Sulor och silikon

Saturnus

Trådstartare
Har tänkt sko min ömfotade häst med sulor och silikon vid nästa skoning. Hur tjocka sulor behöver man ha egentligen? Har sett att det finns normal plastsula och extra hård, har det någon betydelse? Vill ha så lite vikt som möjligt men vill ju att det ska hålla en skoperiod också. Vad ska man använda sig av för silikon, är det stor skillnad på allt som finns? :)
 
Har tänkt sko min ömfotade häst med sulor och silikon vid nästa skoning. Hur tjocka sulor behöver man ha egentligen? Har sett att det finns normal plastsula och extra hård, har det någon betydelse? Vill ha så lite vikt som möjligt men vill ju att det ska hålla en skoperiod också. Vad ska man använda sig av för silikon, är det stor skillnad på allt som finns? :)
Är det så ömfotad att du inte tror det räcker med plastsula som sitter fast med skon utan måste vara silikon också?
De med normal hårdhet har räckt för mig.
Men ja det finns mängder av olika sulor, och det finns skillnader.
Men vad knepigt med en hovis du inte kan få tag på innan skoningen...
Hur löser du det vid eventuella tappskor?
 
Är det så ömfotad att du inte tror det räcker med plastsula som sitter fast med skon utan måste vara silikon också?
De med normal hårdhet har räckt för mig.
Men ja det finns mängder av olika sulor, och det finns skillnader.
Men vad knepigt med en hovis du inte kan få tag på innan skoningen...
Hur löser du det vid eventuella tappskor?
Silikonet har man ju oftast för att skydda mot grus osv.
 
Oj jag hade nog lagt detta helt på hovslagaren. Möjligen frågat om hen kan få tag på rätt grejer till nästa skoning alternativt fått specificerad inköpslista av vederbörande att följa.
 
Håller med de andra. Har man en hovis som inte kan rådgöra om material/tillvägagångssätt när man har en häst med specialbehov hade jag nog letat efter någon annan. Det finns ju otaliga kombinationer med fyllning, material, utforming på materialet etc och man vill ju komma fram till vad som passar häst och underlag.
 
Silikonet har man ju oftast för att skydda mot grus osv.
Okej. Det är inget jag behövt. Men antar att det beror på vilken sula, hovform och hovslagarens erfarenheter. Och så tolkade jag det med silikon som något mer komplicerat än det tydligen är. 🙈
 
Okej. Det är inget jag behövt. Men antar att det beror på vilken sula, hovform och hovslagarens erfarenheter. Och så tolkade jag det med silikon som något mer komplicerat än det tydligen är. 🙈
Silikon kan vara en massa olika varianter som läggs eller sprutas in under sulan.
 
Är det så ömfotad att du inte tror det räcker med plastsula som sitter fast med skon utan måste vara silikon också?
De med normal hårdhet har räckt för mig.
Men ja det finns mängder av olika sulor, och det finns skillnader.
Men vad knepigt med en hovis du inte kan få tag på innan skoningen...
Hur löser du det vid eventuella tappskor?
Jag har haft sådan tur att jag inte haft några tappskor. 😉 I vanliga fall får jag tag i honom, även om det är svårt ibland, men just nu är det semestertider och jag behöver material till nästa vecka när hon skall skos.
Vill gärna ha silikon för att förhindra grus mm men även för att en 2,5 mm no-shock sula inte varit tillräcklig.
 
Har hovslagaren inte grejer med sig? Min hovslagare har oftast de vanliga sakerna med sig. Om det inte precis har tagit slut.
Han har slutat att ha annat än material för normal skoning med sig då alla vill ha så mycket olika saker. Ber jag honom köpa något särskilt till min skoning så gör han det men det blir billigare för mig om jag köper själv.
 
Håller med de andra. Har man en hovis som inte kan rådgöra om material/tillvägagångssätt när man har en häst med specialbehov hade jag nog letat efter någon annan. Det finns ju otaliga kombinationer med fyllning, material, utforming på materialet etc och man vill ju komma fram till vad som passar häst och underlag.
Jag kan rådgöra med honom men inte just nu, byter inte ut honom i första taget. 😉 Det jag behöver just nu är något enkelt som skyddar hennes ömma hovar och helst så lätt som möjligt. Finns ju en uppsjö och jag vet inte riktigt vad jag ska välja. 🤔 Min häst har jättebra hovar i övrigt så behöver inget special på så sätt. 🙂
 
Som du är inne på finns det mängder med olika sulor och även en hel del silikon men även annat matrial sin hindrar smuts. Vad du behöver beror på underlag, vad du tränar, hästens hovar och säkert något jag glömt.
 
Min har sula med stråltryckare samt tjärdrev under sulan. Jag ska faktiskt kolla vad han anser om duplo-skor nästa gång.
 
På min funkade de tjockaste sulorna (vita, hårda) och någon form av silikon. Ibland hände det (pga hovslagaren) att han inte fick någon fyllning/ eller bara bomull... Då blev han ömfotad direkt. Fick även strålröta
Min gammelman hade dock strålbenshälta och skoddes med sulor pga det
 

Liknande trådar

Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
910
Senast: EmmaN
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
982
Senast: Buck
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp