Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Freyja_bus

Trådstartare
Jag knåpar och knåpar på Tyttes foderstat. För ett tag sedan tyckte jag att han gått upp i hull och såg lite rundare ut, men så leker han och det regnar lite och så är han tunn igen!

Jag ger honom följande:
7,5 kg analyserat hö per dygn:
84%TS
7.5 MJ/kg foder
42g smältbart råprotein/kg foder
2.4 Ca (g)
1.5 P (g)
1.3 Mg (g)

Lucern hackat strå 1,5 kg per dygn
8.5 MJ/kg foder
15 smältbart råprotein/kg foder
13 Ca (g)
2.8 P (g)
1.6 Mg (g)

1,5 dl rapsolja
30 ml linfröolja
b-vit

50g mineralpellets
120 Ca (g)
30 P (g)
60 Mg (g)
15 se (mg)

Jag gav honom KRAFFTS musli blå en period, men slutade nyligen då jag inte tyckte att det var värt pengarna. Ökade då på lucernet med ett halvt kilo. Nu när jag går igenom foderstatsprogrammen (som jag gjort så många gånger tidigare) så säger det (slu) att mängden selen är giftig (även när jag bara fyller i 7,5 kg hö) och att alla halter i princip är för höga! Det har det inte stårr tidigare. Hur kan det vara giftigt för hästen med enbart hö och lucern?

Jag funderar på att ge honom hestekraft och planerar att köpa det i helgen. Men nu när jag räknar så är i princip allt giftigt och jag förstår inte hur mycket jag ska ge! Jag vill ju få upp honom ordentligt i hull. Det är också svårt att veta om jag ska räkna på från 3 år eller upp till 36 månader. Jag uppskattar hans vikt till 300-350kg.

Kan det vara rimligt att ge honom
7,5 kg hö
1kg lucernhack
0.5kg hestekraft
50 g mineraler (eller kanske inga?)
linfröolja
rapsolja (om det fortfarande behövs?)

Anledningen till att jag vill komplettera med hestekraft är att det är så svårt med förvaring av lucernet och att han behöver äta så mycket av det. Han tröttnar lätt på att äta och gillar höet bättre.

Kan någon hjälpa mig kanske? Hur ska jag göra?

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Jaha, nu är det visst inte giftigt längre... skumt.

På slu:s foderstatsberäkning ser Tyttes nuvarande foderstat ut såhär (beräknat med 2dl rapsolja för et gick inte att skriva 1,5 dl). Han får betydligt mycket mer energi än vad han skulle behöva och det räcker tydligen inte. Nu är detta beräknat på en normalfödd häst med normalt hull, uppstallad och lite arbete, 350 kg. Om jag skriver att han är mager och svårfödd säger de att jag skall öka proteingivan, men annars är allt samma. Jag skulle egentligen inte påstå att han är mager, men han är smal. Han brukar inte vara svårfödd på sommaren.

Detaljerat behov för din häst

Ämne Underhåll Arbete Summa
Ts 3.5 3.5
MJ 42.5 7.9 50.4
Pr 254.9 47.3 302.1
Ca 17.0 2.8 19.7
P 10.6 2.0 12.6
Mg 6.4 1.2 7.6
Se 0.7 0.7


Balans mellan behov och tilldelat foder

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 3.5 6.3 80.0 Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ 50.4 75.3 49.5 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr 302.1 337.5 11.7 OK

Ca 19.7 43.5 120.3 Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt.

P 12.6 17.0 34.6 OK

Ca/P 1.6 2.6 OK

Mg 7.6 15.2 100.6 Foderstaten innehåller onödigt mycket magnesium. Detta är dock inte skadligt.

Se 0.7 0.8 16.1 OK

Tilldelad mängd grovfoder KG : 9.0
Tilldelad mängd grovfoder TS KG : 6.3

Jag är väldigt tacksam för hjälp och förslag på vad jag ska ändra!

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Där ser man beviset på att alla hästar är olika, även fast Thytur får för mycket energi enligt foderstatprogrammet så kanske det ändå är för lite för honom? Jag tycker de foderstatprogram jag använt är svåra att använda, spec på islandshäst :crazy:.

Vad du ska ändra på överlåter jag någon annan att kommentera, är så dåligt på sånt ;)
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Nu är jag ingen foderexpert, men jag har mkt erfarenhet av unghästar och det är helt enkelt så att de ofta blir rangliga när de skjuter i höjden eller växer på annat vis. Självklart ska man se till att de får tillräckligt att äta och bra foder, och det tycker jag verkligen att Tytte verkar få:)

Nu är det ju snart sommar och då kommer han säkert bli rund och go så försök att inte stressa upp dig för mkt över hans "tunnhet" (såvida han inte blir akut mager förståss för då är det ju ngt fel) för med tiden kommer han säkert fylla ut ordentligt och bli sådär maffig som du vill ha honom! Han är ju ung och ser ung ut:)
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Tack för ditt svar!

Jo, jag vet. Min erfarenhet är också att de blir rangliga och spinkiga i den åldern. Men jag tycker ändå att han är på gränsen till lite för tunn och jag vill helst inte behöva ge honom 1,5 kg lucernhack, dels pga förvaringen och att jag måste åka och köpa nytt så ofta, och dels pga att han lätt tröttnar på att äta. Jag tänker därför köpa Hestekraft nu och komplettera med det.

Ja, snälla sommar kom fort! Allt detta regn och all lera gör mig GALEN! Igår fick jag in en häst som var lerig från topp till tå, BOKSTAVLIGT talat! Han hade lekt som en galning, kastat sig upp och ner och var alldeles geggig hela han. Att han leker så mycket är ju också en anledning till att han inte får behålla så mycket energi, han gör liksom av med allt!

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Jag är absolut en amatör vad gäller foder (bla), men mitt sto har ibland lätt att falla ur, och nu skiter jag i att räkna mer.
Jag ger henne så mycket som behövs för att hon inte ska magra, bla en hink lucern, sojamjöl, E-vitamin, selen, foderjäst o mineraler.
Kan ju vara så att det är ngt som saknas för att hästen ska kunna tillgodogöra sig käket?
Sedan såg jag någon som skrev i en tråd på foder, att man ska vara glad åt att det kommer energi i hästen, det är ett friskhetstecken...
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Tack för ditt svar!

Jo, jag vet. Min erfarenhet är också att de blir rangliga och spinkiga i den åldern. Men jag tycker ändå att han är på gränsen till lite för tunn och jag vill helst inte behöva ge honom 1,5 kg lucernhack, dels pga förvaringen och att jag måste åka och köpa nytt så ofta, och dels pga att han lätt tröttnar på att äta. Jag tänker därför köpa Hestekraft nu och komplettera med det.

Ja, snälla sommar kom fort! Allt detta regn och all lera gör mig GALEN! Igår fick jag in en häst som var lerig från topp till tå, BOKSTAVLIGT talat! Han hade lekt som en galning, kastat sig upp och ner och var alldeles geggig hela han. Att han leker så mycket är ju också en anledning till att han inte får behålla så mycket energi, han gör liksom av med allt!

//Julia
Om han leker så mycket kanske du skulle räkna med mer arbete i beräkningnen.

Som jag har fattat det så räknar hippocampus med att hästen mest går lugnt och stilla i hagen. Om han busar och springer mycket så borde du kanske ta med det när du anger hur mycket han arbetar.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Ja, det kanske jag borde göra. jag tycker att det är svårt det där med det programmet. Det är ju inte anpassat till islandshästar. Han fyller ju fyra i år, men han växer ju fortfarande!

Jag ger honom i dagsläget så mycket hö och lucern som han får i sig, det går inte att ge honom mer. Det är därför jag kommer att köpa Hestekraft (köps idag) och komplettera med. Är ett halvt kilo tillräckligt tror ni eller kommer jag behöva ge ett kilo?

Tack för svar!

//julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Jag svarar mig själv =)

om jag ger 1 kg hestekraft, 1 kg lucernhack, 7,5kg hö och 50g mineralpellets så täcks alla behov och energihalten är lite högre än vad den borde behöva vara (dock i balans med proteinet).

Detta beräknad på en treåring, mager och svårfödd vallack, 30min skritt och 30 min trav och galopp varje dag.

Om jag skrev att han var i normalhull så var energihalten för hög, men i balans med proteinet och okej sålänge han hade bra hull.

0,5kg hestekraft räckte inte för att täcka behoven. Så det får bli 1kg hestekraft och 1 kg lucernhack.

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Såg nu i ditt första inlägg:
Lucern hackat strå 1,5 kg per dygn
8.5 MJ/kg foder
15 smältbart råprotein/kg foder
13 Ca (g)
2.8 P (g)
1.6 Mg (g)

Har lucernet verkligen så lågt med protein? Jag trodde att allt lucern hade runt 100 g protein.

Med de värdena på Ca, P och Mg är det att slänga pengar i sjön att ge ett mineralfoder. Du kan ta bort det helt och istället lägga till Tokosel för att få Selen.

Nu kan jag inga värden på hästekraft, men är han tunn så tycker jag att det är lika bra att lägga till rejält. ta du ett kilo, efter invänjning förstås.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Såg nu i ditt första inlägg:


Har lucernet verkligen så lågt med protein? Jag trodde att allt lucern hade runt 100 g protein.

Med de värdena på Ca, P och Mg är det att slänga pengar i sjön att ge ett mineralfoder. Du kan ta bort det helt och istället lägga till Tokosel för att få Selen.

Nu kan jag inga värden på hästekraft, men är han tunn så tycker jag att det är lika bra att lägga till rejält. ta du ett kilo, efter invänjning förstås.

Ja, jag tog värderna från KRAFFT (och det är 15% råprotein och 105g smältbart rp måste blibvit något fel när jag kopierade in det i det första inlägget). Fast när jag räknar ut foderstaten så täcks alla behov med det mineralfodret + lucernet och hestekraften, så jag byter inte ut det. Men tack ändå! Det kostar inte så mycket och jag ger ju så lite (inte ens 80g som sägs vara dagsbehovet) eftersom jag inte behöver ge mer.

Värderna på hestekraft hittade jag på nätet ochhar slängt in i programmet. Som jag skrev i inlägget ovan blir det alltså:
7,5kg hö
1kg lucern
0.7kg hestekraft (skrev fel i inlägget ovan)
50g mineraler

Jag kommer även att ge rapsolja ett tag till, tills han tjockat på sig lite. Han får linfröolja, b-vit (en period) och kiselgur också.

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

ha ha, ändrat igen =) Det var visst en liten miss tidigare...

Såhär blir det:

7,5kg hö
0.7 kg lucernhack
0.5 kg hestekraft
30g mineral

linfröolja, rapsolja b-vit samt kiselgur.

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Fast när jag räknar ut foderstaten så täcks alla behov med det mineralfodret + lucernet och hestekraften, så jag byter inte ut det.

//Julia

Men om du räknar på samma foder men utan mineralfodret. Täcks fortfarande behovet av mineralerna så är det onödigt att ge honom dem. Framförallt som du i ettt tidigare inlägg visade en foderstat där du fått kommentarer om onödigt mycket av både Ca och Mg.

Jag har liknande värden av Ca, P och Mg i min foderstat utan mineraler och tillsätter bara tokosel, vilket blir betydligt billigare än ett mineralfoder. Att ge tokosel för att fylla selenbehovet hos en islandshäst kostar ca 4 kr/ vecka.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

bara lite funderingar,
har du testat med pellets lusern då kanske blir mer lätttuggat och gott för honom?

vad väger han enligt måttband om du med ett kg tryck(ganska hårt spänt) mäter honom? man kan ju inte gå efter det helt men då vet jag iaf hur han ligger till om man gämför med tex thengill vad han väger med måttband.

för väger din 300-350kg verkar det ju konstigt, thengill(iaf enligt måttbandet), väger 360 nånting sånt och din är ju trots allt säkert minst 10cm högre än min.
men sen tycker jag din ser lagom ut för att vara unhäst och min är ju för fet.
 
Senast ändrad:
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Lägg till en liter kornkross per dygn så lär du se skillnad snabbt eller öka högivan till fri tillgång .
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Knepigt med en tunn häst. Vill han inte äta mer hö? Annars skulle jag definitivt öka den givan för 7,5 kg är inte mycket.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Sorry, läste att du inte får i honom mer:crazy:. Snart kommer gröngräset iaf, då ska du se att han lägger på sig!
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Men om du räknar på samma foder men utan mineralfodret. Täcks fortfarande behovet av mineralerna så är det onödigt att ge honom dem. Framförallt som du i ettt tidigare inlägg visade en foderstat där du fått kommentarer om onödigt mycket av både Ca och Mg.

Jag har liknande värden av Ca, P och Mg i min foderstat utan mineraler och tillsätter bara tokosel, vilket blir betydligt billigare än ett mineralfoder. Att ge tokosel för att fylla selenbehovet hos en islandshäst kostar ca 4 kr/ vecka.

Jao, om jag räknar utan dem så täcks inte mineralbehovet fullt ut. Det är naturligtvis därför jag använder dem. Nu har jag ju också en stor burk med dem så de räcker till sommaren, därför kännds det onödigt att byta. I den nya foderstaten är alla värden OK (alltså inte för mycket av något) förutom att det är lite för mycket energi än vad medelhästen normalt behöver.

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

bara lite funderingar,
har du testat med pellets lusern då kanske blir mer lätttuggat och gott för honom?

vad väger han enligt måttband om du med ett kg tryck(ganska hårt spänt) mäter honom? man kan ju inte gå efter det helt men då vet jag iaf hur han ligger till om man gämför med tex thengill vad han väger med måttband.

för väger din 300-350kg verkar det ju konstigt, thengill(iaf enligt måttbandet), väger 360 nånting sånt och din är ju trots allt säkert minst 10cm högre än min.
men sen tycker jag din ser lagom ut för att vara unhäst och min är ju för fet.

Hej!
Ja, han fick lucernpellets först, men de slutade han äta eftersom det blev så mycket. Han smakar inte ens på dem om jag ger honom det idag!

Han väger uppskattningsvis 350kg, ja. Han är har inte mycket muskler och är rätt smäcker. Jag tycker också att han ser lagom ut på de bilder jag har lagt ut. Men så fort det har regnat några dagar, och han har lekt sådär mycket som han gör, då liksom försvinner han!När han blir blöt ser man också mer hur han ser ut under all päls, och sist så tyckte jag han såg himla smal ut igen. Men det är inte lika illa nu som det var i december. När han är torr i pälsen ser han fin ut... Igår tyckte jag nästan att han såg lite rund ut, så jag håller väl på att bli tokig eller något! Nej, men han är innne i en växtperiod nu och växer mycket över rumpan, så dit går ju en hel del energi också.

//Julia
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Lägg till en liter kornkross per dygn så lär du se skillnad snabbt eller öka högivan till fri tillgång .

Han har i princip fri tillgång, jag får inte i honom mer hö! Jag har köpt hestekraft nu, så får jag se om det hjälper. Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 675
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp