla 850 med släp för att vara glad.

Däremot fyrhjulsdriften. Nog för att man kommer fram överallt. Var inplogad en gång, snödrivan nästan lika hög som bilen, orkade ta bort halva drivan om ens det och sen sket jag i det och mosade ner resten, har även kört några km på oplogad väg en sån där morgon när all världens snö rasat ner utan problem. Däremot, min legacy släpper förvånansvärt lätt greppet från marken när det är halt och det är baskemig inte roligt. Folk med vissa bilar med 4wd säger att de kör som dårar och bilen går som tåget. Det funkar inte med min är den korta beskrivningen. Med det sagt: söker ni 4wd för att köra en bil som går som tåget oavsett underlag som vissa 4wd tydligen ska vara är det nog inte en legacy ni söker. Den tar sig fram bra men man får ha i bakhuvudet att det är en 4wd och om man inte är försiktig och har lite osis är resultatet att bilen vill snurra. Det är inte lajban alltså.
 
Angående subban och släp/4wd förresten. Min är en legacy -05. Jag tycker att den är rätt trevlig att åka med osv. Dragit en hel del släp och tycker att den är rätt sjysst men den vill gärna ligga på lite högre varv än min gamla 850 med släp för att vara glad.

Däremot fyrhjulsdriften. Nog för att man kommer fram överallt. Var inplogad en gång, snödrivan nästan lika hög som bilen, orkade ta bort halva drivan om ens det och sen sket jag i det och mosade ner resten, har även kört några km på oplogad väg en sån där morgon när all världens snö rasat ner utan problem. Däremot, min legacy släpper förvånansvärt lätt greppet från marken när det är halt och det är baskemig inte roligt. Folk med vissa bilar med 4wd säger att de kör som dårar och bilen går som tåget. Det funkar inte med min är den korta beskrivningen. Med det sagt: söker ni 4wd för att köra en bil som går som tåget oavsett underlag som vissa 4wd tydligen ska vara är det nog inte en legacy ni söker. Den tar sig fram bra men man får ha i bakhuvudet att det är en 4wd och om man inte är försiktig och har lite osis är resultatet att bilen vill snurra. Det är inte lajban alltså.

En bekant till mig som kört bärgare innan brukade säga att oftast är 4wd en falsk trygghet - han hämtade upp 4wd lika ofta som tvåhjulsdrivna bilar. Den främsta skillnaden var att de fyrhjulsdrivna stod längre ut på åkrarna :D
 
Däremot, min legacy släpper förvånansvärt lätt greppet från marken när det är halt och det är baskemig inte roligt.
Mitt intryck är att det är en rätt vanlig upplevelse/egenskap hos många 4wd. När det väl släpper så släpper det på alla fyra, och då är det bökigare att reda ut än när en 2wd släpper med drivhjulen. Det blir extra viktigt med bra antispinn/antisladd.
 
En bekant till mig som kört bärgare innan brukade säga att oftast är 4wd en falsk trygghet - han hämtade upp 4wd lika ofta som tvåhjulsdrivna bilar. Den främsta skillnaden var att de fyrhjulsdrivna stod längre ut på åkrarna :D
Mitt intryck är att det är en rätt vanlig upplevelse/egenskap hos många 4wd. När det väl släpper så släpper det på alla fyra, och då är det bökigare att reda ut än när en 2wd släpper med drivhjulen. Det blir extra viktigt med bra antispinn/antisladd.
Ja, de är luriga men min kan man inte ens köra som en dåre med utan att den lossnar, det är liksom kört redan vid själva tanken :D de jag känt som kört i lite större modeller på bilar har kunnat köra på rätt bra utan att ens behöva tänka "det är vinter". Maken körde i något 50-område sin första vinter där bilen släppte två gånger, i långsam hastighet. Så fort den släpper vill den ju snurra så då fick han känna på det även om det iom hastigheten var lätt att ordna. Jag hade tjatat hål i huvudet på honom om att han skulle ta det försiktigt med den pga sladd=snurra. Den är bökigare att köra än min gamla Volvo med framhjulsdrift när det är halt. Den enda gången den får plus för 4wd är egentligen när det är massor med snö eller liknande på vägen för det är liksom skitsamma om det går uppför, nerför, stopplikt osv för den går att ta sig fram med.

Lägger till: hade gärna haft möjlighet att koppla bort 4wd från den där bilen så man själv kunnat reglera den själv.
 
Angående subban och släp/4wd förresten. Min är en legacy -05. Jag tycker att den är rätt trevlig att åka med osv. Dragit en hel del släp och tycker att den är rätt sjysst men den vill gärna ligga på lite högre varv än min gamla 850 med släp för att vara glad.

Däremot fyrhjulsdriften. Nog för att man kommer fram överallt. Var inplogad en gång, snödrivan nästan lika hög som bilen, orkade ta bort halva drivan om ens det och sen sket jag i det och mosade ner resten, har även kört några km på oplogad väg en sån där morgon när all världens snö rasat ner utan problem. Däremot, min legacy släpper förvånansvärt lätt greppet från marken när det är halt och det är baskemig inte roligt. Folk med vissa bilar med 4wd säger att de kör som dårar och bilen går som tåget. Det funkar inte med min är den korta beskrivningen. Med det sagt: söker ni 4wd för att köra en bil som går som tåget oavsett underlag som vissa 4wd tydligen ska vara är det nog inte en legacy ni söker. Den tar sig fram bra men man får ha i bakhuvudet att det är en 4wd och om man inte är försiktig och har lite osis är resultatet att bilen vill snurra. Det är inte lajban alltså.

jag upplevde när jag provkörde för nån vecka sen att den också ville ligga på höga varv, tyker du det är problem med släp? Jag funderade nämligen direkt på att om den vill ligga så högt på vanlig väg, hur blir det då med transport upp på Hallandsåsen....
 

Liknande trådar

Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 589
Senast: Buck
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 835
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp