Sug efter körsbärsplommon

Badger

Trådstartare
Jag har varit sugen på att ha körsbärsplommon ett tag men tvekat runt. Nu såg jag att Impecta sålde frön, men det verkar kanske lite krångligt. När jag kikade på det här med frön kryper det fram att vanliga plommon ofta sitter på en rot av körbärsplommon.

Jag misstänker att en liten buske bredvid mitt körsbärsträd kan vara ett rotskott, ibland får den rotskott i gräsmattan också som jag kör över med gräsklipparen (plommon får det dock inte, men det plommon det en gång fått var stort och lila).

Nåja vad tror ni, om jag gräver upp det här skottet och planterar det en bit bort kan jag få körsbärsplommon då? Och hur vilda är dessa växter, kommer den invadera hela trädgården.
 
Jag har varit sugen på att ha körsbärsplommon ett tag men tvekat runt. Nu såg jag att Impecta sålde frön, men det verkar kanske lite krångligt. När jag kikade på det här med frön kryper det fram att vanliga plommon ofta sitter på en rot av körbärsplommon.

Jag misstänker att en liten buske bredvid mitt körsbärsträd kan vara ett rotskott, ibland får den rotskott i gräsmattan också som jag kör över med gräsklipparen (plommon får det dock inte, men det plommon det en gång fått var stort och lila).

Nåja vad tror ni, om jag gräver upp det här skottet och planterar det en bit bort kan jag få körsbärsplommon då? Och hur vilda är dessa växter, kommer den invadera hela trädgården.
Jag skulle nog statsa på att köpa en tiopack häckplantor. Kostar bara några hundra. Som träd är de väldigt mycket dyrare.

Ska du dra upp från frö tar det måååååånga år innan du får blomning och frukt.
 
Jag skulle nog statsa på att köpa en tiopack häckplantor. Kostar bara några hundra. Som träd är de väldigt mycket dyrare.

Ska du dra upp från frö tar det måååååånga år innan du får blomning och frukt.
Tiopack blir ju väldigt många för min lilla trädgård :D men jag tänkte att om jag gräver upp den här lilla grejen som kom upp vid rötterna på mitt kanske Viktoriaplommon så kan det ju vara ett körsbärsplommon helt gratis :D. Vad tror du?
 
Tiopack blir ju väldigt många för min lilla trädgård :D men jag tänkte att om jag gräver upp den här lilla grejen som kom upp vid rötterna på mitt kanske Viktoriaplommon så kan det ju vara ett körsbärsplommon helt gratis :D. Vad tror du?
Eller så är det något heeeelt annat och du sköter om ett värdelöst träd helt i onödan?

Jag vet ödetomter där rotskott kommit upp från plommon och det är taggiga knotiga saker som aldrig har blommat så länge jag sett dem.
 
Eller så är det något heeeelt annat och du sköter om ett värdelöst träd helt i onödan?

Jag vet ödetomter där rotskott kommit upp från plommon och det är taggiga knotiga saker som aldrig har blommat så länge jag sett dem.
Jag kanske kan lite diskret guerilla gräva ned det i allmänningen utanför :D den är ändå full av sly.

Detta är inte alls knotigt utan oroande raka pinnar. Det kanske är rotskott från något annat.
 
Jag kanske kan lite diskret guerilla gräva ned det i allmänningen utanför :D den är ändå full av sly.

Detta är inte alls knotigt utan oroande raka pinnar. Det kanske är rotskott från något annat.
Rotskotten är alltid raka pinnar. Det är när de kommer upp i tioårsåldern när de grenat sig och borde börja bära frukt (men inte blommar alls) som de börjar bli knotiga.
 
Jag har varit sugen på att ha körsbärsplommon ett tag men tvekat runt. Nu såg jag att Impecta sålde frön, men det verkar kanske lite krångligt. När jag kikade på det här med frön kryper det fram att vanliga plommon ofta sitter på en rot av körbärsplommon.

Jag misstänker att en liten buske bredvid mitt körsbärsträd kan vara ett rotskott, ibland får den rotskott i gräsmattan också som jag kör över med gräsklipparen (plommon får det dock inte, men det plommon det en gång fått var stort och lila).

Nåja vad tror ni, om jag gräver upp det här skottet och planterar det en bit bort kan jag få körsbärsplommon då? Och hur vilda är dessa växter, kommer den invadera hela trädgården.
Jag tycker du skall testa med rotskottet blir det något annat kan du ju ympa in rätt i efterhand :)
 
Plommon och körsbär är svåra att ympa. Så det käcka rådet är kanske inte så himla användbart?
Jag har inte ympat plommon själv men jag vet flera som lyckats, kanske lite svårare än äpple men absolut ingen omöjlighet :)
 
Jag har inte ympat plommon själv men jag vet flera som lyckats, kanske lite svårare än äpple men absolut ingen omöjlighet :)
Omöjligt och omöjligt ;)

Jag ympar något varje år och lyckas inte alltid även om jag har bra ympris och bara ympar äpple och päron. Plommon ÄR svårare att få till.
 
Omöjligt och omöjligt ;)

Jag ympar något varje år och lyckas inte alltid även om jag har bra ympris och bara ympar äpple och päron. Plommon ÄR svårare att få till.
Kanske, men jag har mer hört att man får göra lite annorlunda som att barkymp inte fungerar och att det måste göras tidigare än med äpple. Hur svårt det är kan man aldrig veta förrän man provat, vissa saker som inte skall gå att göra kan vara lätta medans andra inte alls fungerar med de odlingsbetingelser man har.

Jag är en stor anhängare av att prova :)
 
Kanske, men jag har mer hört att man får göra lite annorlunda som att barkymp inte fungerar och att det måste göras tidigare än med äpple. Hur svårt det är kan man aldrig veta förrän man provat, vissa saker som inte skall gå att göra kan vara lätta medans andra inte alls fungerar med de odlingsbetingelser man har.

Jag är en stor anhängare av att prova :)
Fast jag tänker mig in i TS situation.

Hen har vårdat ett träd i kanske tio år. Det visar sig vara ett helt värdelöst träd. Då ska processen att få en ymp att fästa börja.

Det tar kanske fem-tio försök att få det att lyckas. Under skapligt många år.
Jämfört med att ha lagt några hundralappar på ett garanterat sortäkta.

Det är jättekul att ympa!
Men trots att de flesta av mina vänner som är lika entusiastiska som jag har hållit på i många år så lyckas vi inte alltid. Om man verkligen vill ha något särskilt så är et enklare och snabbare att faktiskt köpa.
 
Plommon är och förblir plommon även om det kommer rotskott, Körsbärsplommon är en egen art som växer på eget träd/buske. Beskär och vårda trädet med lila plommon nu innan frosten kommer, så lär du kunna få plommon nästa år.

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Frukt_och_bär/Körsbärsplommon
Fast vårda är svårt, de ska inte gilla gödning och inte beskärning såvitt jag sett är det mer låt stå på dem? Har planterat tidlösa under och ska se om det hjälper.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp