suger luft?

A

Amia

Vad menas med att en travhäst suger luft och vad gört man åt det och hur kan de springa snabbare av att man gör nåt åt det?
 
De suger in luft i slidan.
Det man gör åt det är att caslickoperara dom, dvs sy igen en bit.
De blir väldigt uppblåsta, det kan vara en hel del luft därinne, så det klart att de inte vill/kan springa fort.
 
Det är också stor risk att det kommer in bakterier i livmodern ned all luft som finns därinne... :crazy: Och lite beroende på stoets anatomi kan även avföring sugas in där... :(

Man syr, som sagt, ihop någon-några cm av slidmynningens övre del. Ett enkelt ingrepp som inte påverkar stoet negativt på något sätt. :)
 
Varför blir det så då?
Är det nåt som hästen gör med vilje, eller är det nåt anatomiskt fel?
 
Varför står det att det finns två svar på denna tråd, när det uppenbarligen finns tre? Och det borde stå att jag gjorde det sista inlägget, men det står ameo... det går inte ens att svara på mitt inlägg! :confused:
Eller är det bara fel på min dator? :confused: :confused:
 
Kompisen häst är sydd, hon har i bland problem med tjocka flytningar som kletar ner hela bakbenen. Kan det ha med ingreppet att göra eller? Jag har aldrid haft kontakt med ett sytt sto förut...
Man vill ju inte missa någon form av inektion på grund av att man inte vet...

/// Ghost
 
Har man ett sto som har tjocka flytningar är det läge att låte en veterinär titta på henne.
Det är inte normalt. Stor risk att hon har en livmoderinflammation. (De kan ha litervis, uppemot 20, med var i livmodern.)
Det är inte så ovanligt att travston är sydda, är de så skapta i baken att de suger luft så finns ingen anledning att vänta med ingreppet.
Och till dig som frågade om det: nej, de gör det inte med flit, det blir så att luften kommer in när de travar, men inte ut.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 119
Senast: __sofia__
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 646
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
556
Senast: Wille
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp