Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Sorry, läste att du inte får i honom mer:crazy:. Snart kommer gröngräset iaf, då ska du se att han lägger på sig!

Ja, ha ha, då har jag väl en häst som rullar fram istället! Han brukar få en go gräsmage på sommaren och vara tunn på vintern...
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Hej!
Ja, han fick lucernpellets först, men de slutade han äta eftersom det blev så mycket. Han smakar inte ens på dem om jag ger honom det idag!

Han väger uppskattningsvis 350kg, ja. Han är har inte mycket muskler och är rätt smäcker. Jag tycker också att han ser lagom ut på de bilder jag har lagt ut. Men så fort det har regnat några dagar, och han har lekt sådär mycket som han gör, då liksom försvinner han!När han blir blöt ser man också mer hur han ser ut under all päls, och sist så tyckte jag han såg himla smal ut igen. Men det är inte lika illa nu som det var i december. När han är torr i pälsen ser han fin ut... Igår tyckte jag nästan att han såg lite rund ut, så jag håller väl på att bli tokig eller något! Nej, men han är innne i en växtperiod nu och växer mycket över rumpan, så dit går ju en hel del energi också.

//Julia

hejsan.
ja ajdå men då funkar ju inte pellets då vissa gillar ju inte heller när det är så blaskigt utan gillar torrare mat bättre.
thengill har lärt sig att sörpla upp sån pellets och om man har vatten i då gillar han att stå och sörpla bort vattnet så han kommer åt det gotta i botten han har inte fattat att han kan vippa hinkel och låta det rinna ut hihi men tror han inte vill gå till spillo med nåt inte ens vattnet:rofl:

men har du testat att ge han betfor då det brukar ju de flesta gilla eller kanske vetekli är inte det gott med?
så kanske han äter resten med.

men jag tror inte du ska haka upp dej på hur han ser ut när han är blöt t.o.m thengill ser smal ut/som en blöt hund när han är blöt testa istället när han är torr att känna över revbnene och så håller du koll på det sättet istället.
och känn över hela kroppen så du märker om han börjat fetta på sig/få muskler någonstans.

är det hö du har? har han ätit hösliage innan? hur såg han ut när han stod på unghästlösdrift?

förstår hur det är har med känt så att man kan nojja sig lite väl mkt till slut tycker jag knappt man ser om hästen är tjock eller smal för att man tittar så intensivt. tror det bästa är att fråga andra som inte blivit hemmablinda lixom för det är så lätt att man blir det själv.
jag tycker tex thengill är smal ibland men frågar man nån annan tycker de han är jättetjock så:( andra kan ju iaf se ett vidare perspektiv och gämföra med andra hästar såsom vi själva inte kan göra med våra egna lixom.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Jag tror proteinmängden är för låg, förra året när min unghäst var tre fick jag ligga på 420 g smb. protein och 50 MJ för att han inte skulle tunna ut.
Stirra inte på Mj:en höj proteinet och se vad som händer, prova Kraft Protein så behöver han inte äta sådana stora mängder mat om han nu inte är så lätt att få i Luzernet.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Hej!

När han har gått på lösdrift har han ätit hösilage. På vintrarna har han varit rätt tunn och på somrarna har han varit lite rund om magen.

Han åt inte lucernpelletserna oavsett om de var blöta/slaskiga eller om de var hyfsat torra (dvs. lite för lite vatten eller svällt för länge).

Alltså för att förtydliga, han äter bra nu. Det är bara det att det blir så mycket om man ska ge honom 1,5-2kg lucernhack, och det tar lång tid att äta. Betfor vill jag inte ge, undviker gärna så mycket sött som möjligt.

Jag oroar mig inte, jag tror att det blir jättebra nu med den nya maten :) De flesta säger att han är ganska smal, men han känns ändå bättre nu än när han föll ur som värst i dec.

Tack för din omtanke.

//Julia

hejsan.
ja ajdå men då funkar ju inte pellets då vissa gillar ju inte heller när det är så blaskigt utan gillar torrare mat bättre.
thengill har lärt sig att sörpla upp sån pellets och om man har vatten i då gillar han att stå och sörpla bort vattnet så han kommer åt det gotta i botten han har inte fattat att han kan vippa hinkel och låta det rinna ut hihi men tror han inte vill gå till spillo med nåt inte ens vattnet:rofl:

men har du testat att ge han betfor då det brukar ju de flesta gilla eller kanske vetekli är inte det gott med?
så kanske han äter resten med.

men jag tror inte du ska haka upp dej på hur han ser ut när han är blöt t.o.m thengill ser smal ut/som en blöt hund när han är blöt testa istället när han är torr att känna över revbnene och så håller du koll på det sättet istället.
och känn över hela kroppen så du märker om han börjat fetta på sig/få muskler någonstans.

är det hö du har? har han ätit hösliage innan? hur såg han ut när han stod på unghästlösdrift?

förstår hur det är har med känt så att man kan nojja sig lite väl mkt till slut tycker jag knappt man ser om hästen är tjock eller smal för att man tittar så intensivt. tror det bästa är att fråga andra som inte blivit hemmablinda lixom för det är så lätt att man blir det själv.
jag tycker tex thengill är smal ibland men frågar man nån annan tycker de han är jättetjock så:( andra kan ju iaf se ett vidare perspektiv och gämföra med andra hästar såsom vi själva inte kan göra med våra egna lixom.
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

Jag är bara nyfiken, men varför inte betfor?
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

För att ? För tänderna eller nån annan anledning? Försöker inte sätta dit dig, är bara nyfiken varför :)
 
Sv: Suck och stön, hjälp mig nu en gång för alla!

För att det inte är bra för hästar att få i sig för mycket socker =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp