SweetPanther

Trådstartare
Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara..

15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4 (eller 5) tappskor sedan juni på vänsterfram, 2 på högerfram och 1 på högerbak. Innan juni hade hon helt ok hovkvalité, och hade i snitt 1 tappsko/år. Ömmar vid tappskor (och är då inte ridbar), och för ca 1 månad sedan ryckte hon av vänsterfram så illa att det behövde plastas längs med utsidan av skon. Detta höll 1½ vecka, sedan hade hon lyckats vrida skon så att den var högre på insidan än utsidan, så då byttes den ut (och plastades igen).

1 vecka senare såg hon halt ut i skritt vid intag från hagen, återigen vänsterfram. Lite puls ovanför kotan, ingen värme i varesig hov eller kota, och ingen svullnad syntes. Jag rådfrågade veterinär, som med tanke på bakgrunden misstänkte hovböld, och denne föreslog att ta ut en hovslagare. Ordinarie var inte tillgänglig, så jag fick ut en annan, som trodde det var sultryck. Som åtgärd skar han bort en glipa längs med utsidan, plastade inte, och satte 3 vanliga sömmar på insidan, 1 nära tån och 1 närmre trakten på utsidan. Hovis försökte slå i en söm på utsidan var hovväggen blivit som mest skadad, och då vek sig hästen = smärta där. Hästen blev betydligt bättre direkt efteråt(stod på box), var pigg och glad och 2 dagar senare fick hon gå ut igen. Hon var lite halt i trav, men hovis sa att jag skulle ge det en vecka. Hovböld hittades inte, trots försök.

Hästen blev bättre, longerade ett par varv i ridhuset i torsdags (1 vecka efter hovis) och hästen såg ok ut i skritt och trav. Jag travade även med henne ute på grusväg, och tyckte att hon haltade lite i vänster varv på liten volt. Ringde ordinarie hovis, som inte höll med första hovisen, utan trodde att det var en lätt vrickning eftersom sömtryck/sultryck inte borde uppstå 1 vecka efter skoning, utan detta borde synts innan dess. Eftersom hästen var på bättringsvägen föreslog hovis att ge det en vecka till.

Idag på väg in från hagen tyckte jag att hon såg lite ojämn ut i skritt, så jag bad henne trava och hon var återigen halt i trav. Efter travandet (ca 50 m) syntes även en hälta i skritt. Jag gissar på hovböld efter alla tappskor, men jag oroar mig förstås om det kan vara en vrickning eller ngt helt annat. Idag kände jag en ökad puls ovanför kotan, men återigen inget annat. Ingen värme, ingen puls i hoven och ingen svullnad.

Fång känns osannolikt, men givetvis inte omöjligt. Hon hölls igång 5 dagar/v fram till september, och sen satte tappskor/lösa skor stopp för ridningen, så det blev rätt ojämt. Jag hann sätta igång henne ett par dar innan ytterligare en sko var lös eller av. Hon är inte tjock, och har inte haft fångtendenser innan. Har snarare haft svårt att hålla hullet vintertid.

Hovbensinflammation? Hovbensfraktur? Jag tycker att hältan ser ut att sitta lågt, men jag kan inte påstå att jag känner mig säker på den bedömningen heller.

Min egna (ringa) erfarenhet av vrickning var en väldigt väldigt halt häst med värme, puls och svullnad upp till knäet, men en lätt vrickning kanske kan ge ovannämnda symptom?

Kan det ha blivit någon form av inflammation i hoven, som blev bättre efter byte av sko + friat upp mellan hov och sko, och sedan försämrats?

Imorgon blir det ringa hovis och veterinär och se vem som har tid först och vad som rekommenderas, men jag vill ha lite kött på benen först.
 
Sv: Sultryck?

Fast veterinären kan ju inte göra speciellt mycket genom att bara konstatera att den är halt. En riktig utredning får du ju göra på klinik, där har dom ju hovslagare med. Ta henne till kliniken på en gång i stället.
 
Sv: Sultryck?

Jag håller med om klinik. Dels pga vad föregående talare sagt, att ha veterinär, röntgen och hovslagare 'allti ett' på samma plats, och kunna bedöva osv.

Dels för att hästen 'plötsligt' börjat tappa/trampa av sig skor kors och tvärs. En anledning till det som man kanske inte så ofta tänker på kan vara ändrat rörelsemönster pga försöka avlasta smärta. Dvs med en portion otur så har du inte 'bara' problemet du ser nu, utan ett äldre, underliggande problem ang varför hästen börjat trampa av sig skorna. (om du nu inte ändrat något så det finns en annan klar anledning till det).

Min hovslagare rek alltid klinikkoll med veterinär vid 'oförklarliga och många tappskor på häst som inte haft problem förr och där inget ändrats'. Just för anledningen kan sitta i att hästen har ont/besvär någonstans som inte ett lekmannaöga ser, men som gör den ändrat rörelsemönster för att avlasta och därför börjat trampa på sig och trampa av skor.
 
Sv: Sultryck?

Tack för svaren.

Min erfarenhet av klinik är att jag får mer ut av besöket (dvs vet skickar inte hem med 2 v finadyne och boxvila "för att se om det blir bättre") om jag kan diskutera med vet om vad det kan vara och vad som bör utredas. I regel ges knappt tillfälle att ge en historik, utan det konstateras att hästen är halt, och inget mer med det. Desto bättre påläst hästägaren är, desto bättre diskussion blir det.

Om det hade varit "allt-i-ett", dvs klinikhovslagare är tillgänglig vid besöket, hade det varit en sak, men så är inte fallet här.

När det gäller tappskorna har du en bra poäng. Jag har funderat, och frågat 2 olika hovslagare, och kommentaren har varit att hovarna är bräckliga, och spricker alldeles för lätt. Detta ska tydligen inte ha varit en ovanlig reaktion i samband med regnsommaren som har varit. När det gäller ändrat rörelsemönster, är det i första hand bak man ska leta då? Den möjliga skillnaden är att hon släpptes på bete i slutet av maj (vilket har gjorts varje år utan problem) men att hon numera går på lösdrift sedan augusti och inte stallats in som vanligt. Sedan har jag pga sommarbetet bytt hovslagare under 2 skoningar i somras, för att sedan byta tillbaka i samband med flytt till lösdrift.

Det är möjligt att jag blivit lite väl färgad av tidigare bemötande, i form av att jag betraktas som en orolig och nästintill "fjantig" hästägare, men jag har ingen koll på sulläderinflammation, fång, hovbensinflammation/fraktur, och jag tycker det låter konstigt med hälta som blir bättre (efter skobyte och numera glipa mellan sko och hov) för att sedan försämras.

Tid är bokad till onsdagkväll, så jag har ett par dar till för mer inläsning. Någon som har tips på länkar/litteratur?
 
Sv: Sultryck?

Tråkigt med den klinikerfarenheten. Den är ju tyvärr inte unik. Jag 'utgår' ju från min erfarenhet när jag råder om klinik, och där är just A och O anames från djurägaren, och sen utredning. Tror aldrig jag åkte hem med '2 v vila och finadyne så får vi se' därifrån. Däremot är det ju ofta vad distriktsvet kan 'erbjuda'. INTE för de är dåliga, utan för man i fält har sämre möjligheter att just utreda, bedöva, röntga, ultraljuda osv. ('Vår' DV har inte portabel rtg osv).

Men då förstår jag. Håller tummarna alldeles oavsett att onsdagskvällen ger besök.

Har hästen provats sko med sula btw? Det borde hjälpa vid en sulläderinflammation? Och/eller om hästen har en tunn sula (man kan kolla det med rtg btw om man vill) och därför blir så halt etc av tappskor. Dock hjälper ju inte sulor mot tappskor dessvärre (tvärtom för många hästar, de tappar lättare skor. Mina har peppar peppar inte fått ökade problem med tappskor, haft totalt 3 st sulade runt om pga lätt för bli öm).

Är det någon tröst vet jag hur du känner. Vinter 09/10 så var min ponny HOPPLÖS på att skicka av sig skor. Där hade vi iofs en anledning, det var gravt mycket snö, och när han galopperade i 'gångarna' så blev det så 'tätt' att det blev påtramp och skorna flög (ett par tillfällen såg jag själv skon singla iväg genom luften).

Men han blev också halt, fick puls och det blev en jäkla soppa av det - både att få skorna att sitta kvar, och få 'bort' reaktionen.

Nu i just HANS fall visade det sig vara atypisk fång (halt ena fram, puls ena fram, sulöm ena fram), som både jag, flera vet och hovis missade. MEN, min var/är en extrem högriskponny vad gäller fång då han har IR, och då 09/10 var han fortfarande i för högt hull. Så i ditt läge tycker jag inte du behöver börja drömma mardrömmar om fång. Men jag känner som sagt igen maktlösheten när skorna bara flyger, det finns mindre och mindre sömma i, hästen är öm osv. SÅ hoppas ni får bukt med det snart och ordning på varför!
 
Sv: Sultryck?

Usch vad tråkigt med din ponny! När det gäller fång är jag ju lite orolig, av den anledningen att hon "plötsligt" inte kunde ridas regelbundet på samma sätt, i kombination med att hon är 15. Jag har fått för mig att det är större risk när de blir äldre, men det kanske bara är inbillning.

Tur i oturen har hon iaf inte ryckt av skorna nu sista veckorna, vilket är skönt! Nu har det "endast" varit omskoningar på vänsterfram, vilket är bättre än tappsko som drar med sig halva hovväggen. Hon har inte skotts med sula, eftersom hon inte varit ömfotad när hon väl varit skodd (och inte haft problem med hovbölder och liknande heller).

Jag har ju inte fått en diagnos på sulläderinflammation, utan det jag fick höra av den icke-ordinarie hovisen var att skon tryckte på sulan (pga den skadade hovväggen och plastningen var det väldigt lite marginal) och att det fanns risk att det blivit en inflammation i hoven alternativt hovböld av detta, som skulle visa sig om ngn vecka eller 2. Hästen blev ju bättre efter att han skar upp en glipa mellan sko och hov, och det var mer jag som googlat och försökt hitta information om sulläderinflammation. Särskilt nu när hältan blev tydligare igårkväll. Kan sulläderinflammation bli bättre och sedan sämre igen, på det viset?

Ordinarie hovis tror snarare på vrickning, men där tycker jag att det verkar konstigt att det blir bättre och sedan sämre igen, utan värme och svullnad och endast lite puls.

Jag hade tur, så nu har jag fått en tid imorgon em, med dessutom en veterinär som jag har mer förtroende för vid hältutredningar.
 
Sv: Sultryck?

Det har varit sjukt blött nästan hela sommaren och hösten, dvs många hästar har fått väldigt mjuka sulor. Det räcker med att trampa på en sten för att de skall få blödningar i sulan. Det behöver alltså inte vara skon som gett tryck på sulan.

Ett rejält blåmärke kan visa sig som hälta som kommer och går, beroende på hur hoven träffer underlaget.
 
Sv: Sultryck?

Nu under dagen har hältan blivit tydligare i skritt (igen), så det är i princip likadant som innan skon byttes för 1½ vecka sedan. Det jag reagerade på idag är att, när hon vänder åt vänster, så sätter hon ner insidan av hoven först, vrider ner tån på utsidan, och sedan sätter hon ner trakten på utsidan. Hon "vrider" ner benet på ngt sätt, och det ser helskumt ut. Fortfarande ingen värme eller svullnad, endast ökad puls ovanför kotan (på vänsterfram). Ngn som sett något liknande?
 
Sv: Sultryck?

*kl*
Det är mest troligen en hovböld, men vet lyckades inte få ordentligt hål på den. Våtvarmt omslag 2 nätter är ordinerat, och boxila 5-7 dagar. Skritt 5 dagar och sedan igångsättning. Ska tillbaka om en månad för att undersöka om tappskorna beror på en rörelsestörning eller ej.

Hovbensfraktur uteslöts genom röntgen iaf. (Tur det, hjärtat var i halsgropen ett tag!). Fång eller sulläderinflammation var det inte tal om idag iaf.
 
Sv: Sultryck?

Nu är min lilla dam igång igen.

Detta har hänt sedan sist:
Slutet av nov åkte jag till vet igen efter 4v veckors igångsättning, och hon hade känts bra hela tiden. Vet böjde runtom och tittade på när hon longerades i trav och galopp i båda varven. Inget hittades, och vet påpekade att hon kändes fin att böja och att jag inte bör oroa mig.

Förra fredagen tappade hon en sko igen (vänsterfram, igen), och fick på en sko på lördag. Skon var, till skillnad från förra gången, inte avryckt och verkade bara ha försvunnit ner i leran.

Söndag skrittade jag ut (med traktbrodd fram för första gången för säsongen, utifall det spelar roll) och hon markerar ett par steg i trav på vägen hem. Fram tills dess hade jag inte travat, men hon kändes helt ok i skritt. Ingen värme/svullnad någonstans. Måndag markerade hon tydligt i trav, inget i skritt (för hand). Vila tis + ons. Torsdag sprang jag på hårt underlag, och hon såg ren ut. Longerade lite i ridhuset och tyckte jag såg henne stappla 2-3 steg i höger varv någon gång, men svårt att avgöra med lite ojämnhet i ridhuset. Igår red jag i ridhuset, och tyckte att hon kändes något snubblig i höger varv på volt, men bara kanske 2-3 ggr totalt (på 30 min, varav 10 trav + galopp). Återigen på slutet av passet. Det hände i de fall jag red över ojämnheterna, så jag blev osäker på om det är jag som är nojjig, eller om det var något.

Idag red jag ut ca 60 min, varav 10-15 trav och galopp. Kändes fin hela vägen fram tills vi nästan var hemma, då markerade hon ibland på vänsterfram. Sadlade av och gick ut med henne till hagen, och hon markerade tydligt ett par steg i trav igen. Ingen värme/svullnad, och hon är inte halt i skritt.

Först trodde jag att det var sömtryck eftersom hon är känslig i sina hovar efter allt som hänt. Hon reagerar inte på visitertång, inte heller över ballarna, vilket enligt vet är ett tydligt tecken på hovbensfraktur, och därav röntgen i slutet av oktober. Hur länge kan en stengalla/ett blåmärke fortsätta göra ont? Kan det vara en fraktur som uppstått nu?
Hon vänder inte lika konstigt som hon gjorde i oktober heller, och är mindre halt än då. Men den hovbölden kom aldrig ut ordentligt, eftersom vi inte fick ordentligt hål på den. Men hon blev bättre efter 2 nätter med våtvarmt omslag.

Hältan nu borde ha ett samband med tappskon med tanke på timingen, men jag vet ärligt talat inte. Situationen känns inte akut till den grad att jag åker någonstans innan tisdag, om hon inte försämras kraftigt. Jag hade tänkt försöka få ut hovis i mellandagarna, och hon får ju vila tills dess. Blir hon inte bättre blir det nog vet igen efter jul.

Om ni har orkat läsa såhär långt - några tankar?
 
Sv: Sultryck?

Jag skulle tänka mer på underlaget o bara skritta ute om inte sandvägar.

Om inte annat kanske hovleden har fått sig rätt många törnar= känslig.
 
Sv: Sultryck?

Damen löste problemet (igen). Det är till 99% säkerhet en hovböld.. igen. Hon har stått på tå med vänsterfram sedan igår. Tog in henne, lyckades få av skon och satte ett våtvarmt omslag. Smärtan har avtagit men ingen böld har tittat ut ännu. Till skillnad från tidigare dagar ömmar hon nu när man använder visitertång i trakten på insidan.... Frågan är hur länge man ska låta den mogna innan man ger upp? Förra gången fick de ju inte hål på den, utan jag blev hemskickad med 2 dagar våtvarmt omslag som till slut drog ut den. Hovis får jag inte tag på.

Hästen är i övrigt pigg, äter och har inte feber. Tycker bara att det är tråkigt att stå inne.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 358
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Meglio
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
929
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 496
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Hage
  • Vikten av unghästbete
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp