Sar

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter när det gäller lädersulor till häst? Finns det några märken som rekommenderas eller avråds ifrån? Använder ni något under (solepack, tjärdrev)? Jag är ute efter största möjliga stötdämpning på sulöm häst (som dessutom har lätt att trampa av sig framskorna ...).
 
Min häst skos med lädersulor nu. Vet tyvärr inte märket.
Hon fick först sån tvåkomponentssilikon under, men det blev inte bra utifrån hennes problematik (blev ökat tryck på hennes inflammation) så nu har hon bara sulorna och inget under.

Min hovslagare rekommenderade läsersulor då de andas något bättre än plastvarianterna. Verkar hållbara också, hon kunde skos om med samma sulor.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Vi har provat lite olika på vårt sto. Hon har inte världens bästa hovar - de växer långsamt och hon har tunna sulor och hovväggar. Blir lätt öm ifall underlaget inte är perfekt platt och blir då lite försiktig, kortar steget och vågar inte ta i.

De alternativ vi provat är:

1) Lädersula (vet ej vilket märke) med solepack som fyllning. Fungerade bra utifrån att ta bort ömheten vid vissa underlag, men rör sig lite för mycket. Läder är ju ett "levande" material och jag tycker att det "växer" lite bak i trakten så att där finns något att trampa på för att dra av sig skorna... Efter tre tappskor på en skoperiod gav vi upp detta i höstas/vintras. Annars är det ju bra med lädersula just för att den andas bättre än plastvarianterna och är hyfsat billigt. Dock inte så mycket stötdämpning och risk att det kommer in lera/sand/annan skit mellan hov o sula.

2) Flytsula av silikon - equi-pak. Tar också bort sulömheten, men är inte så tryckfördelande/stötdämpande. Stor fördel att det inte sitter något annat än ett tunt nät mellan hov och sko, så risken för tappsko är minimal. Ganska dyrt och inte så superslitstarkt. Kan tänka mig att detta är ett mycket bra alternativ om man vill skydda sulan utan att få något direkt tryck på sula och stråle.

3) Plastsula med fyllning av silikon. Absolut bästa alternativet för oss. Ingen sulömhet och bra stötdämpning/tryckfördelning. Sitter på bra i och med att plasten inte rör sig eller "lever". Känns som om hovarna plötsligt får "växa ifred" (det lilla de växer) och vi har faktiskt kunnat gå upp en skostorlek på tre skoperioder (hästen har små hovar, så klart positivt att de vuxit så pass mycket!!).
 
Helt värdelöst med lädersula. Kanske fungerar i torrt klimat? Den blir mjuk och töjer sig i blött underlag och det kommer då in skit under som ger punkttryck på sulan,
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
738
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Miingla
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 795
Senast: Unhappy
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp