Sulömhet/hovskada?

Lejd

Trådstartare
I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga böjprovsreaktioner och ingen synlig hälta varken i longering i vänster varv eller på rakt spår. En full nervblockad på höger hov tog bort hältan och vi blev hemskickade med 10 dagars metacam och vila. Vid ÅB i mitten av januari var hästen något bättre och diagnosen blev sulömhet och klinikhovslagare (som är min ordinarie hovslagare) slog på duploskor då han ansåg det bäst. En halv vecka efter en omskoning i mars blev hästen jättehalt på höger fram. Hovslagare tog av skon, kände igenom hoven och en liten reaktion kunde ses mitten/mot utsida hov. Skon slogs på igen, dock utan den bakre sömmen på utsidan. Hästen var som vanligt dagen efter igen.
Den lilla hältan i höger varv på volt blev dock inte bättre med tiden och vid det senaste återbesöket hos vet. gick de igenom hela hästen på nytt. Bedövning sattes i hovled, ingen skillnad. Bedövning endast utsida hov visade ingen skillnad, dock så var hästen också oskodd vid longeringen efter vilket kan ha påverkat hur han rörde sig (har alltid varit extremt sulöm). En full nervblockad sattes igen och då blev han bättre.. Under hela den här perioden har hoven känts igenom med visitertång x antal ggr utan några reaktioner (förutom då i mars när det var "nåt").
För strax över en vecka sedan var jag och skodde om igen. Denna gång hittade hovslagaren en skada i höger fram hov. Skadan sitter i mitten mot utsida och enligt hovis kan det vara en gammal hovböld som krupit ut. Han beskrev status på skadan som att det var under läkning men att en sulöm häst säkert kände av den vid rörelse.
Han kunde inte svara på om det är den som kunde vara orsaken under hela den här perioden, men han var nog ändå lite inne på det. Han benämnde det som "märkligt".. :confused:
Jag känner mig fundersam, kan en hovböld ta så lång tid (5 månader) på sig att synas/komma ut? Ponera att hästen trampar på en sten, kan det bli en skada längre in som sedan tar så lång tid på att krypa utåt och läka?
Hoven är röntgad i april och på röntgen syntes inget.
Nu ska vi tillbaka till hovis och vet. om 5 veckor. Vet. är inne på MR röntgen men samtidigt så vill de se att skadan läker innan de remitterar till det.
 
Hade glömt att jag skapade denna tråd. :p

I mitten av juli fick vi äntligen åka och göra en MR röntgen på hoven. Det de såg på bilderna var en liten skada på det inre kollaterala ligamentet i hovleden. Min veterinär är dock tveksam till om den lilla skadan kan orsaka bekymren så han har två diagnoser, sulömhet och ligamentet. Han har fått två stötvågsbehandlingar och det är en kvar som sker om ca två veckor. Då ska han även kontrolleras på volt på hårt underlag för att se hur han ser ut. Han går ute i hage som vanligt och skrittas rakt fram.
Då han återkommande dragit av sig skorna på fram så är han i nuläget skodd med limskor. Själva syftet är att försöka få skorna att sitta hela skoperioder så att hovarna kan få växa ut och återhämta sig. Än så länge (ta i trä) har skorna suttit i hela fem veckor, nästa vecka ska han skos om och troligtvis blir det en omgång till med limskor.
 
Hade glömt att jag skapade denna tråd. :p

I mitten av juli fick vi äntligen åka och göra en MR röntgen på hoven. Det de såg på bilderna var en liten skada på det inre kollaterala ligamentet i hovleden. Min veterinär är dock tveksam till om den lilla skadan kan orsaka bekymren så han har två diagnoser, sulömhet och ligamentet. Han har fått två stötvågsbehandlingar och det är en kvar som sker om ca två veckor. Då ska han även kontrolleras på volt på hårt underlag för att se hur han ser ut. Han går ute i hage som vanligt och skrittas rakt fram.
Då han återkommande dragit av sig skorna på fram så är han i nuläget skodd med limskor. Själva syftet är att försöka få skorna att sitta hela skoperioder så att hovarna kan få växa ut och återhämta sig. Än så länge (ta i trä) har skorna suttit i hela fem veckor, nästa vecka ska han skos om och troligtvis blir det en omgång till med limskor.
Hur har det gått med din häst? Har liknande på min och vi hittar inte något fel.. Misstanke om ligamentskada på utsidan av hoven efter MRI, men hältan blir inte bättre när man bedövar endast utsidan utan blir endast bra när man bedövar hela hoven 🤔 tänkte vad ni kom fram till och om hästen är bättre nu 😊
 
Hur har det gått med din häst? Har liknande på min och vi hittar inte något fel.. Misstanke om ligamentskada på utsidan av hoven efter MRI, men hältan blir inte bättre när man bedövar endast utsidan utan blir endast bra när man bedövar hela hoven 🤔 tänkte vad ni kom fram till och om hästen är bättre nu 😊
Om jag minns rätt försvann inte hältan på min häst om man bara bedövade en del av hoven heller. Det var först när hela hoven bedövades bort som hältan försvann helt.
Var MRI:n svår att tyda för dem alltså?

Det har gått bra (ta i trä!) för oss!
Min veterinär var hela tiden tveksam till vilket som orsakade bekymren, hovarna/sulömheten eller den lilla ligamentskadan. Och jag förstår det, hans hovar var i väldigt dåligt skick där sommaren 2021.. :(
På kontrollen efter den sista stötvågsbehandlingen visade han bara en ytterst liten ömhet på höger fram (hårt underlag, volt). På mjukt underlag på volt var han fin.
Jag började då sätta igång honom men väldigt långsamt (började galoppera först i januari i år). Rider fortfarande mest raka spår och inte så mycket volter.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp