Bukefalos 28 år!

Suddiga bilder...

Ela

Trådstartare
Jag har en canon Eos 550D, och är verkligen inte superduktig på att fota och tar mycket bilder i autoläge och rörelseläget. Har nu fått problem med att bilderna blir suddiga inomhus vilket jag inte upplevt innan.
Bilderna blir fortfarande bra utomhus men i exempelvis ridhuset blir det jättesuddigt.
Tror ni att det är mej eller kameran det är fel på :p?

Behöver jag ett mer ljusstarkt objektiv? Vad rekommenderar ni isåfall?

Tacksam för hjälp :bow:
 
Har du kommit åt ISOn? Det är inte alltid den ändras automatiskt när man fotar i autoläget, kan vara så att den är väldigt låg och då blir bilderna suddiga på de platser där ljustillgången inte är så stor.
 
Var det med blixt? För mig blir det lätt suddigt när jag tar bilder inomhus utan blixt också om jag inte har någon naturlig ljuskälla som lite solsken. Fotar då utan stativ så är väl mina skakiga händers fel. :p
 
På min kamera (en Canon 100D), så kan jag inte ändra ISOt på någon av de "förinställda" inställningarna. Bara på t.ex Av, M osv... Så jag tror inte man kan ändra ISOt. Men jag märker att det lätt blir suddiga bilder när jag har för lång... vad heter det nu... kommer inte ihåg vad det heter, men den som gör hur mycket som är i fokus på bilden (alltså väldigt liten fokuspunkt eller typ allt skarpt). När den är på allt så blir det väldigt lätt suddigt, och det ändras automatiskt på de förinställda inställningarna. Jag har blixten som sitter på (men använder den sällan) och det är inga problem när jag är utomhus eller har bra ljus.
Så kanske det som kan vara "felet"?? :)
 
Menar du slutartiden? För det mesta om man vill fota i autoläget utan blixt i sämre ljusförhållanden (som det oftast är i ridhus) så blir slutartiden längre. Med längre slutartid får man rörelseoskärpa.

Bländaren bestämmer skärpedjupet. Så att man kan få suddig bakgrund eller allt skarpt.
 
Du kan på tre sätt bestämma hur ljuset som kommer in i objektivet ska hanteras
1 Slutartiden
2 Bländaröppningen
3 ISO värdet.

Skjuter du med en glugg på 150 mm så bör du inte göra det med en slutartid på längre än 1/200 dels sekund
Ska du plåta hästar i ett ridhus så blir bilden intressantare med en så öppen bländare som möjligt (skärpedjupet blir mindre då)
Då kan du få bilden där häst o ryttare är skarpa och bakgrunden suddig.
Det andra alternativet är liten bländare, lite längre slutartid och du följer med ekipaget och skjuter bilden i rörelse.
AbelGalopp2.jpg

Har inte tagit bilden själv lånat från nätet.
 
Jag har en canon Eos 550D, och är verkligen inte superduktig på att fota och tar mycket bilder i autoläge och rörelseläget. Har nu fått problem med att bilderna blir suddiga inomhus vilket jag inte upplevt innan.
Bilderna blir fortfarande bra utomhus men i exempelvis ridhuset blir det jättesuddigt.
Tror ni att det är mej eller kameran det är fel på :p?

Behöver jag ett mer ljusstarkt objektiv? Vad rekommenderar ni isåfall?

Tacksam för hjälp :bow:

Jag gissar också att problemet är det Skyggni tar upp, att kameran försöker kompensera genom att välja en längre slutartid. Prova att använde de halvautomatiska lägena, Av och Tv, istället. Tv kanske är lämpligast då du väljer slutartiden själv i det läget, och du kan välja vilket ISO-tal du vill ha också. Sedan skadar ju aldrig ett mer ljusstarkt objektiv, jag har bland annat ett 18-50 mm f/2.8 från Sigma, och ett fast 50 mm f/1.8 från Canon, båda billiga och prisvärda och jag tycker själv att det är som natt och dag jämfört med kitobjektivet.
 

Liknande trådar

Fritid Har haft min canon 1000D sen urminnes tider och varit jättenöjd. Men inser att det verkligen har kommit till åren och gissar att det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 858
Senast: voltis
·
Fritid Jag har precis skaffat mig en Canon Eos 550D. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotografering och behöver lite råd eftersom det enda...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 697
Senast: Martenix
·
H
IT & mobiler Jag har en Canon eos 350D och kan välja mellan standard objektivet 18-55 och ett 75-300mm usm (canon) nu när jag skall fotografera...
Svar
3
· Visningar
724
Senast: moiran
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 775
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp