Subaru vs Volvo

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har börjat spåna lite på nästa bil.
I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L /milen. Den är trevlig att köra och bra att dra med, men den kommer inte hålla för alltid. Jag funderar mycket hur jag vill göra med nästa bil.

Jag gillar Subarus fyrhjulsdrift att den alltid driver på alla fyra oavsett vilket däck som har fäste eller inte.
Nu på sistone har jag blivit lite mer och mer intresserad av Volvo, pga säkerheten i dom, samt ljud och komfort.
Jag vet att om jag skulle ge mig på en Volvo skulle det få bli något XC70/XC90 liknande, så den får dra lite, vet inte om bilen kommer kännas stor och klumpig när man t ex inte drar ett släp.
Subarun jag har nu har superbra svängradie, de nyare xc70 jag kört har sämre svängradie och jag funderar på om det kommer vara någon som påverkar?

Bilen jag har nu, känns som en gokart när man kör vanligt.

Andra saker jag funderar på är bland annat vilken av bilarna som är billigast att ta hand om, när de ska in på verkstad osv. Jag har dålig koll.
Sen funderar jag mycket på fördelarna vs nackdelarna med bensin eller diesel. Jag vet att dieselmotorer är starkare och har bättre vridmoment och det känns som det är en stor fördel om jag vill dra tunga släp. Däremot blir skatten på en dieselbil blir mycket högre än en bensinare.

Funderar på om jag glömt ta med någon aspekt, som är viktig att ha med i tankarna?
 
Funderar du på diesel så ska du även tänka på att pendlar du korta sträckor ofta så mår inte bilen jättebra av det. Bytte precis min Opel corsa diesel mot en subaru legacy bensin just för att det inte var kul när den skrek om att partikelfiltret inte var rent (pendlar 1 mil fyra gånger om dagen typ 4 dagar i veckan)

Har du kollat på subaru outback? Där har du ju lite högre markfrigång om det är önskvärt.
 
Funderar du på diesel så ska du även tänka på att pendlar du korta sträckor ofta så mår inte bilen jättebra av det. Bytte precis min Opel corsa diesel mot en subaru legacy bensin just för att det inte var kul när den skrek om att partikelfiltret inte var rent (pendlar 1 mil fyra gånger om dagen typ 4 dagar i veckan)

Har du kollat på subaru outback? Där har du ju lite högre markfrigång om det är önskvärt.
Jag pendlar dagligen 6 mil, (3 mil till jobbet). Vet inte om det räknas som för kort sträcka.
Om det blir en Subaru blir det Forestern, då den får dra mer än Outbacken, samt man sitter lite högre upp. Det tilltalar mig lite att inte sitta på "backen" som det känns att jag gör nu med Legacyn. :p
 
Jag pendlar dagligen 6 mil, (3 mil till jobbet). Vet inte om det räknas som för kort sträcka.
Om det blir en Subaru blir det Forestern, då den får dra mer än Outbacken, samt man sitter lite högre upp. Det tilltalar mig lite att inte sitta på "backen" som det känns att jag gör nu med Legacyn. :p

Visst ja, den finns ju också :up: hade nog hellre kört subaru än Volvo men jag är inte opartisk. Åk och provkör :)
 
Visst ja, den finns ju också :up: hade nog hellre kört subaru än Volvo men jag är inte opartisk. Åk och provkör :)
Jo, jag är lite kluven. Lutar i dagsläget mer åt Subaru, men har väl börjat känna att det här med säkerheten känns ganska viktig också och Volvo är i en klass för sig själv när det gäller säkerheten. Just på den fronten vet jag inte riktigt vart Subaru står. Får höra av många jag möter att jag har en grym dragbil i dagsläget och en bra bil.
Jag är lite av ett Volvofan, har troligen alltid varit det. Pappa har alltid haft Volvo, så hängt med i deras utveckling från 240 till dagens bilar, hade en 940 och körde själv innan jag köpte loss Subarun.
Ja provköra får jag försöka ta mig till.
 
Jag har börjat spåna lite på nästa bil.
I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L /milen. Den är trevlig att köra och bra att dra med, men den kommer inte hålla för alltid. Jag funderar mycket hur jag vill göra med nästa bil.

Jag gillar Subarus fyrhjulsdrift att den alltid driver på alla fyra oavsett vilket däck som har fäste eller inte.
Nu på sistone har jag blivit lite mer och mer intresserad av Volvo, pga säkerheten i dom, samt ljud och komfort.
Jag vet att om jag skulle ge mig på en Volvo skulle det få bli något XC70/XC90 liknande, så den får dra lite, vet inte om bilen kommer kännas stor och klumpig när man t ex inte drar ett släp.
Subarun jag har nu har superbra svängradie, de nyare xc70 jag kört har sämre svängradie och jag funderar på om det kommer vara någon som påverkar?

Bilen jag har nu, känns som en gokart när man kör vanligt.

Andra saker jag funderar på är bland annat vilken av bilarna som är billigast att ta hand om, när de ska in på verkstad osv. Jag har dålig koll.
Sen funderar jag mycket på fördelarna vs nackdelarna med bensin eller diesel. Jag vet att dieselmotorer är starkare och har bättre vridmoment och det känns som det är en stor fördel om jag vill dra tunga släp. Däremot blir skatten på en dieselbil blir mycket högre än en bensinare.

Funderar på om jag glömt ta med någon aspekt, som är viktig att ha med i tankarna?
Subaru rostar väldigt lätt. Bra bilar i övrigt men jag och min man väljer bort dom pga rosten. Han jobbar dessutom på bilbesiktningen och vet inte hur många subbor som är kraftigt rostangripna.
 
Vi har en S80 D5 awd, riktigt kul bil att köra då det finns mycket motor i den. Tyvärr har vi inte dragit något tyngre än båten (ca 1,5 ton) med den men den får dra 2 ton om jag inte kommer ihåg fel, mannen har BE-kort
Vi hade hoppats på att dra kompisarnas hästar men det blev aldrig tillfälle under sommaren
Angående partikelfilter har vår volvo aldrig varnat och då går den 1,7 mil/väg som tar 15-20 minuter och det verkar räcka
 
Subaru rostar väldigt lätt. Bra bilar i övrigt men jag och min man väljer bort dom pga rosten. Han jobbar dessutom på bilbesiktningen och vet inte hur många subbor som är kraftigt rostangripna.
Menar har på att Volvo t ex inte alls rostar i den bemärkelsen då?
Hur gamla är Subborna när de börjar bli rostiga?
Ska till besiktningen imorrn med min 10åriga Subba. Får se vad de har att säga om den. :p
 
Provkör de bilar du är nyfiken på, det mesta brukar lösa sig då.

För egen del räcker det med att fundera på hur det känns att berätta för andra att jag har en viss bil. Tänker jag "Hej, jag har en Volvo" så dör jag nästan av uttråkning, tänker jag "Hej, jag har en Subaru" så blir jag glad :D Köpte mig en Impreza för några veckor sedan, funderade på Volvo ett tag eftersom det verkade vara enda vettiga bilen i min prisklass (såg aldrig någon impreza till salu förrän min dök upp) och varje gång jag ser någon nu som påminner om de jag tänkt provköra så blir jag lättad av tanken på att inte ha en sådan.

I mina ögon är det där med att ha en bil mer än bara "något som ska förflytta mig från punkt a till punkt b". Men jag kör bil väldigt mycket också och att verkligen trivas i min bil är lika viktigt som att tex trivas med mitt jobb. Skulle därför inte tveka att ta en något mindre säker bil som fick mig glad under körningen, än en supertrygg bil som kändes pisstråkig.

Kan tillägga att min Subaru är mer än 10 år gammal och inte har någon synlig rost. Repig är den, men i övrigt i väldigt bra skick vad jag kan se.
 
Jag har ju redan "provkört" bägge bilarna, blir nog dock mer seriös provkörning när jag väl bestämt mig för att köpa ny bil, vilket jag inte tror sker förrän om 2-3 år nånting kanske.

Det jag gillar med min Subba är att den är pigg och alert, bra svängradie, det har det inte varit i Volvo som jag provkört, men däremot komforten är riktigt go för min kropp i en Volvo och sen tycker jag personligen Volvo har lite bättre stereo.
Det som i nuläget talar för Subaru är att den alltid driver på alla fyra hjuö, har dålig koll om Volvo uppdaterat sitt, vet de hade förr i alla fall att det var 4wd men det drev bara på det däcket som hade fäste och det vet jag inte riktigt vad jag tycker om det.

Har kört upp med min Subba ur ett dike som jag fastnade i på vintern, tror inte jag hade kommit upp utan fyrhjulsdriften, dock saknade jag diffspärren.
 
Menar har på att Volvo t ex inte alls rostar i den bemärkelsen då?
Hur gamla är Subborna när de börjar bli rostiga?
Ska till besiktningen imorrn med min 10åriga Subba. Får se vad de har att säga om den. :p
Nej verkligen inte. :) har sett otroligt många 80-talare Volvo som är typ 99% rostfria. Subaru behöver tyvärr inte många år för att rosta. Men bor man i Norrland där de inte saltas och tvättar jäkligt ofta kan de ju klara sig bättre men generellt rosthögar. Synd på en annars mkt bra bil! Dock krävs de en del rost för att besiktningen ska underkänna pga det men man behöver ju byta endel delar typ bromsrör o sånt som rostar sönder ändå. Volvo är ju gjord för svenska vintrar där man saltar medans Subaru inte har de problemet, japansk ju, så de behövs inget rostskydd för de rostar inte där.
 
Nej verkligen inte. :) har sett otroligt många 80-talare Volvo som är typ 99% rostfria. Subaru behöver tyvärr inte många år för att rosta. Men bor man i Norrland där de inte saltas och tvättar jäkligt ofta kan de ju klara sig bättre men generellt rosthögar. Synd på en annars mkt bra bil!
Frågade på besiktningen idag och det är tydligen ett vanligt fenomen att de japanska bilarna rostar undertill i bak. Bor tyvärr där det saltas rätt mycket, så Volvo väger nog lite tyngre just nu.
 
Provkör de bilar du är nyfiken på, det mesta brukar lösa sig då.

För egen del räcker det med att fundera på hur det känns att berätta för andra att jag har en viss bil. Tänker jag "Hej, jag har en Volvo" så dör jag nästan av uttråkning, tänker jag "Hej, jag har en Subaru" så blir jag glad :D Köpte mig en Impreza för några veckor sedan, funderade på Volvo ett tag eftersom det verkade vara enda vettiga bilen i min prisklass (såg aldrig någon impreza till salu förrän min dök upp) och varje gång jag ser någon nu som påminner om de jag tänkt provköra så blir jag lättad av tanken på att inte ha en sådan.

I mina ögon är det där med att ha en bil mer än bara "något som ska förflytta mig från punkt a till punkt b". Men jag kör bil väldigt mycket också och att verkligen trivas i min bil är lika viktigt som att tex trivas med mitt jobb. Skulle därför inte tveka att ta en något mindre säker bil som fick mig glad under körningen, än en supertrygg bil som kändes pisstråkig.

Kan tillägga att min Subaru är mer än 10 år gammal och inte har någon synlig rost. Repig är den, men i övrigt i väldigt bra skick vad jag kan se.

Har du haft den på lift så du ser undertill eller tänker du på rost på utsidan nu? Typ dörrar, skärmar o sånt?
 
Har du haft den på lift så du ser undertill eller tänker du på rost på utsidan nu? Typ dörrar, skärmar o sånt?
Lift, underredet bak. Ser värre ut än vad det är, de rekommenderade rostskydd där bak så det inte rostar mer än vad det börjat göra. Såg det på besiktningen idag.

Min är 10 år, ingen synlig rost, men har rost när man har den på lift undertill där bak.
 
Frågade på besiktningen idag och det är tydligen ett vanligt fenomen att de japanska bilarna rostar undertill i bak. Bor tyvärr där det saltas rätt mycket, så Volvo väger nog lite tyngre just nu.
Ja det är ju så. Ska man köpa så kan man ju dock rostskyddsbehandla om bilen är relativt ny så den är fräsch sen innan. Kostar typ 7-8' för en kombi ungefär o då håller den ju betydligt längre! Om du vill ha Subaru för allt annat :).

Vi är bilintresserade så har flera bilar, uteslutande tyskt och svensk (Volvo, vw och Audi) och dom är 100% rostfria, trots rätt många mil. Och sen har hi en Toyota som också har värdelöst rostskydd, den är dock rostskyddsbehandlad så den är ju fräsch. Har dock sett andra toyotoe av exakt samma modell och årsmodell som är riktigt bruna undertill. Så en rostskyddsbehandling är verkligen en extra försäkring om man vill köpa japanskt!
 
Ja det är ju så. Ska man köpa så kan man ju dock rostskyddsbehandla om bilen är relativt ny så den är fräsch sen innan. Kostar typ 7-8' för en kombi ungefär o då håller den ju betydligt längre! Om du vill ha Subaru för allt annat :).
Det är frågan, det återstår att se, vet inte riktigt åt vilket håll de utvecklat Subaru, så kommer bli tvungen att provköra sen när det väl är dags för riktigt köp. Just nu samlar jag bara information och se vilket som väger tyngst. Känner det beror helt på hur man ser på det.
 
Jag har börjat spåna lite på nästa bil.
I dagsläget har jag en Subaru Legacy -05, bensinare, som får dra 1800kg och dricker ca 0,8 L /milen. Den är trevlig att köra och bra att dra med, men den kommer inte hålla för alltid. Jag funderar mycket hur jag vill göra med nästa bil.

Jag gillar Subarus fyrhjulsdrift att den alltid driver på alla fyra oavsett vilket däck som har fäste eller inte.
Nu på sistone har jag blivit lite mer och mer intresserad av Volvo, pga säkerheten i dom, samt ljud och komfort.
Jag vet att om jag skulle ge mig på en Volvo skulle det få bli något XC70/XC90 liknande, så den får dra lite, vet inte om bilen kommer kännas stor och klumpig när man t ex inte drar ett släp.
Subarun jag har nu har superbra svängradie, de nyare xc70 jag kört har sämre svängradie och jag funderar på om det kommer vara någon som påverkar?

Bilen jag har nu, känns som en gokart när man kör vanligt.

Andra saker jag funderar på är bland annat vilken av bilarna som är billigast att ta hand om, när de ska in på verkstad osv. Jag har dålig koll.
Sen funderar jag mycket på fördelarna vs nackdelarna med bensin eller diesel. Jag vet att dieselmotorer är starkare och har bättre vridmoment och det känns som det är en stor fördel om jag vill dra tunga släp. Däremot blir skatten på en dieselbil blir mycket högre än en bensinare.

Funderar på om jag glömt ta med någon aspekt, som är viktig att ha med i tankarna?

Angående Subaru hade jag hellre valt Outbacken än Forestern. Men vis efter att en av mina Subarus hade sådana oljeläckage i motorn att den ena (-06) efter 3 års strul blev tillbakaköpt av verkstaden och att den andra Subarun (-07) brann upp under färd på vår husvagnssemester så skulle jag i alla lägen rekommendera Volvon. Jag tror att det är ett allvarligt fel på Subarus motorer.
 
Puttar denna tråden också, hur många mil är "mycket"/för mycket på Subaru?
Beror på vad för årsmodell, var den är körd etc. Ofta rosten som gör att de går sönder, så kollar man noga rosten, alltså undertill o har bilen på lyft så kan man nog köpa en som varjefall gått 25-30' om man vill. Jag skulle dock inge köpt en som gått så pass långt om man inte har en sambo, man eller nån i närheten som kan mecka endel själv, gärna ha svets också. Kolla efter en norrlandskörd bil om du är sugen på Subaru, ingen rost där inte. :)
 
Angående Subaru hade jag hellre valt Outbacken än Forestern. Men vis efter att en av mina Subarus hade sådana oljeläckage i motorn att den ena (-06) efter 3 års strul blev tillbakaköpt av verkstaden och att den andra Subarun (-07) brann upp under färd på vår husvagnssemester så skulle jag i alla lägen rekommendera Volvon. Jag tror att det är ett allvarligt fel på Subarus motorer.
Nu blir jag nojjig, idag tändesn oljelampan på Subban, hällde i olja, har inte riktigt vart med om att den "druckit" olja innan så som den verkade göra nu. Får köpa mer olja, men blir klart lite nojjig när jag läser det du skriver. Min är en -05.
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: super
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 694
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 374
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp