Sulor i Cavallo Trek?

Viccans

Trådstartare
Måste man ha iläggssula i Cavallo Trek Regular Boot? Köpte precis en sån och när jag kom hem så kollade jag mer noggrannt och kände att den är väldigt hård där hästen har hoven.. har aldrig använt nån sån här barfotasko, men nu har min häst en tappsko så jag tänkte testa rida med en sån här.
Läste nånstans att första gången bör man vänja in hästen och inte ha skon i mer än 20 min, hur har ni gjort?
 
Jag har aldrig haft sulor i mina, haft på tre olika hästar. Ja, den är hård inuti men slät, jag har aldrig haft en häst som ömmat även med gympaskor. Då är en av dem sådan som stapplar över gårdsplanen oskodd eller med tappsko, men till och med hon blir helt nöjd med en cavallo på tappskohoven.
 
Jag använde sulorna när hästen var nyverkad och slutade använda dem efter nån vecka. Om de sitter bra utan sulan så tror jag att du kan strunta i den.
 
Min häst är inte nyverkad men har en tappsko och har trasat sönder hoven rejält.. alla hovisar verkar vara på semester så därför köpte jag den här, då ska jag prova imorn utan sula!
 
Min häst är inte nyverkad men har en tappsko och har trasat sönder hoven rejält.. alla hovisar verkar vara på semester så därför köpte jag den här, då ska jag prova imorn utan sula!

Prova. Min, något begränsade erfarenhet från en häst med boots, säger att det är mer en fråga om passform än nåt annat. Visserligen måste ju sulan dämpa lite extra men jag antar att du inte tänker rida alltför hårt ändå med tanke på att hästens hov är lite sönder.
 
Prova. Min, något begränsade erfarenhet från en häst med boots, säger att det är mer en fråga om passform än nåt annat. Visserligen måste ju sulan dämpa lite extra men jag antar att du inte tänker rida alltför hårt ändå med tanke på att hästens hov är lite sönder.

Jag har raspat till hoven, men han har som en stor flik som har blivit. Han hade trampat av halva skon och sen vridit till den lite och trampat in den igen med lite av tåkappan och en söm. Två andra sömmar där den satt kvar på hoven hade blivit lite vridna så det blödde lite, samt blödde lite där tåkappan gått in.
Pratade med hovisen som sa att hon gått på semester, men rådde mig att lägga ett jodopaxomslag för att dra ut eventuella bakterier.
Han var lite öm i hoven första dagen, men sen har han inte varit det, inte varm om hoven, ingen feber, inte halt. Lite gallig men det brukar han alltid vara. Har inte lyckats känna på pulsen.
Har haft jodopaxomslag i tre dagar nu.
Så hoppas det inte blir nån hovböld!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 385
Senast: Fiorano
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 825
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp