Sund avel kontra osund avel??

E

Elshacera

Jag håller på med två raser där respektive avelsföreningen
samt de som håller på med dessa raser har olika åsikter.
Raserna det gäller är Shettis kontra arab.
På shettissidan har man en mer sund inställning,man har krav på bra poäng vid avelsvärdering m.m Alltså en i mina ögon sund avelssyn=man rekommenderar avel på bra avelsston och hingstar. Man går ut med att vid utställning får föl absolut ej klippas/rakas övriga hästar skall ej badas vintersäsong osv..
Däremot tycker jag arabaveln har sjunkit djupt(tidigare hade man som inom halvblodsaveln premiering)Nu kan man visa sin arabhingst blir poängen låg spelar ingen roll går umärkt att använda ändå. Har man dessutom som hingstägare turen att hingsten haft framgång på show=utställning spelar avelsvärderingens poäng ingen roll eller som vissa hävdar. "Det är show, den som showar bäst vinner sedan om hästen är korrekt eller ej spelar ingen större roll.Den häst som showar bäst för dagen vinner" Man klipper/rakar inom denna ras fölen eller åtminstonde huvud hals, vid utställning rakas många av de vuxna hästarna helt.Varför mig veterligen är det enbart arabaveln som sysslar med dylikt..
Jag menar kan shettisdomare dömma en shettis i vinterskrud, och då talar vi inte om lite päls..
Varför kan då inte en arabdomare dömma en arab på sommaren orakad, eller kan de det..
Är det bara en "fånig" sak att raka sin arab inför utställning eller..
Vad tycker ni andra som håller på med andra raser eller arab (vet några här på buke som sysslar med araber, halshugg mig nu inte för mina åsikter :()shettisfolk vad anser ni?
mvh Elshacera
 
Kan ju egentligen inte säga något, håller inte på med någon av dessa raser.
Men kollade på avelsvärderingen för araber på svenska hästavels förbundet..
Fanns vissa under 30 poäng, det skulle ivarje fall inte jag använda.
Dessutom raka fölisar nej verkar inte sunt.
hälsn. Tess
 
Tyvärr så kommer det kanske bli likadant med shetlandsponnyhingstarna i framtiden, att bara veterinärundersökning krävs enligt de nya EU-reglerna. Under 2005 fortsätter premieringarna som vanligt, vad som händer sen får den som lever se. :smirk:

Jag har ingen koll alls vad gäller araber så där kan jag inte uttala mig.
 
Va... vad säger du kommer alltså shettisaveln att göra samma misstag som arabaveln eller..
Föklaring Hannah omedelbart...
Varning utfärdad.
Kan bara nämna att försäkringspremierna ökat på araberna ..
Tror personligen mycket av detta alltså att araberna fått ökade skador beror på att man avlar på i stort sett "vad som helst"
mvh Elshacera :bump:
 
Att raka föl har jag inget emot, det är ju en träning för framtiden. Gör man det på rätt sätt så tror jag att det skulle minska drastiskt med hästar som inte går att raka eller är rädda för ljudet.

Gjorde praktik hos en uppfödare för några år sen och hon rakade huvudet på dom. Dom verkade inte bry sig nått nämnvärt.
 
Hmmm hur är det med skyddet under sommaren..
Ifrågasatte tidigare rakningen fick då till svar"Man får ha dem inne under sommaren när de är rakade".. Hur naturligt är det för en totto.. :mad:
mvh Elshacera
 
men varför plocka bort pälsen på fölungar överhuvudtaget!!?? :confused:
 
Jag tycker det är synd att man "måste" raka araberna. Jag åkte med min pålle oklippt till vår första utställning, och trots att hon har tunn fin päls och hud såg hon ut som en liten lurvboll i jämförelse med de andra i klassen! Så vill man ha någon chans att placera sig måste man klippa, tyvärr. Gjorde det inför utställningen i våras, sedan fick hon gå med soltäcke på sig tills pälsen hade vuxit ut. Det gick bra iofs.

Om allt fler åker med oklippta hästar på utställning, kanske man kan bryta trenden...? Sen tycker jag inte det värsta man kan göra är att man klipper hästarna, ens att man klipper fölen. Det är inte så mycket sjysstare att släppa ut en häst två timmar om dagen ensam i en minimal hage bara för att den inte ska skada sig. De flesta arabmänniskor jag vet låter åtminstone hästarna gå ut naturligt med kompisar, utan lindade ben och jox, och låter dem ha ett ganska bra liv, förutom veckan innan utställning såklart! :devil:

Sen är det SJUKT att utställningsresultaten är så viktiga för valet av hingst etc. Som du säger, det beror mycket på dagsformen, vilken domare det är osv. Men dagsformen spelar ju roll för vilka poäng hingsten får vid avelsvärderingen också, om han är på humör att trava fint just den dagen eller inte. Brukspovet för araber är ju skrattretande och visst borde man ha en noggrann veterinärundersökning. Men tyvärr kan inte Sahf ställa högre krav, de är tvungna att följa ECAHO:s och WAHO:s regler.
 
Min kompis har en frieser, enligt henne är det där ok att klippa även inuti öronen, det är åtminstone förbjudet bland araber :)
 
Varför denna skräck inför att följa moderföreningarnas regler, det har ju fungerat för dem varför inte för oss? Är vi i Sverige inkompetenta att välja vårt eget avelsmaterial, jag anser att vi svenska stoägare (och även hingstägare) klarar det valet! Buskavel bedrivs vare sig vi följer moderföreningarna/EU eller inte!

Vi i Sverige vill väl att andra länder skall följa den uppsatta rasstandarden för t ex Gotlandsruss och inte någon lokal variant i annat land eller skall man kalla dem för " tyskt gotlandsruss", ungefär som "svensk ridponny" här i Sverigen!

Jag tror att det kommer bli mycket bättre än var det har varit innan!

Loggan
 
Shetlänningarna från moderlandet håller inte alltid så hög klass i alla fall...

Jag tror fler kommer betäcka med "dåliga" hingstar än som det är nu då man i alla fall väljer en som är godkänd enligt rasvisa krav vilket det ju inte kommer bli senare. Ett bra exempel kan ju vara de hingstar som importerats som inte blir godkända enligt rasvisa krav här i Sverige, trots att de är godkända i andra länder.

Och vad är det som säger att det ska bli en "svensk shetlandsponny", vi har ju en internationell rasstandard att följa.
 
Håller helt med Du! MÅNGA brittiskfödda shettisar håller en bedrövlig standard. Där är det dessutom så att varje uppfödare har SIN standard som de följer, av någon märklig anledning verkar det inte finnas något gemensamt mål med aveln där :confused:... :crazy:

Sen finns det väl nån anledning till att de svenska ponnyerna har gått alldeles utmärkt på de internationella utställningar som varit, exempelvis i Danmark för några år sen när Capone Fire blev BIS...
 
Men de holländska shettisarna skall väl vara bra vad jag har förstått det är ju inte bara de brittiska hingstarna som blir tillgängliga, det vore väl bra att kunna ta in den hingst som du själv tycker passar ditt/dina ston utan att andra ska bedömma ditt val och kunnande!

Att det finns dåliga brittiskfödda hingstar är väl inte unikt just för England, gäller samma sak i Sverige, kan inte påstå att alla godkända hingstar här, oavsett ras, är av bästa kvalitét direkt och hur många bra hingstar har inte blivit "utdömda" innan de ens fick någon chans. Jag tycker att svenska ponny- och hästavlare är tillräckligt kunniga för att välja sitt eget avelsmaterial!

Det som jag ser som bra med det nya är att de raser som inte är så stora som t ex dartmoor mm får ett bredare avelsmaterial att tillgå!

Skall själv ta in sperma på min favorithingst i England nästa säsong!

Loggan
 
egentligen så tycker jag att utställning över lag är idiotiskt. Människan blir så hysterisk att man inte ser till djurets bästa utan man avlar bara fram groteska varelser som blir högt meriterade (se vad som hänt med hundavel). Tyvärr så är det ju det enda sättet att få en någorlunda hum om individen är något att fortsätta avla på. Tyvärr så är det väldigt utbrett över alla djurarter att dom kända uppfödarna ofta får höga poäng oavsett hur individen ser ut. Det är ett lotteri med alla bedömningssporter för har du ett känt namn så kommer du rätt så långt med det.

Har varit på några utställningar i år och att en häst kan sjunka i utseeende och rörelser med 8 poäng med 6 dagars mellanrum är för mig en gåta. Men så länge man själv vet vad man har så tycker jag i alla fall att man ska ta all kritik med en nypa salt.
Detta är vad jag tycker så ingen behöver hänga mig för det för jag kommer inte att ändra åsikter.
 
Holländarna har överlag bra kvalitet men det finns holländska (godkända) hingstar som inte godkänts här i Sverige enligt rasvisa krav.

Det finns ett ganska stort utbud av hingstar så man ska nog kunna hitta någon som passar som är fullt godkänd - det har i alla fall jag inga problem med.

Jag tror att det skulle fungera för de som verkligen är insatta och seriösa men alla som betäcker sina ston har inte den kunskapen. Många betäcker för att få ett föl från sitt favoritsto och liknande och vart kommer aveln sluta då? :crazy: Nu när den svenska shetlandsaveln håller så hög kvalité...
 
Vet inte om jag fattat saken rätt men vad jag fått omtalat så är arabutställning show först och främst.
Med detta avses att den som showar bäst vinner sedan om den ej är korrekt på benen har inte så stor betydelse.
Enligt mitt sett att se på avel är bland det viktigaste korrekt extriör. Det lär då vara vettiga att visa på unghästvisning och premiering än utställning om man vill veta avelsvärde.
Fel eller...
mvh Elshacera
 
Håller med dig i det hela men med den uppfattningen att man mer tittar efter korrekt extriör vid avelsvärderingen och ej lägger så stror vikt vid om hästen är showig eller ej..
mvh Elshacera
 
Risken föreligger nog även att mindre seriösa personer hämtar hem hingstar som i vanliga fall ej skulle bli godkända och saluför dessa. Billigt sätt att tjäna pengar alltid kan man med talets gåva övertyga folk om att hingsten är bra.
Eller för att göra en lite jämförelse, Hittade tidigare en annons med hingst(arab)fått höga fina utställningsresultat m.m Lät som en topphingst enligt annonsen. Gick in på sH sida och kollade avelsvärderingen, kommer nu inte exakt ihåg poängen men låg strax över 30poäng. Skulle ALDRIG oavsett utställningsmeriter använda en hingst med så dåliga poäng från avelsvärderingen.
mvh Elshacera
 
Håller med dig om att det viktigaste med aveln är att hästen är korrekt i ben,rygg samt är bra i huvudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp