Bukefalos 28 år!

Gumman

Trådstartare
Var till stan idag och hästarna hade jag låtit stå inne då vi har haft dåligt väder. Mitt ex har varit hit och hämtat hästfinkan och tömt höet in i stallet och på stallgången. Men han har också "hjälpt" mig med utfodringen. Ok, han har skött mina hästar i flera herrans år förr, men nu kan jag inte ha mina hästar på fri hö med tanke på att jag inte har tillräckligt med foder för det. Jag kom till stallet i em och ser att hästarna i stort sett badar i hö. Ni ska inte tro att dom fått påfyllning i vattenhinkarna av mitt ex. Kruxet är att jag inte vet hur mycket hö dom ätit och jag har ställt dom på en hyfsat hög kraftfodergiva reglerad mot mindre hö. Det har resulterat i mina hästar ser ut som ballonger och dom har inte fått sin kraftfodergiva ikväll och det i sin tur resulterar besvikna hästar när dom kom in. Varför ska man utfodra hästar obedd och dessutom med dubbel giva för hela dygnet eller så??????
Jag är förbannad över hans otänksamhet. Ok, det är väl juste av han att ge dom hö, men det får väl vara med måtta! En kaka var hade varit mer lämpligt då...
 
det kan väl inte bli billigare med mkt kraft och lite hö heller? Är de tinte smartare och hälsosammare att köpa mer hö?
 
Jo, men kruxet är att jag hamnat mitt i ett glapp mellan höleveranserna. Jag har varit tvungen att ge hästarna mer kraftfoder och snålat på höet i väntan på att få hem hö. Jag låter araben stå på 7kg hö och 2kg kraftfoder och shettisen ligger på 4,5kg hö och 1kg kraftfoder. Då kan ni förstå att det blir rubbningar om man helt plötsligt slänger åt det dubbla utan att också ge vatten, har inte vattenkoppar och hinkarna hämtas inifrån huset. Jag hoppade över kraftfodret igår kväll. Jag släppte ut dom när jag mockade och tog in dom efter några timmar. Då var magarna fortfarande tysta. Araben såg inte så pigg ut, men dom fick lite mindre hö inför natten och vatten och imorse såg dom piggare ut. Så nu är rutinerna återställda....
 
ok.. Men det måste ju vara typ samma pris att köpa några balar horsehage eller så, istället för att vräka i dem kraftfoder?
Förstår att hästarnas magar blev lite ledsna med sånt foderbyte *ler*
 
Oj! Tänk om du hade haft en kolikhäst...! Antar att du kommer ta ett snack med ditt ex!? Kunde ju gått illa. Fast du kan ju vara glad över att han överdoserade höet istället för kraftfoder...!
 
det kan du ge dig på att han fick en åthutning, men han nekar. Ingen annan har varit här på gården under gårdagen, men morsan vill påstå att min nya kille varit hem och gett dom extra hö. Kruxet är att han kör lastbil om dagarna och spåren av lastbilen hade synts när vi kom hem.
Huvudsaken är att dom mår bra nu. Magarna bullrade i ordning i morse när dom kom ut efter första fodergivan med kraftfoder och hö.
Jag kunde väl åkt till grannen och köpt en rundbal också, men eftersom jag har eget hö på annan ort så finns det ingen anledning att köpa in dyrt foder från granngården.
 
Varför kan du inte själv åka iväg och hämta lite av ditt eget hö då? Det hade väl varit det bästa. Har du en finka går det ju i en rundbal eller ett antal mindre balar. Det hade jag mycket hellre gjort än att snåla på höet. Hade jag ingen transport skulle jag packat bilen full med höfyllda sopsäckar. Det räcker ett bra tag det med om man bara har två hästar (som jag fick uppfattningen du hade).
 
Man kan även hyra ett hyrsläp från en mack. Det gjorde jag när jag hade eget hö på förra stallet. Köpte hö på småbal.
 
Jag var iväg och hämtade ett gäng med småbalar från mitt ex och lånade hans hästbur. Jag väntar på traktor med lastbilsvagn som ska ta hem rundbalarna så att jag slipper köra i halkan med min bil så mycket. Jag har inte eget släp eller transport, och jag har 6mil till närmaste ställe där man hyr ut transporter. Mitt hö finns 5 mil från mig och exets hö är 2,5 mil från mig så det är lite avstånd åt fel håll om man ska hyra släp. Rundbalarna kommer förhoppningsvis innan småbalarna är slut. Klarar mig runt 3 veckor den här gången.
 
Glömde bara säga att det är tur att jag inte har kraftfodret i anslutning till stallet. Det har jag utanför ytterdörren hemma. Annars kunde det ha slutat illa....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 877
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 781
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 105
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svamp
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp