Bukefalos 28 år!

Suck. Eksem...

G

Generalen

Arwen har kliat upp en eksemsår på halsen, precis under hakan. Tidigare har det bara varit lite rött men de senaste dagarna har det blossat upp rejält, och ikväll lyckades hon klia upp ett vätskande sår alltså.

Veterinär ska kontaktas imorgon, men tills dess, vad kan jag göra? Besök hos veterinären lär väl inte ske förrän nästa vecka gissar jag, kommer fråga imorgon vad jag kan införskaffa tills dess mer exakt men finns det något sett jag kan lindra det på ikväll?

Tillräckligt stor tratt har vi dessvärre inte, om nu någon inte har en idé på ett hemma-fix. Tvätta med vatten och ha på Idomin-salva? Eller bara tvätta? Tvål och vatten? Annat?

Vad kan det bero på? Svårt att säga givetvis, eksemet håller sig på ett mindre område mitt på halsen, just det stället och ingen annanstans. Kan det vara läder-halsbandet? Har ju varit fuktigt nu under hösten. Fast det känns väl lite långdraget. Foder-eksem, hur brukar det arta sig? Det brukar väl vara över hela kroppen och inte ett exakt ställe?

/Generalen som ber om att det bara är något tillfälligt...
 
Sv: Suck. Eksem...

Potatismjöl eller babypuder för att suga upp det blöta, sen jukonsalva. Funkar skitbra.
 
Sv: Suck. Eksem...

Låter mer som sk hotspot. Tvätta med vatten och lägg på zinkpasta som är uttorkande om du ska kleta dit något. Bättre att försöka ha det luftigt tycker jag personligen, men geggar det mkt så kan ju zinkpasta vara idé.
 
Sv: Suck. Eksem...

+ AnnaJL

Och självklart har jag varken zinkpasta eller jukonsalva hemma, skit också! :crazy: Potatismjöl tror jag att jag har dock, ska man dutta på det och låta det vara en stund och sen tvätta bort, eller ska det stanna på huden en längre tid?

Ska jag vänta med veterinär och "hemma-behandla" några dagar för att se om det blir bättre kanske? Eller ska man ringa imorrn och höra efter ändå?

Någon som vet om man kan köpa trattar på apoteket förresten?
 
Sv: Suck. Eksem...

Jag behandlar alltid min hunds fukteksem själv. Läker precis lika fort som om man får nån salva av veterinär.

Jag brukar inte tvätta eksemen alls, bara om det är smutsigt. Pudrar bara på potatismjöl och smörjer jukonsalva i kanterna. Jukonsalva luktar ju lite illa så min hund brukar inte klia efter man smörjt på det. Läker på några dagar på så vis.

Om man hinner upptäcka eksemen innan de börja vätska smörjer jag med aloe vera för att kyla ner och lindra klådan.
 
Sv: Suck. Eksem...

På min allergihund funkar Hydrokortisonsalva jättebra på kliande fläckar.
 
Sv: Suck. Eksem...

Fast på vätskande sår bör man inte ha kortisonsalva av något slag..
 
Sv: Suck. Eksem...

Min jobbarkompis har en boxer som är allergisk mot kvalster vilket inte är alltför ovanligt på boxer? Finns i rätt många linjer har jag hört från henne. Det började som du beskriver och det tog väldigt lång tid innan de kom på vad det var. Hon fick diverse salvor och nu får hon sprutor med jämna mellanrum för att hålla det ok. Något som fungerar ganska bra är tydligen att smörja med aloevera salva när hon har kliat upo hår.

Nu behöver det ju absolut inte vara detta din hund har, tänkte bara att det kan vara bra att veta för det tog så otroligt lång tid att komma på vad det var för jobbarkompisen. Tror som Gnist att någon kortisonsalva int är bra, idomin/helosan kan fungera tills ni varit hos veterinären.
 
Sv: Suck. Eksem...

Mitt senaste absolut bästa fuktexcems-tips - om vi utgår ifrån att det är ett sådant - är OtiCurant. Ett "nytt" pulver som används bla. vid behandling av öron-åkommor! Finns på många apotek och vet.mottagningar.

Tvätta med tvål och vatten, raka rent runtomkring, strö på pulvret och ta på strumpor på tassarna - om det hindrar hunden från att klia.

/Swat
 
Sv: Suck. Eksem...

Tack, det ska jag försöka leta reda på idag! Känns smidigare än krämer.
 
Sv: Suck. Eksem...

Min jobbarkompis har en boxer som är allergisk mot kvalster vilket inte är alltför ovanligt på boxer? Finns i rätt många linjer har jag hört från henne. Det började som du beskriver och det tog väldigt lång tid innan de kom på vad det var. Hon fick diverse salvor och nu får hon sprutor med jämna mellanrum för att hålla det ok. Något som fungerar ganska bra är tydligen att smörja med aloevera salva när hon har kliat upo hår.

Nu behöver det ju absolut inte vara detta din hund har, tänkte bara att det kan vara bra att veta för det tog så otroligt lång tid att komma på vad det var för jobbarkompisen. Tror som Gnist att någon kortisonsalva int är bra, idomin/helosan kan fungera tills ni varit hos veterinären.

Förvisso, men det känns snarare som en hot spot i nuläget som fått breda ut sig för mycket. Hon får varken vara uppe i vår säng eller i soffan där det ju finns mest kvalster i hela huset (dock inte av den anledning), bädden hon har är en vanlig bia. Visst kan det fortfarande vara någon typ av kvalster-allergi, just nu känns det lite långsökt, men jag har inte heller någon erfarenhet av det så det är svårt att säga.
 
Sv: Suck. Eksem...

Tycker absolut inte att du ska utgå från kvalsterallergi men kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom en hane som lämnat en del hundar med just kvalsterallergi är pappa till hennes hund och finns med i stamtavlan på din med. Och det är inte roligt när det tog så lång tid som det gjorde för dem att komma på vad för slag allergi det var.
Men ingen ide att måla fan på väggen! :)
 
Sv: Suck. Eksem...

Å fan? Nu blev jag ju nyfiken, vilken av dem är det? Det var ingenting som uppfödaren upplyste mig om, men man kan väl inte lita på att de har koll på allt. Men om till och med du vet om det som inte har boxer, så kan man ju tycka det kanske :crazy:.

*kl*

Nu har jag i varje fall varit på både apotek och i djuraffär, och fått känna mig smått dumförklarad i båda :D. OtiCurant hade ingen av dem hört talas om, Jukonsalva utgick från Apotekets sortiment för flera år sedan. Fick i varje fall med mig en aloe vera-salva och zinkpasta från apoteket, i djuraffären blev det en tratt som förmodligen är för liten.

Självklart skulle djuraffärs-karln börja påpeka att det var foderallergi, och hävdade bestämt att det endast är de dyraste fodren som gäller! (trots att de hade bl a Doggy i affären) När jag berättade att jag gav ett högenergifoder och inte valpfoder ville han nog egentligen gå bananas, är det så dåligt att ge ett högenergifoder och inte ett exakt VALPfoder till en 9 månaders? :confused: Just nu får hon Carrier, hon har fått både Doggy Prof. Extra innan och Royal Canin, inga superfoder någon av dem men Carrier är det hon gått bäst på hittills, vetefritt dessutom.

Nåja, smått intressant människa det där, som även pekade på att RC och Eukanuba (?) minsann hade "specialutvecklade" rasfoder... hade lust att säga "bullshit!" och starkt påpeka att det bara var för att sälja mer av skiten, men höll tyst :angel:.
 
Sv: Suck. Eksem...

som swat skerv.. raka rent.. min rottis har fuktexem lite då o då under året. när det börjar så rakar jag bara rent ett par cm runt om. brukar alltid torka ut av sig själv då.. Ifall det är fuktexem din hund har så brukar det, ialla fall enl min erfarenhet, blossa upp o axelrera rätt fort på bara några dagar. Rakning har helt klart hjälpt min grabb! :) Lycka till!
 
Sv: Suck. Eksem...

Tycker absolut inte att du ska utgå från kvalsterallergi men kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom en hane som lämnat en del hundar med just kvalsterallergi är pappa till hennes hund och finns med i stamtavlan på din med. Och det är inte roligt när det tog så lång tid som det gjorde för dem att komma på vad för slag allergi det var.
Men ingen ide att måla fan på väggen! :)

Är det på tik- eller hanhundssidan?
Du får gärna PM:a mig mer information eftersom jag har ett halvsyskon till ts hund. Har inga som helst problem med min hund men sånt är ju rätt viktigt att få reda på ändå. Tack på förhand!
 
Sv: Suck. Eksem...

*kl*

Arwens eksem har tyvärr blivit värre och spridit sig under helgen :(. Jag har varit bortrest men lämnade sambon med instruktioner. Imorgon ska jag försöka få tag på en veterinär så får vi se vad hon/han säger. Hon har lyckats komma åt att klia en del också.

Tog en bild nyss, dock nytvättat så det är lite rött:
IMG_2941.jpg


Jag har aldrig behövt använda en försäkring förut, hur funkar det om besöket blir dyrare än självrisken?
 
Sv: Suck. Eksem...

Dom borde kunna direktreglera, om inte annat så får du med dig papper som du fyller i och skickar till ditt bolag.

Usch för utslag. :(
 
Sv: Suck. Eksem...

Ah, ok. Ja, blä :(. Vi som precis kommit igång igen.

Någon som har någon aning om vad det kan gå på? Vad brukar de göra vid eksem, antar att de tar lite prover?
 
Sv: Suck. Eksem...

Jag kan tänka mig att det görs ett skrapprov, säkert något blodprov också.

Vad det går på är ju supersvårt att säga. Det har ofta stor betydelse om du går till privat eller större klinik.
 
Sv: Suck. Eksem...

Det är nu man slår sig själv i huvudet 100 gånger om för att man glömt bort att byta bolag till ett som har FAST självrisk, nu när man är student... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 753
Hundhälsa Vovven fick det i förra veckan på hela halsen.. Var till veterinären, rakade bort pälsen på området och han fick en spray som man skulle...
2
Svar
20
· Visningar
24 534
Senast: bulldog
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 173
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 464
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp