X

xBITCHYx

Jag är lite sugen att skaffa hund när vi har flyttat till den andra lägenheten.

Jag undrar om ni har tips på ngn bra "lite mindre" sällskapshund. Vi har alltid haft större hundar i familjen
(risen schnauser *stavs?*,schabrador,schäfer,collie osv).
Jag tänkte mer på nått i stil med JACK RUSSEL.

Vad tycker ni är lämpligt?
Är dom lugna & lättlärda? Jag vill ha info. . tips! TACK!"
 
Jack Russel passar inte i lägenhet.

Det är en stor aktiv hund i litet format och är ganska krävande och inte särskilt lugna av sig, det brukar vara fullt ös hela dagen lång! :D
 
Hej, man kan ha en jr i lägenhet men det är väl ingen ren sällskapshund? varför inte en cavalier?
 
hm.. okej nu vet jag va d e för en :)

Den faller mej inte i smaken.. vet inte varför ?
 
Mh.. skratta på du.. jag ställde juh en fråga eftersom jag inte vet. ;)
 
JR är ingen lugn hund och ganska svårdresserad faktiskt. Är ju vanlig i stall men man får nog lägga ner väldigt mycket tid för att de väluppfostrade. De är lite som terriers, envis och med jaktlust, men med kanske ännu mer energi. Ingen lätt hund ...

Sen spelar det inga roll om man bor i lägenhet. Alla hundraser kan bo i lägenhet. Vissa raser behöver dock mer aktivering/motion/träning än andra.

Vad sägs om Shetland Sheepdog då? Så här ser de ut: http://www.sssk.org/
De är små vallhundar så det är väldig följsamma, villiga att vara till lags och lättuppfostrade. Man får dock se upp så man inte får en som är rädd för människor för de kan vara ganska reserverade.
 
man ska vara väldigt noga med vilken hund man väljer om man fastnat för shelties. finns många läskiga individer.
 
Dom va väldigt fina =)
Ska ta & spara länken & läsa lite om dom senare.

Tack för tipset ! :idea:
 
jag har en Tysk Mittelspitz, en liten (34 cm) sällskapshund. Avlad sen länge som vakthund dock så de vaktar ju hemmet - skäller på folk som hälsar på - kanske olämpligt i lägenhet? Min går dock utmäkrt att ha i lägenhet, visst låter hon lite på folk som hälsar på men så fort hon hälsat så är det bra.

De har mycket lite jaktinstinkt - smidigt om man vill ha hunden lös med sej i stallet och när man rider ut tex.

Våran är aktiv och lättlärd, lätt att ha att göra med. Kanske inte världens smartaste hund direkt, men mycket lätt att ha med sej överallt.

Det finns flera varianter på den Tyska spetsen, ett par mindre än Mittelspitzen och en eller två större (?).

Klubbens hemsida; http://www.skmk.info/
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 175
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 730
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425
Senast: AnneB
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
866
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp