Suicid preventiva dagen

Imorgon är det suicid preventiva dagen. Som är en dag för att typ hedra som som har dött av själv mord och för stöd för dom som har för lorat nån i själv mord och för att prata om det och sånt. Så det är väl som ska vara en bra tanke men det är en dag som jag HATAR.
För som det är förmig så är det det en dag som nästan bara är om att dom som be tyder nåt är dom som har tagit själv mord och dom som har för lorat nån som har tagit själv mord. Men det är bara dom som räknas och som är viktiga och som är värda att man ska tänka på dom. Och såklart dom an höriga. Men såna som mig som är för miss lyckade som inte ens klarar att dö jag ska bara få ännu mera dåligt sam vete och ännu mera in se hur miss lyckad jag är och hur o tack sam jag är och hur hemsk jag är.
Och jag borde säkert vilja tända ljus imorgon för dom som har tagit själv mord. Men det vill jag INTE. För jag tycker att såkallade suicid preventiva dagen är en SKIT DÅLIG dag och att det triggar MERA att ha en sån dag motför att inte ha det. Plus så känns det jävligt fejk att man som SKA tänka på dom imorgon och tända ljus för dom och ha mässa för det och alltmöjligt men hela resten av året då? Som att man inte be höver bry sig annars om ALLA som blir på verkade av själv mord och alla som miss lyckas. Och jag tycker att det är skit dumt.
Jag kanske inte ens ska ha telefonen alls imorgon för jag VET att det bara kommer bli jobbigt och triggande som fan.
 

Usch, vad hemskt att det känns så för dig. Det låter jättejobbigt. :heart

Jag hade tänkt att och skulle hoppas att dagen handlar om att uppmärksamma hur viktigt det är att hjälpa personer som mår riktigt dåligt för att undvika att de hamnar i att den enda lösningen eller det enda möjliga är att försöka ta sitt liv. Jag har tänkt att det är en dag för både personer som velat ta sitt liv och gjort det och personer som velat/vill ta sitt liv men fortfarande lever och för alla som lever med suicidrisk, eller med genomfört suicid i sin närhet. Både de som dött och de som lever under det mörkret mår lika dåligt och båda har lika mycket rätt att bli hågkomna, få varma tankar och framför allt få all hjälp det bara går för att slippa må så dåligt att döden ser ut som den enda utvägen. Jag tycker dagen borde vara är för både prevention av suicid, av suicidförsök och av att må så dåligt att det ger suicidtankar. Men jag är inte insatt så du har säkert en klarare bild av hur det ser ut med uppmärksammandet. Att du skrev här nu gör att i alla fall några kan uppmärksamma dagen på ett mer inkluderande sätt.

Min önskan är att imorgon inte skulle trigga dig och inte skulle vara exkluderande för dig. Nu är den det ändå och det suger. Hoppas du får hjälp att undvika de värsta triggersen.

Jag tänder ljus varje dag och på särskilda dagar ser jag till att det brinner från morgon till kväll. I morgon ska jag tänka på dig och hedra din kamp med suicidtankarna och suicidförsöken. Jag kommer låta en liten låga brinna för dig hela dagen. Din erfarenhet av suicidtankar och suicidförsök är precis lika viktig att hedra som de som lämnat oss. :heart
 
Jag är ledsen att det känns så jobbigt för dig. Det finns absolut inga krav på att man "ska" eller "borde vilja" tända ett ljus just den dagen. Det är helt okej att vara frustrerad och arg och besviken eller känna vilken känsla som helst (eller ingen alls) just den dagen.

Jag tänker att den finns där för att uppmärksamma de människor som blivit kvar och som behöver den, och för att ge samhället i stort en påminnelse om problematiken - men man behöver inte heller uppmärksamma den om man inte vill eller inte orkar. Jag hoppas att du kan skingra tankarna imorgon. :heart
 
Om det är triggande för dig är det nog som du säger bäst att inte läsa om det :heart

Jag tror nog dagen främst är till för att visa att det finns hjälp att få och för att det ska bli lättare för folk att prata om psykisk ohälsa. Men ja, det gör ju inte någon skillnad för för dig för du vet ju allt det här redan :)
 
Här är ett ljus för dig som lever med en så brutal suicidrisk. :heart Ett ljus för de i din närhet som också är drabbade av den.:heart Och ett ljus för alla andra som lever med och kämpar med suicidrisk.:heart

131D79BA-6C4F-4BD6-9AAF-124249E80B1C.jpeg


Ni räknas - alla dagar. Ni är också värda uppmärksamhet - alla dagar. Ni är också värda att hedras - alla dagar. Ni är också värda ett liv värt att leva - alla dagar. Ni är värda all hjälp som finns - alla dagar. Ni är också värda ljus i era liv - alla dagar. Ni är också värda att ”låna ljus” från omgivningen när allt känns mörkt och jobbigt - alla dagar. Det är vad jag vill att ljusen jag tänt ska betyda.
 
Jag vet inte om man får skriva en länk men jag hoppas det. Men här är iallafall om endel som är för att det är den dagen idag.
https://www.suicidezero.se/suicidpreventiva-dagen
Och det är MEST tillexempel tända ljus för dom som har tagit självmord och före läsningar om dom som är an höriga och sånt. Och inte såmycket FÖRE BYGGANDE som det BORDE vara om man kollar vad dagen heter tycker jag iallafall. Men det verkar som att iallafall MÅNGA tycker att det mest viktiga är att tända ljus för dom som HAR dött av självmord och att prata om hur hemskt det är för deras an höriga. Som att det ändå är hopp löst för dom som VILL dö så man be höver inte försöka att hjälpa dom ändå.
Men ja iallafall endel ställen tillexempel Borlänge verkar tänka mera vad dagen HETER och inte bara suicid firar dagen eller nånting.
 
Jag ogillar de här enstaka dagarna som internationella kvinnodagen till exempel - är alla andra dagar männens?
Ja exakt. Alltså det är väl bra om det är en dag som är extra upp märk samt om sånt så tillexempel kvinnors rättig heter eller om själv mord eller vad det är. Men om man bara bryr sig den dagen och tänker på det den dagen så är det nästan mera dumt motför att det hjälper tycker jag iallafall. Typ som att om nån kyrka har en mässa om självmord och att man får tända ljus för dom som har tagit självmord IDAG så be höver dom inte bry sig om det alls resten av året. Och DET är skit tycker jag.
 
Jag tänker att det kanske ändå visar hur stort problemet är och hur många som är drabbade av självmord genom att man tänder ljus? Många ljus betyder många drabbade.

Men jag håller helt med dig att man inte bara ska tänka på det idag och sedan vänta tills nästa år innan man tänker på det igen.

Ljuständning känns som en liten del av dagen men huvudfokus borde ju vara det som dagen heter, hur man ser till att hindra självmord.

❤️
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 541
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag HAR försökt. Jag lovar att jag har det så jävla mycket även fast vissa kanske inte tror det. Men helt ärligt så som mitt liv har...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 521
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag fyller min älskade under bara fantastiska Voffi ett år 💙💙💙 Jag kan inte ens tänka hur det skulle vara om jag inte hade haft min...
2
Svar
28
· Visningar
1 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp