Suck...Nu är jag så trött på det här!

Ajabaja

Trådstartare
Jag har skrivit flera trådar förut om det här & följt alla tipsen, men inte fått någon verkan.
Det handlar om min ponnys stora mage. Det ser ut som om han ska föla när som helst & jag börjar nästan tro på det nu!
I maj kom gräset & hästarna fick vara ute dygnet runt. Han har själv vant in sig på gräset då allt inte kommer på en gång. Foderstaten höll jag nästan helt kvar tills gräset mättade magarna & stödfodrade allt mindre. På inrådan härifrån tog jag bort allt kraftfoder & vitaminer. Sedan flyttade vi ut till stora betet, där inget hände med magen. Lika stor ändå. Han var alltså inte fet, kunde nästan se revbenen, men han var ändå jättestor.
Jag provade att ge linfrö några dagar, men såg ingen skillnad.
Sedan åter flytt till gamla betet, men ingen skillnad. Han går nu på dagarna i en liten hage med mycket gräs & på nätterna i beteshagen nästen utan gräs.
Jag fick tipset att ge MagTarm (magbalans) & har gjort det nu snart i en vecka. (Äter 1dl betfor till för att MagTarm ska gå i) Men ingen skillnad. Han har som tur är lagt på sig nu & är jättefin i hullet, snart blir han nog fet...
Han är spänd & hård runt buken & väldigt "bukig". Han mår för övrigt mycket bra, fin i pälsen, väldigt välmusklad & frisk i benen. Han är 17år welsh/arab med mycket bra kondis & brukar vara något svår att hålla i hull. Bajset är helt normalt & han är avmaskad.
Shettisen som tränas lika mycket, äter mer kraftfoder & säkert lite mindre gräs då han inte är ett matvrak, är jättefin & har inte alls problem med magen.

Frågan är: VAD GÖR JAG NU?

Jag tänkte ge klart hela burken med MagTarm & har det inte hänt nått när den är slut så gör jag ett träckprov & sen kontaktar veterinär. Är det en smart tankegång? :confused:

En annan grej som är konstig är att han inte brukar vara så hungrig & nu är han konstant hungrig oavsett om han får mycket mat eller lite. Vad beror det på?

Tacksam för svar! (vet snart inte vad jag ska ta mig till längre!) :(
 
Men om hästen har stor mage och du kan se revbena så har den ju proteinbrist. Ge hästen ordentlig uträknad foderstat i kombination med motion så ska du nog se att magen minskar i omfång.
 
Nu har jag inga problem med att revbenen syns, jag kan känna dem, men han börjar faktiskt bli lite fet nu. Innan gräset kom var allt frid & fröjd.
Han får mycket motion (är med & tränar shettisen för galopp) & går dessutom ute dygnet runt.
Jag trodde att det berodde på proteinbrist i början, men varför skulle det komma i samband med gräset?
Och sen så brukar de väl tappa muskler när de har proteinbrist, inte sätta nya?
Hur ska jag räkna ut en bra foderstat när jag inte vet värderna på gräset & hur mycket han äter? ;) Vill absolut inte ta in honom än då hans ben inte mår bra av det.

Spinn gärna vidare med mig! Jag vill ha en bra lösning & kan vara lite för kritisk ibland.. :smirk:

:bow:
 
Jag tycker att du ska fundera på att börja utreda det här med veterinär redan nu. Att buken är hård och spänd låter ju som om det är något mer än "bara" vanlig bukighet.
 
Det är snart oktober och näringen i gräset är inte det bästa nu. en del hästar kan svälla ut pga av näringsbrist. analysera ditt hö och gör en uträknad foderstat + motion...Det har du ju faktiskt INTE testat än...eller hur ? Jag tycker man INTE enbart ska förlita sig på gräset nu...det är ju trots allt höst ÄVEN om det måhända vara gräs kvar, men näringen är absolut inte super nu. Dessutom går den ute dygnet runt och sedan arbetar den, så nog borde den äta mer än vad som ges nu. en del hästar kan tro det eller ej börja minska i vikt och återfå normalvikt om man ger dom mera mat.
 
Hej
Jag tycker absolut du skall söka vetrinär, om så möjligt åka till klinik. Där kan du få hästen utredd och dessutom få ett träningsprogram.
Är det inget fel på din häst är det ju jättebra!!men varför inte vara på den säkra sidan?

Bättre safe än sorry....

Hoppas det löser sig :)
 
Ehhh.. bara en tanke... hörde om en häst som var mager men med stor uppsvälld buk...(och superdålig päls och sånt) efter en massiv avmaskning kom det ut nästan en skottkärra full med mask... :crazy:

Jag behöver väl inte nämna att stackars kusen nästan kolade av upplevelsen...

Är pållen regelbundet avmaskad?

Jag tycker du ska ta honom till veterinär snarast!
 
Hejdu.
Du har faktiskt skrivit lösningen själv. Kompisen som äter mer kraftfoder har inte samma problem. prova det. med största sannolikhet är det fel på näringsbalansen. Bukigheten tyder på undernäring då bukmusklerna inte orkar hålla upp magen.
Borde synas resultat efter bara några dagar om inte... veterinär.
;)
 
Hej!
Det konstiga om det är näring som fattas är ju att han har haft detta sen maj så det kan inte bero bara på oktobergräset.
Han är regelbundet avmaskad sedan jag köpte honom för 5år sedan. För ca 6-7år sedan vet jag att han hade mask & var kraftigt avmagrad.
Han är för övrigt mycket fin i muskler, päls & ben.
Shettisen hade lite gaser i magen & var rätt tjok i sommras men inför galoppen hårdtränade vi honom så han tappade en hel del "fett" & sedan räcker det med att ta honom till galoppbanan så får han en annan hållning & "drar in magen". (svårt att förklara, men han mår liksom bättre.)

Jag ringer väl veterinären på en gång då så får vi se när hon/han kan komma. Men till dess:
Har ni några tips på vad det är för mat jag ska ge honom extra? Han är som sagt mycket fin i hullet nu & jag vill inte att han ska få mer för då blir han smällfet! :crazy:

Tack så mycket! :bow:
 
Men du måste ju ge den mat...med det lilla du räknat upp är ju rena svältfödan. Varför inte göra en ordentlig uträknad foderstat, och sedan se vad som händer ?? Det är inte säkert hästen blir smällfet bara för du ökar fodret.
 
Om han får stor mage och tunn uppepå måste det ju vara proteinbrist..tycker lilla jag som kan sådär vansinnigt mycket om foder och sånt. Men jag kan bara se till min egen häst, han behöver extra lucern fast vi har kanonhö..året om nästan..enda tiden han inte får det är under juni-juli på betet då får han bara lite havre och mineraler..sen i augusti börjar jag med lite lucern igen. Annars skulle min häst se likadan ut som du beskriver din...vet andra som inte ger sina ett dugg tillskott på hela sommaren och dom är också fina...så det är väl från häst till häst.
Se bara till oss människor...jag måste äta mycket för att hålla vikten..riktig frukost..riktig lunch, middag och fika på kvällen..gärna några chokladkakor emellanåt och grädde i maten...Medans min sambo går upp 2 kg bara han tittar på en bulle....
 
Nä just det. Min feta isis har fått mera hö och mycket mera kraftfoder så att musklerna fått sitt. Han gick ner i vikt och fått mindre bukmage. !! :confused:
 
Just det. Såg ett program om människor som bantade. Dom sa där att: Man kan inte svälta sig smal, typ man lever på absolut svältföda o.s.v...och tror man ska gå ned i vikt, för då tror kroppen det är kristider och börjar bunkra upp för svälten...och vipps så ökar man i vikt...Nåt sånt lite hårddraget sa dom. Men däremot om man äter ordentligt och nyttigt flera mål om dagen...ja då minskar man i vikt. Det är nog samma med djur...fungerar nog inte helt olika. Min hund tex har anlag för övervikt och henne har jag bantat hur många ggr som helst...med ren svältföda emellanåt...men inte minskade hon i vikt heller...snarare bullade ut mera. Tillslut sket jag i bantandet och gav ordentligt, dock ej överdrivet med mat, men det hon skulle ha för sin vikt/ras/stl osv...och sedär...hunden minskade i vikt.
 
Fullständigt korrekt ang människor.

Som fd anorektiker så vet jag dels det där utan och innan, och har sett det fungera med.

Vid för lågt födointag går kroppen in i svältberedskap, och drar ner på allt den kan avvara. Hjärtat slår saktare (dvs lägre puls), kroppstemperaturen sänks (därför anorektiker fryser så överjävligt hela tiden), ÄMNESOMSÄTTNINGEN går ner till en lägre nivå, vilket gör att man förbränner mndre, samtidigt tar kroppen iom den långsamma äämnesomsättningen ut mer energi och fett etc ur maten som i normalfallet, kroppen börjar förbränna muskler och går det tillräckligt långt så får man ökad kroppsbehåring eftersom kroppen försöker höja temperaturen. Du tappar hår, får torr hy och fnasiga naglar etc. Allt som inte är livsviktigt dras ner på för att spara energi.

Du når ett bottenläge där viktnedgången avstannar. Jag levde på coca-cola i 6 månader. och låg still i vikt.

När jag åkte in på behandlingsprogram som gick ut på att ÄTA ORDENTLIGt från dag ett, dvs rejäl frukost, REJÄL lunch (stooooora portioner), fika med bulle på em, rejäl middag och så en rejäl kvällsfika med mackor. Jag var panikslagen och övertygad om att jag skulle svälla upp som en ballong direkt. Läkarna talade om att 98% av alla som genomgår programmet går NER ännu mer i början. Jag trodde det inte..

Första veckan gick jag upp nästan tre kg..i ren "uppsvällning", sen när kroppen vaknat, tarmarna började komma igång etc så gick jag ner de där kilona och två till, TROTS att jag åt så mkt mat, och fika och allt.

När jag efter behandling återgick i att äta ingenting så stannade vikten och stod still på en låg nivå. I sommar har jag ätit massor, och ganska mkt onyttigt, och vikten har stadigt gått neråt (vilket inte är så bra, men förståeligt)...
 
Suck...

Ok nu bara en sak som måste klargöras: HANS REVBEN SYNS INTE LÄNGRE! HAN FÅR MAT! Jag har alltid varit en sån som gett mina hästar "för mycket" mat. Det är inte många som har sin ponny på 14kg bra hö om dagen på vintern. Mina ponnyer har alltid fått äta sig "mätta" på hö. (Alltså tills de inte vill ha mer) Hade dem på ett stall där jag själv knappt kunde bestämma deras mat. På foderstaten stod det att de skulle ha 20kg hö om dagen tillsammans & bara em-målet låg runt 4-6kg hö. Men vad fick dem?! 1/2 kaka hö! Då blev jag så jädra arg! Min ponny kunde knappt stå när tandläkaren sedan gav honom en liten dos lugnande för att han var så smal. Jag tog hästarna & flyttade den sommaren! Usch vad hemskt det var!
Allt efter det har jag försökt ha hästarna på fri tillgång på hö. (tyvärr har det inte alltid gått p.g.a. andra hästägare med feta hästar, men de har fått ruskigt mycket ändå.)

Men som sagt, NU är inte proteinbrist något problem. REVBENEN SYNS INTE! De syndes lite i våras & jag kämpade desperat efter att få tag i bättre kraftfoder, men mina föräldrar ville inte lägga ut "onödiga" pengar! Istället gav jag dem ännu mer hö för att de skulle fixa det någorlunda tills betet räckte. Så fort de kom ut på bete försvann revbenen, men problemet har varit hela tiden att han är spänd & hård runt buken & uppsvullen. Han får nu även runt 2kg hö när jag tar in honom för ridning.

OM han hade proteinbrist så borde han väl, precis som ni säger: få dålig päs, muskler & prestationsförmåga? Men han har mått jättebra förutom magen hela tiden! Blank & musklig & pigg & glad!

Revbenen är mjuk inbäddade & det börjar nog bli svårt att hitta dem snart!

Det är jobbigt att se honom så här stor & magen är ivägen för bakbenen i träningen. Det är en sak att han ser hemsk ut med den där stora magen & att alla tycker att man inte borde ge denna häst någon mat alls för att han är så "fet". Det värsta är att jag vet att han inte är fet utan att något är fel i magen/tarmarna.

Självklart ska jag snarast ta reda på höanalysens svar & räkna ut en bra foderstat. Mina ponnyer ska inte behöva få svälta, jag ger dem hellre massor av mat & tränar bort det som blir över.

Jag ska försöka hitta någon bra veterinär som ska få komma ut & kolla på honom. Den jag brukar använda skulle bara titta på honom i hagen & säga att han var fet & liknande... Någon som vet en bra veterinär norr om Stockholm? (PM:a gärna om du vet någon bra! :bow:)

Tack & hoppas ni har förstått att INGA REVBEN SYNS & att han faktiskt får mat! Har ni fler tips så är det välkommet!

(blev bara lite frustrerad över att så många hakade upp sig på i våras, den tiden är över nu & det är nu jag behöver hjälp, då det inte bara kan ha varit proteinbrist i våras.) :bump: :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 246
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 537
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 222
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp